4MATIC vs. 4MATIC Plus – ero, edut ja haitat

Mercedes 4MATIC on Mercedes-merkkinen AWD-järjestelmä, jota on saatavana parina eri variaationa auton tyypistä ja käyttöskenaariosta riippuen. Jokainen Mercedes-auto on hieman erilainen, mikä tarkoittaa, että järjestelmä voi saada muutaman eri muodon riippuen kyseisestä autosta.

Suurimmat erot ovat kuitenkin AMG-mallien, katumaastureiden ja tavallisten Mercedes-kuluttaja-autojen välillä. AMG-malleissa on käytössä pääasiassa takapainotteinen 4MATIC-järjestelmä, jonka tarkoituksena on tehdä autosta ketterämpi, reagoivampi ja jännittävämpi ajaa. Tähän kuuluu myös 4MATIC+-järjestelmä, joka löytyy AMG-malliston huippuautoista, kuten AMG GT 4-ovisesta tai E63 S AMG:stä.

Mercedeksen katumaasturit tarjoavat tasapainoisemman AWD-järjestelmän, joka on viritetty kaikkien neljän pyörän pitoa varten korostamatta tiettyä ajotyyliä. Tavallisemmat Mercedes-mallit tarjoavat 4MATIC-järjestelmiä, jotka on viritetty mukavuuteen ja yhteenkuuluvuuteen, mikä tarkoittaa, että luistoa ei pitäisi tuntea, vaikka se tapahtuisi.

4MATIC+-järjestelmä on paljon edistyneempi ja on tällä hetkellä kehittynein ja uraauurtavin AMG:n virittämä 4MATIC-järjestelmä, koska se pystyy reagoimaan vetoeroihin muutamassa millisekunnissa, mutta sen korjaaminen maksaa enemmän.

Mercedeksen 4MATIC-järjestelmä tavallisessa jokapäiväisessä Mercedes-autossa – hyvät ja huonot puolet.

Yksinkertaisin ja tasapainoisin 4MATIC-järjestelmä on tarjolla Mercedes C300:n kaltaisissa autoissa. Tämä järjestelmä on perustason järjestelmä, joka sisältää alhaisimman integraatiotason, koska siinä ei ole yli 600 hv:n moottoreita eikä sitä ole tarkoitettu maastokäyttöön.

Tämä järjestelmä tarjoaa jatkuvan 50/50-vääntömomenttijaon etu- ja taka-akselin välillä, mikä tarkoittaa, että järjestelmä toimii jatkuvasti 50:50-vääntömomenttijaon tilassa. Aina kun järjestelmä havaitsee, että vetovoima heikkenee joko etu- tai takapyörissä, vääntömomentti jaetaan asianmukaisesti, jotta vetovoima saadaan palautettua.

  Ovatko Mercedekset hyviä autoja?

Useimmissa Mercedes-malleissa käytetään tätä järjestelmää, mikä tarkoittaa, että tämän järjestelmän varaosat ovat kaikkein helpoimmin saatavilla ja halvimmalla saatavilla. Järjestelmä on viritetty mukavuutta ja helppokäyttöisyyttä silmällä pitäen, mikä tarkoittaa, että sen pitäisi olla kaikista 4MATIC-järjestelmistä kaikkein ennustettavin ja vähiten häiritsevä.

Näiden järjestelmien haitat ovat suurin piirtein samat kuin kaikkien muidenkin AWD-järjestelmien, ja ne ovat lisääntyneet kustannukset, kasvanut paino ja heikentynyt polttoainetehokkuus.

Mercedes 4MATIC -järjestelmä Mercedes GLE ja GLS -katumaastureissa – hyvät ja huonot puolet.

Katumaasturit on suunniteltu ensisijaisesti hyötyajoneuvoiksi, mikä tarkoittaa, että niiden pitäisi pystyä kulkemaan kaikenlaisessa maastossa ilman, että niiden pito heikkenee. Tämä tarkoittaa, että näiden järjestelmien on oltava herkempiä ja pystyttävä lähettämään kaikki voima joko etu- tai taka-akselille.

Näitä järjestelmiä kutsutaan Mercedeksen 4MATIC-täysin muuttuviksi järjestelmiksi, jotka on suunniteltu reagoimaan täydelliseen pidon puutteeseen tietyissä maastotilanteissa. GLS:n kaltaisissa maastureissa on GLS:n erityisominaisuuksia, kuten ”Bounce”-ominaisuus, joka on suunniteltu vapauttamaan sinut, jos jäät jumiin lumeen tai mutaan.

