VW 1.4 TSI moottorin ongelmat

VW ongelmat

Volkswagen Auto Group (VAG) on yksi suurimmista autoteollisuuden osakeyhtiöistä, sillä VAG-konserni omistaa sellaisia tuotemerkkejä kuin Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Skoda, Seat, Bugatti ja Cupra. Kun VW:llä on näin laaja valikoima upeita automerkkejä, se on todella voimanpesä, kun on kyse vaikuttavien moottorien valmistamisesta.

1,4 litran TSI ei todennäköisesti tule ensimmäisenä mieleen, kun ajattelemme nykyajan parhaita VW-moottoreita, mutta kukaan ei voi kieltää, että 1,4 litran TSI on nykyajan VW-moottoreiden peruskallio. Se tarjoaa joissakin versioissa yli 140 hv ja on myös uskomattoman tehokas. 1.4 TSI debytoi jo vuonna 2006, ja sitä on sen jälkeen käytetty monissa VW-, Audi-, Skoda-, Cupra- ja Seat-malleissa.

Kaikki ei kuitenkaan ole valoisaa 1.4L TSI:n kohdalla, sillä siinä on joitakin asioita, joista kannattaa puhua. Jotkut VW 1.4 TSI -moottorin ongelmista ovat vakavia ja vaativat ammattiapua. Niitä ovat esimerkiksi liiallinen öljynkulutus, sytytyskelan viat, jakohihnaongelmat, turboahtimen ongelmat ja hiilen kertyminen.

Osa näistä voidaan ratkaista ennakoivasti oikea-aikaisella ja asianmukaisella huollolla, mutta toiset ovat paljon itsepäisempiä. Luettelemme nyt nämä erikseen ja kerromme kaiken, mitä sinun on niistä tiedettävä. Näin saat laajan käsityksen siitä, mitä voit odottaa 1,4 litran TSI-moottorilta.

Liiallinen öljynkulutus

Liiallinen öljynkulutus on melko suuri ongelma vanhemmissa VW-moottoreissa, lähinnä EA111-sukupolvessa, kun taas EA211-sukupolvi on parempi, mutta ei vapaa öljynkulutusongelmista. Tähän joukkoon kuuluu myös 1,4L TSI. Sanotaan, että 1.4L TSI voi kuluttaa yli litran öljyä 1000 kilometrin välein, mikä tarkoittaa, että ne, jotka eivät ole herkkiä öljynvaihdoissaan, voivat päätyä viallisiin moottorin sisäosiin.

  Volkswagen Sharanin yleiset ongelmat

Valitettavasti ainoa keino, jolla tähän voi puuttua, on yksinkertaisesti vaihtaa öljyä aina tarvittaessa. Tämä tarkoittaa, että öljynvaihtovälejä kannattaa lyhentää, varsinkin jos omistat 1,4L TSI -moottorin, jonka ajokilometrit ovat korkeammat.

Sytytyskelan viat

Monet turboahdetut moottorit ovat alttiita sytytyskela- ja sytytystulppa-ongelmille, eikä 1,4L TSI ole poikkeus. Kelojen tehtävänä on tuottaa akusta jännite, joka puolestaan sytyttää kipinän. Tämä käynnistää palamisprosessin, mikä tarkoittaa, että syttymishäiriöt ovat oireita, joita sinun pitäisi varoa.

Jos yksi sytytyskela vikaantuu, on suositeltavaa vaihtaa ne kaikki yhdessä, sillä se varmistaa, että seuraava sytytyskela kestää paremmin kuin 80 000 – 100 000 kilometriä. Näiden taustalla on yleensä myös vikakoodeja. Kaiken kaikkiaan nämä eivät todennäköisesti vikaannu useita kertoja auton elinkaaren aikana.

Hammashihnaongelmat

Hammashihnaongelmat ovat pahimpia ongelmia, joita voit kohdata, sillä niillä on tapana tuhota männät. Niiden kiristimet menettävät tunnetusti kireyttä ja alkavat sen vuoksi lätistä ja voivat helposti vahingoittaa moottorin sisäosia. Onneksi ongelma ei ole niin yleinen kuin aiemmissa EA111-moottoreissa, joissa käytettiin ketjua, mutta se on varmasti vaarallinen.

