Skoda Superb 1.8 TSI ongelmat

Skoda Superb

Skoda Superb 1.8 TSI on yksi markkinoiden hienoimmista keskikokoluokan autoista. Tämä auto on hyvin rakennettu ja siinä on suuri mukavuus ja suorituskyky. Siitä huolimatta siinä on myös useita ongelmia, jotka kiinnostuneiden ostajien pitäisi tietää. Mitkä ovat siis Skoda Superb 1.8 TSI:n ongelmat?

Skoda Superbin 1.8 TSI -moottorin yleisiä ongelmia ovat hammasketjun vikaantuminen, liiallinen öljyn käyttö, vesipumppuongelmat ja alipainejärjestelmän vuodot. Lisäksi jotkut omistajat ovat raportoineet tukkeutuneista imuventtiileistä ja sytytyskelan vioista.

Mitkä ovat Skoda Superb 1.8 TSI -moottorin yleiset ongelmat?

Ajastusketjun vikaantuminen

Yleisin Skoda Superb 1.8 TSI:ssä havaittu ongelma on ajoitusketjun vikaantuminen. Monet Skoda Superbin käyttäjät ovat valittaneet ajoitusketjun venymisestä. Jos tämä ongelma jätetään hoitamatta, ajoitusketju voi jopa rikkoutua. Ajastusketjun venyessä voi myös kuulua konepellin alla koliseva ääni.

Vaikka Skoda suosittelee ajoitusketjun vaihtamista 100 000 kilometrin välein, saatat joutua vaihtamaan sen jo 80 000 kilometrin jälkeen. Tämän lisäksi mekaanikkosi tulisi tarkastaa ketju 20 000 mailin välein varmistaakseen, että se toimii moitteettomasti. Jos ajoitusketju on kuitenkin venynyt liikaa tai katkennut, se on vaihdettava kilometreistä riippumatta.

Vesipumppuongelmat

Toinen yleinen ongelma, josta Skoda Superb 1.8 TSI:n omistajat ovat raportoineet, on vesipumppuongelmat. Tämä ongelma esiintyy yleensä Skoda Superb 1.8 TSI:n autoissa, joissa on paljon kilometrejä matkamittarissa. Koska tämän auton moottoritila on valmistettu muovista, se voi haurastua ajan myötä ja kulua nopeammin.

  Skoda Kodiaq Akkuongelmat

Vanhuuden lisäksi moottorin ympäristö saa moottorin ympärillä olevat osat kulumaan nopeammin, koska moottori kuumenee. Yksi eniten vaurioituvista osista on vesipumpun siipipyörä. Kun juoksupyörä pettää, myös vesipumppu pettää, ja moottori alkaa ylikuumentua.

Tämän ongelman korjaamiseksi sinun pitäisi käydä ammattitaitoisen mekaanikon luona diagnosoimassa ja korjaamassa taustalla olevat ongelmat. Jos ongelma on juoksupyörässä, se on vaihdettava. Mutta jos suurin osa vesipumpun osista on vaurioitunut, on parasta vaihtaa koko vesipumppu, huuhdella vanha jäähdytysneste pois ja asentaa uusi vesipumppu.

Liiallinen öljyn käyttö

Tämä on toinen vakava ongelma, josta Skoda Superb 1.8 TSI -käyttäjät ovat raportoineet. Ja koska tässä autossa käytetään synteettistä öljyä, se on kallis yritys, jota monet Skoda Superbin omistajat haluaisivat välttää. Tämä ongelma johtuu yleensä männistä ja männänrenkaista.

Korjataksesi tämän ongelman, sinun on käytävä mekaanikon luona diagnosoimassa ongelma. Jos männänrenkaat ovat ohuet, mekaanikon on vaihdettava ne isompiin renkaisiin ongelman helpottamiseksi. Näin ollen tätä ongelmaa ei voida välttää kokonaan.

Tukkeutuneet imuventtiilit

Valitettavasti tämä on toinen ongelma, jota Skoda Superbin 1.8 TSI -moottorin omistajat eivät voi paeta. Moottori on altis hiilen kertymiselle imuventtiileihin. Hiilen kertyminen tähän moottoriin on luonnollinen reaktio polttoaineen palamisen yhteydessä, jolloin imuventtiilejä peittävät ajan myötä saostumat.

