VW 1.5 TSI Moottorin ongelmat

VW ongelmat

VW 1.5TSI -moottori on osa VW EA211 -moottorivalikoimaa, joka esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2011. 1.5L TSI EVO tuli markkinoille vuonna 2016 ja sitä käytetään edelleen monissa VW-tuotteissa. 4-sylinterinen suorasuihkutusmoottori, jossa on turboahdin ja joka pystyy tarjoamaan 128hv-150hv ja 147lb-ft – 184lb-ft vääntöä.

Tässä artikkelissa käymme läpi kaikki VW 1.5 TSI -moottorin yleiset ongelmat ja kerromme, miten voit lähestyä niiden korjaamista. Mainitsemme ensin ajoitusjärjestelmään liittyvät ongelmat, jotka eivät ole yhtä vakavia kuin EA111-sarjan moottoreissa, mutta liittyvät silti EA211-sukupolveen.

Muita ongelmia ovat muun muassa liiallinen öljynkulutus, joka on niin suuri, että auto voi helposti tarvita jopa litran öljyä noin 1000 kilometrin välein. Monet VW:n moottorit, myös tämä moottori, tarvitsevat myös paljon aikaa ennen kuin ne saavuttavat optimaalisen lämpötilansa, mikä voi aiheuttaa vakavia ongelmia, jos et ole siitä tietoinen.

Lopuksi on mainittava myös venttiilien ajoitukseen liittyvät ongelmat, jotka ovat monimutkaisia ja joskus vaikeita ymmärtää. Jos haluat, että 1.5 TSI -moottorisi kestää mahdollisimman pitkään, muista huoltaa se mahdollisimman hyvin. Jos olet ostamassa tätä moottoria käytettynä, tee ennen ostoa tarkastus, jotta ymmärrät moottorin kunnon täysin.

Ajastusongelmat

Aluksi mainitsemme ensin ajoitusongelmat, jotka eivät välttämättä ole kovin yleisiä uudemmissa EA211-aikakauden moottoreissa, mutta ovat niin vakavia, että ne on silti mainittava. Tämä tarkoittaa sitä, että nämä ongelmat vaikuttavat todennäköisesti vain muutamiin näistä moottoreista. Jos kuitenkin olet tietoinen näistä ongelmista ja voit toimia ennakoivasti, voit ehkä välttää tämän ongelman.

  Kaikki vuoden 2023 VW ID 4 -malleista

Ketju yhdistää nokka-akselin moottoriin, mikä tarkoittaa, että se säätelee moottorin ajoitusta. Jos ketjua paikallaan pitävä kiristin alkaa kulua, ketju alkaa raksuttaa yhä enemmän, kunnes se mahdollisesti katkeaa ja tuhoaa moottorin kokonaan. Jos kuulet moottorin kolisevan tyhjäkäynnillä, tarkista nämä välittömästi.

Liiallinen öljynkulutus

Toinen suhteellisen yleinen ongelma eri VAG-moottoreissa on liiallinen öljynkulutus. Nämä johtuvat useimmiten epätarkkuudesta tai turboahtimessa, männänrenkaissa ja venttiilinohjaimissa tapahtuvista vuodoista. Kaksi ensin mainittua voidaan havaita suhteellisen helposti, jos autostasi alkaa tulla sinistä savua, erityisesti kovemmissa kiihdytyksissä.

Venttiilinohjaimissa ilmenevät ongelmat liittyvät yleensä liialliseen polttoaineen hajuun auton ympärillä sen ollessa tunnelissa. Jos kaikki nämä ovat kunnossa, mutta moottori juo silti aivan liikaa öljyä, ainoa asia, jonka voit oikeastaan tehdä asian ratkaisemiseksi, on lyhentää öljyntäyttöaikatauluja.

Moottori tarvitsee aivan liikaa aikaa lämmetäkseen.

Kaikki moottorit on suunniteltu toimimaan optimaalisesti tietyllä lämpötila-alueella, mikä tarkoittaa, että kun nämä lämpötilat saavutetaan, moottori on tehokkaimmillaan ja sen mahdollisuudet nopeaan kulumiseen ovat pienimmät. 1,5 TSI-moottori on kuitenkin tunnettu siitä, että sen lämpeneminen kestää aivan liian kauan, mikä voi aiheuttaa lisäongelmia pitkällä aikavälillä.

