Skoda Octavia 1.2 tsi -moottori on yksi Skoda Octavia -malliston suosituimmista moottoreista. Se on saatavilla toisen ja kolmannen sukupolven Octavia-malleihin. Vaikka tämä moottori toimii melko hyvin, siihen liittyy myös useita ongelmia. Mutta mitkä ovat Skoda Octavia 1.2 tsi -moottorin ongelmat?
Skoda Octavia 1.2 tsi -mallin yleisiä ongelmia ovat EGR-venttiiliongelmat, viallinen ECU, liiallinen öljynkulutus, tukkeutunut kaasuläppäkotelo ja tukkeutunut DPF. Lisäksi jotkut käyttäjät ovat raportoineet myös ajoitusketjuongelmista, vetoakselin tärinästä, kaksoismassavauhtipyöräongelmista, sylinterikannen tiivisteongelmista ja polttoainevuodoista.
Mitkä ovat Skoda Octavia 1.2 tsi -mallin yleiset ongelmat?
EGR-venttiilin ongelmat
Pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili (EGR-venttiili) säätelee takaisinkierrätettävän pakokaasun virtausta moottorin kuormituksen mukaan. Kun autolla on ajettu useita kilometrejä, tämä venttiili voi kuitenkin tukkeutua hiilen kertymisen vuoksi. Seurauksena voi olla epätasainen tyhjäkäynti tai epäröinti.
Ongelman vakavuudesta riippuen voit irrottaa EGR-venttiilin ja puhdistaa sen tai vaihtaa sen.
Viallinen ECU
Toinen yleinen moottoriongelma, jota Skoda Octavia 1.2 tsi -mallin käyttäjät kohtaavat, on viallinen ECU. Moottorin ohjausyksikkö auttaa moottoria toimimaan tasaisesti ohjaamalla moottorin sylintereihin menevän polttoaineen määrää. Jos ECU on viallinen, se voi siis aiheuttaa monia moottoriongelmia.
Paras tapa korjata viallinen moottorinohjausyksikkö on ohjelmoida se uudelleen. Tämän pitäisi korjata ongelma.
Tukkeutunut hiukkassuodatin
Tämä on yleinen ongelma useimmissa dieselmoottorilla varustetuissa Skoda-autoissa. Ja koska Skoda Octavia 1.2 tsi on dieselmoottori, käyttäjien pitäisi olla valmiita käsittelemään tätä ongelmaa. Huomaa, että dieselhiukkassuodatin (DPF) saattaa tukkeutua polttoaineen poltosta peräisin olevista hiukkasista.
Tämä ongelma ilmenee yleensä silloin, kun kuljettaja ei aja autollaan pitkiä matkoja. Tämän seurauksena moottori ei polta kiinteää jätettä hyvin, mikä johtaa tukkeutumiseen. Tämän ongelman korjaamiseksi sinun on ehkä ajettava autoa avoimella tiellä neljännellä vaihteella noin 10-15 minuuttia, jotta tämä ongelma voidaan estää.
Tukkeutunut kuristimen runko
DPF:n tukkeutumisen lisäksi myös kaasuläppäkotelo voi tukkeutua ja aiheuttaa useita moottoriongelmia. Tämä ongelma voi johtaa kiihtyvyyden heikkenemiseen ja auton pysähtymiseen risteyksissä. Tämän ongelman korjaamiseksi sinun on irrotettava ja puhdistettava kaasuläppäkotelo.
Lisääntynyt öljynkulutus
Tämä on yksi niistä ongelmista, joita Skoda Octavia 1.2 tsi -moottorin käyttäjien pitäisi olla valmiita käsittelemään. Öljynkulutuksen minimoimiseksi kuljettajan on kuitenkin vaihdettava öljy 15-20 000 kilometrin välein normaalin 30 000 kilometrin sijasta.
Ajastusketjuongelmat
Skoda Octavia tsi -moottoreiden ajoitusketjuongelmista on raportoitu useita kertoja. Niinpä 1,2-litrainen TSI-moottori ei ole poikkeus. Ongelma liittyy muuttuvan arvon järjestelmään, joka mahdollistaa venttiilien nostamisen ja mahdollistaa moottorin paremman suorituskyvyn korkeammilla kierroksilla. Jos sinulla on tämä ongelma, käy korjauttamassa se ammattitaitoisella mekaanikolla.