Joitakin yleisiä merkkejä hiilen kertymisestä tähän moottoriin ovat moottorin heikko suorituskyky, polttoainetalouden heikkeneminen, sakkaaminen ja syttymishäiriöt. Tämän ongelman korjaamiseksi imuventtiileihin kertynyt hiili on poistettava puhdistamalla ne. Tämän ongelman voi kuitenkin välttää ajamalla autoa korkeilla kierroksilla vähintään 20 minuuttia. Tämä on tehtävä usein, jotta vältetään hiilen kertyminen.

  Käytetyn Skoda Kodiaqin ostaminen - tarkistettavat asiat

Sytytyskelan vika

Vaikka tämä ongelma ei ole kovin yleinen Skoda Superb 1.8 TSI:ssä, jotkut käyttäjät ovat raportoineet siitä. Sytytyskelan vikaantumisen merkit voivat olla hämmentäviä, sillä ne ovat samoja kuin huonojen sytytystulppien merkit, kuten moottorin syttymishäiriöt, käynnistysvaikeudet, kiihtyvyyden puute ja karkea tyhjäkäynti.

Tämän ongelman korjaamiseksi sinun on käytävä ammattitaitoisen mekaanikon luona diagnoosia varten. Jos sytytyskelat ovat huonoja, ne on vaihdettava. Jos myös sytytystulpat ovat huonoja, varmista, että ne vaihdetaan.

Tyhjiöjärjestelmän vuoto

Kuten vesipumppu, myös tämän moottorin alipainejärjestelmä voi haurastua iän myötä. Yksi ensimmäisistä tyhjiöjärjestelmän kuluvista osista ovat letkut. Joitakin merkkejä huonosta alipainejärjestelmästä ovat moottorin suorituskyvyn lasku, moottoritilasta kuuluva sihisevä ääni ja moottorin tarkastusvalon syttyminen.

Tämän ongelman korjaamiseksi mekaanikon on vaihdettava vuotavat letkut. Jos kuitenkin myös alipainepumppu tai imusarja on vaurioitunut, ne on vaihdettava.

Lisää Skoda Superbin ongelmista ja heikkouksista.

FAQ

Onko Skoda Superbin 1.8 TSI-moottori luotettava?

Kyllä, Skoda Superb 1.8 TSI on luotettava moottori. Ensimmäisen sukupolven 1.8 TSI -moottorissa oli joitakin ongelmia, mutta uusin sukupolvi on luotettava. Asianmukaisella hoidolla ja huollolla tämä moottori voi kestää 150 000-200 000 kilometriä tai jopa enemmän.

Kuinka hyvin Skoda Superbin 1.8 TSI -moottoria tulisi huoltaa?

Jos haluat moottorin kestävän, on tärkeää noudattaa suositeltua huoltoväliä. Skoda Superbin ohjekirjan mukaan moottori on huollettava 10 000 mailin välein. Mutta jos haluat, että moottori kestää vielä kauemmin, on suositeltavaa huoltaa se 5 000 tai 6 000 mailin välein.

  Skoda Roomster automaattiset ongelmat

Kuinka nopea Skoda Superb 1.8 TSI on?

Skoda Superb 1.8 TSI:n nopeus on kohtuullinen. Kiitos 177,46 hv:n ja 320 Nm:n väännön. Sen huippunopeus on 137 km/h, ja se kiihtyy 0-100 km/h vain 7,8 sekunnissa, mikä on luokassaan melko hyvä.

Minkälaista öljyä Skoda Superbin TSI-moottori käyttää?

Kuten useimmat VW-moottorit, Skoda Superbin TSI-moottori vaatii synteettistä öljyä. Markkinoiden parhaita ja suosituimpia synteettisiä öljyjä ovat synteettiset öljyt 5W-40 ja 5W-30. Nämä ovat korkealaatuisia öljyjä, ja ne palvelevat moottoriasi hyvin.

Bottom line

Skoda Superbin 1.8 TSI -moottori voi olla luotettava ja suorituskykyinen, mutta siinä on myös useita ongelmia, joista omistajien on hyvä tietää. Nyt kun tiedät joitakin näistä ongelmista, on ratkaisevan tärkeää huolehtia autosta hyvin, jotta voit välttää useimmat niistä tai estää kalliit korjaukset pitkällä aikavälillä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z