Tämä johtuu valitettavasti siitä, miten moottori on suunniteltu. Tilavuus on niin pieni, että moottorin käydessä ei synny liikaa lämpöä. On ymmärrettävää, että tätä ongelmaa ei yksinkertaisesti voida välttää, minkä vuoksi sinun pitäisi odottaa, että moottori lämpenee kunnolla, ennen kuin voit painaa sitä millään tavalla.

  Tuleeko vuoden 2023 VW Passat?

Venttiilien ajoitusongelmat (AVT-vika)

AVT-järjestelmä on suunniteltu ohjaamaan auton venttiilien ajoitusta, mikä auttaa parantamaan tehokkuutta ja työntämään tehoa ylöspäin. Koska järjestelmä on kuitenkin luonteeltaan niin monimutkainen, nokkapyörän ajoitusvälejä ohjaavat moottorit voivat muuttua epätasaisiksi tai epäsäännöllisiksi ja siten luoda lisää ongelmia sen sijaan, että ne ratkaisisivat niitä. Tätä järjestelmää ohjaa suoraan auton ECU, mikä tarkoittaa, että ECU-ongelmat voivat myös aiheuttaa AVT-ongelmia.

Sanotaan, että huono öljynlaatu on todennäköisesti se, mikä aiheuttaa tämän ongelman useimmissa moottoreissa, joten muista käyttää aina oikeaa öljyä. Nämä voivat aiheuttaa sen, että auto ei käynnisty tai jopa epäsäännöllisen tyhjäkäynnin. Kun järjestelmä alkaa olla yhä epäsäännöllisempi, se voi myös aiheuttaa ongelmia sytytysjärjestelmässä, ECU:ssa ja mahdollisesti auton polttoainejärjestelmässä.

UKK-osio

Onko VW 1.5 TSI hyvä moottori?

1,5 litran TSI-moottorin ensimmäinen iteraatio oli kunnollinen moottori, kun se tuli markkinoille, eikä ole mitään syytä uskoa, että se olisi erilainen nykyään. Jos sitä huolletaan asianmukaisesti, se kestää yhtä kauan kuin auto, mikä on enemmän kuin tarpeeksi hyvä. 1,5 litran EVO on parannettu versio, joka tarjoaa enemmän tehoa, paremman hyötysuhteen ja paljon paremman CO2-jalanjäljen.

Monien mielestä tämä moottori on VW:n bensiinimoottoreiden massapaletin peruspilari, mikä ei ole lainkaan yllättävää, sillä se on tehokas, vahva ja hienostunut moottori.

  Volkswagen Touareg yleiset ongelmat

Mitä öljyä VW 1.5 TSI -moottori käyttää?

VW:n suosituksen mukaan 1.5 TSI-moottoriin saa käyttää vain täyssynteettistä 5W-30-öljyä. Nämäkin kannattaa hankkia hyvämaineisilta VW-kumppaneilta, kuten Shelliltä, Castrolilta tai jopa OEM VW Oililta. Jos olet ostamassa käytettyä VW:tä, jossa on 1.5 TSI -moottori, tarkista, onko huoltohistoriasta käynyt ilmi öljyn oikea käyttö.

Jos näin ei ole, voit luultavasti tinkiä hinnasta, sillä tästä voi mahdollisesti tulla ongelma myöhemmin. Jos näin todella on, moottori on tarkastettava kokonaan.

Ratkaisiko VW 1.5L TSI -moottorin ongelmat vuonna 2023?

Monilla nettifoorumeilla todetaan, että VW on joko jo hoitanut useimmat näistä ongelmista tai ei tule koskaan hoitamaan niitä. Moottorin tarvitsema pitkä aika lämmetä on asia, johon sinun on kiinnitettävä tarkkaa huomiota auton elinkaaren aikana, kun taas öljynkulutusongelmat voidaan ratkaista ennakoivasti pienempiä kilometrejä ajavilla yksilöillä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z