Kaksoismassavauhtipyörän ongelmat
Tämä on yksi suurimmista ongelmista, joita Skoda Octavian käyttäjät ovat kohdanneet vuosien varrella. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että valmistaja kutsui kyseiset mallit takaisin, ja ongelma saatiin korjattua. Tämä ongelma aiheuttaa vakavia vaurioita moottorille. Jos siis olet ostamassa käytettyä Skoda Octaviaa, varmista, että käyttäjä on korjannut tämän ongelman.
Vetoakselin tärinä
Vetoakseli muuntaa vääntömomentin autosi moottorista pyörille. Kuitenkin kun autosi ajaa useita kilometrejä, myös vetoakseli kuluu. Vetoakselin tärinää voi alkaa esiintyä, kun autosi kierrosluku on 1900 ja 2900 kierroksen välillä. Tämä on merkki siitä, että sinun pitäisi vaihtaa autosi vetoakseli.
Polttoainevuoto
Tämä on toinen ongelma, joka sai valmistajan kutsumaan takaisin joitakin Skoda Octavia -malleja. Polttoainevuoto kyseisissä 1.2 tsi -malleissa johtuu korkeapaineisista polttoaineputkista. Huomaa, että tämä ongelma on vakava ja siihen on puututtava välittömästi. Valmistaja kuitenkin kutsui kyseiset mallit takaisin, ja ongelmat saatiin korjattua. Ongelma oli yleinen vuosien 2009 ja 2011 Skoda Octavia -malleissa.
FAQ
Kuinka luotettava Skoda Octavia 1.2 tsi -moottori on?
Vaikka useimmat pitävät Skoda Octavia 1.4 tsi -moottoria parhaana Skoda Octavian moottorina, se ei ole luotettavin moottori. Luotettavimman Skoda-moottorin titteli menee 1.2 tsi -mallille. Tämä moottori ei raportoi monista ongelmista, ja se on melko luotettava.
Kuinka kauan Skoda Octavia 1.2 tsi -moottori kestää?
Skoda Octavia tsi -moottori voi kestää jopa 150 000 kilometriä. Mutta asianmukaisella hoidolla ja huollolla tämä moottori voi kestää yli 200 000 kilometriä. Jotta näin kävisi, käyttäjän on noudatettava Skodan suosittelemia määräaikaishuoltoja. Lisäksi on noudatettava hyviä ajotapoja.
Mikä on paras Skoda Octavian moottori?
Skoda Octavia on pieni perheauto, jota tarjotaan viisiovisena liftback- tai viisiovisena kombi-korimallina. Se on saatavana myös useilla moottoreilla, kuten 1,2-litraisella TSI SOHC I4, 1,4-litraisella 8V I4, 1,6-litraisella 8V I4, 2,0-litraisella 8V I4, 2,0-litraisella CR DOHC I4 -moottorilla ja monilla muilla.
Vaikka useimmat näistä moottoreista ovat tehokkaita ja suorituskykyisiä, kaikki niistä eivät ole kovin luotettavia. Siksi parhaan Skoda Octavian moottorin tittelin saa 1,4-litrainen TSI DOHC I4 -moottori. Tämä moottori ei ole ainoastaan luotettava, taloudellinen ja tehokas, vaan se on myös kestävä.
Loppupäätelmät
Skoda Octavia on yksi markkinoiden myydyimmistä Skoda-malleista. Lisäksi mallissa on useita moottorivaihtoehtoja, joiden avulla ostajat voivat valita parhaiten tarpeitaan vastaavan moottorin tai mallin. Yksi Skoda Octavian suosituimmista moottoreista on 1.2 tsi-moottori. Vaikka tämä moottori on luotettava ja taloudellinen, siihen liittyy myös useita ongelmia.
Oikealla hoidolla ja huollolla Skoda Octavia 1.2 tsi -moottori voi kestää pitkään. On kuitenkin myös tärkeää huomata, että toisen sukupolven mallissa oleva 1.2 tsi-moottori on ongelmallisempi kuin kolmannen sukupolven Skoda Octavia -mallissa oleva moottori.