Yleisimmät hammashihnaongelman oireet ovat huono suorituskyky, moottorin kolina tyhjäkäynnillä, löysä hihna, moottorin tärinä ja mahdollisesti öljyn seassa olevat metallipalaset. Tämän korjaamiseksi on yleensä vaihdettava sekä kiristin että hihna.

Turboahtimen ongelmat

Kaksi yleisintä 1.4 TSI:n turboahtimen ongelmaa ovat turboahtimen hukkaportin juuttuminen/räplääminen. Hukkaportti on komponentti, jonka tehtävänä on säätää moottorin ahtopaineita. Se säätelee turbiinin nopeutta, mikä auttaa optimaalisen tehonlisäyksen saavuttamisessa ja pitää järjestelmän kurissa ylikuumenemisen osalta.

  Kaikki vuoden 2023 VW Passat

Nämä venttiilit voivat joko avautua tai sulkeutua, ja ongelmana on, että ne eivät avaudu/sulkeudu tarvittaessa. Jos polttoainetehokkuus alkaa kärsiä tai jos moottori alkaa räpiköidä, on parasta tarkastaa venttiili ja vaihtaa/korjata se.

Hiilen kertyminen

Hiilen kertyminen on kaikkien suoraruiskutusmoottoreiden luontainen ongelma, mikä tarkoittaa, että muiden merkkien, kuten Fordin esim. Suoraruiskutusmoottoreissa on erilaisia haittoja ja hyötyjä, mutta näyttää siltä, että suurin osa autonvalmistajista uskoo nykyään, että hyödyt ovat haittoja suuremmat.

Hiilen kertyminen tapahtuu, kun moottorin sisäosiin kertyy hiiltä, ja se voi lopulta rasittaa moottoria niin paljon, että se voi jopa pettää. Onneksi tämä tapahtuu vain kerran tai kaksi moottorin elinkaaren aikana. Tämän ongelman estämiseksi/ratkaisemiseksi moottorin sisäosat on puhdistettava Walnut blasting -nimisellä prosessilla.

FAQ-osio

Onko VW 1.4 TSI hyvä moottori?

1,4 litran VW TSI on yksi VW:n suosituimmista moottoreista, mikä tarkoittaa, että merkittävä osa kaikista VW:n malleista käyttää juuri tätä moottoria. Sitä tarjotaan muutamassa eri viritysvaiheessa riippuen teho- ja tehokkuusmieltymyksistäsi. Kaiken kaikkiaan tämä moottori on myös hiljainen ja melko hienostunut, mikä tarkoittaa, että se on enemmän kuin riittävä useimmille ihmisille.

Se ei ehkä ole jännittävä moottori, mutta se on tarkoituksenmukaista, sillä VW tarjoaa tehokkaampaa 2,0 litran TSI-moottoria, joka löytyy Golf GTI:stä, Golf R:stä ja muutamista Audi Sport -malleista.

  VW:n mukautuva vakionopeudensäädin Ongelmat

Kuinka tehokas on VW:n 1.4 TSI-moottori?

1,4 litran TSI-moottoria tarjotaan muutamassa eri versiossa. Vähiten tehokas on 85 hv:n variantti, joka löytyy esimerkiksi VW Polosta. Tämän moottorin kulutus on 38MPG USA:ssa, kun taas tehokkaamman 125hv:n vaihtoehdon kulutus on 35MPG.

VW Siroccossa käytetään 1,4 litran 160 hv:n moottoria, joka tuottaa 25MPG, mikä on kohtuullinen luku. Seat Leon 1.4TSI e-Hybridin kaltaiset 1.4L:n hybridiversiot tuottavat noin 168MPG yhdistettynä.

Aikooko VW luopua 1.4L TSI:stä?

On epäselvää, aikooko VW luopua kokonaan 1.4L:stä vai ei, mutta varmaa on, että VW pyrkii lähinnä sähköistämään ja hybridisoimaan koko mallistonsa. Tämä tarkoittaa sitä, että 1,4 litran TSI-hybridimalli kestää varmasti paljon pidempään ja että tehokkaammat ei-hybridiset 1,4 litran TSI-mallit ovat ensimmäisinä hakkuulohkolla.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z