Nämä järjestelmät kantavat yleensä raskaampia autoja, mikä tarkoittaa, että niiden on kestettävä enemmän rasitusta päivittäin. Jos järjestelmä havaitsee jatkuvan liukkauden, se voi lähettää 100 % vääntömomentista akselille/pyörälle, jolla on eniten pitoa.

Tämän 4MATIC-järjestelmän haitat ovat samat kuin kaikkien muidenkin järjestelmien, mikä tarkoittaa sitä, että sen hankinta ja korjaaminen maksaa paljon, se heikentää jo ennestään huonoa maasturin taloudellisuutta ja tekee autosta entistäkin raskaamman.

  Cadillac vs. Mercedes: Luotettavuus

Mercedes 4MATIC+ -järjestelmä Mercedeksen suorituskykyisissä AMG-malleissa – hyvät ja huonot puolet.

Mercedes 4MATIC+ -järjestelmä on varattu vain tehokkaimpiin ja hurjimpiin AMG-malleihin, kuten Mercedes E 63 S AMG:hen ja Mercedes GT63 S AMG 4-oviseen. Molemmissa on yli 600 hevosvoimaa, mikä tekee niistä erittäin nopeita ja suorituskykyisiä.

Kun tehoa on niin paljon, Mercedes päätti tehdä näistä autoista AWD-autoja. Muutama vuosi sitten sekä BMW että Mercedes tarjosivat huippusuorituskykyisiä sedaneitaan RWD-autoina, mutta yli 600 hv:n teholla tämä kävi hieman vaaralliseksi, varsinkin kun otetaan huomioon, että nämä autot painavat yleensä yhtä paljon kuin kohtuullisen kokoinen hotelli.

Niinpä Mercedes toi markkinoille 4MATIC+-järjestelmän, jonka avulla voit irrottaa etuakselin kokonaan ja tehdä autosta 100-prosenttisesti RWD-auton, kun haluat tutkia auton ja itsesi rajoja. Loppuajan järjestelmä on kuitenkin Sport AWD -tilassa, joka takaa optimaalisen pidon ja uskomattoman nopeat vasteajat.

Tämä järjestelmä on kaikista kallein ja myös harvinaisin. Se vaikuttaa polttoainetehokkuuteen, mutta näitä AMG-malleja ei ole suunniteltu tehokkaiksi eikä halvoiksi omistaa.

FAQ-osio

Onko Mercedes 4MATIC-järjestelmä välttämätön?

Jos sinua kiinnostavassa Mercedes-mallissa on 4MATIC-järjestelmä tehtaalta, tämä kysymys on enemmän tai vähemmän merkityksetön, koska et voi saada kyseistä autoa ilman sitä. Niiden mallien osalta, joissa ei ole 4MATIC-järjestelmää tehtaalta, voidaan kuitenkin sanoa, että sen valitseminen ei ole välttämätöntä 99 prosentissa tilanteista.

  Kumpi on parempi - Quattro VS 4Matic?

Useimmat ihmiset uskovat, että AWD-järjestelmä on tärkein tekniikka turvallisen talviajon kannalta, mutta todellisuudessa kunnolliset talvikumit ovat paljon tärkeämpiä.

Tekeekö 4MATIC-järjestelmä Mercedeksestä turvallisemman?

Mercedeksen 4MATIC-järjestelmä tekee autosta turvallisemman, koska auto pystyy sopeutumaan pidon menetykseen ja siten saamaan pidon nopeasti takaisin. Monet ihmiset kuitenkin uskovat, että jos AWD-auto menettää kokonaan pidon, se tuskin koskaan palautuu.

Tämä pitää paikkansa vanhempien nelivetojärjestelmien kohdalla, mutta uudemmat AWD-järjestelmät eivät kärsi näistä ongelmista. AWD-autot ovat turvallisempia, ja se on tosiasia.

Ovatko AWD-autot parempia suorituskykyisiä autoja?

Se riippuu siitä, mitä arvostat suorituskykyisessä autossa eniten. Jos haluat, että auto on mahdollisimman nopea ja kiihtyvyydeltään paras mahdollinen, AWD-järjestelmä on välttämätön. Jos kuitenkin haluat, että auto on kevyempi ja ketterämpi ja että siitä saadaan enemmän palautetta, RWD-järjestelmä on parempi vaihtoehto.

Oli miten oli, AWD-järjestelmistä tulee nykyään yhä kehittyneempiä, jotta ne olisivat parempia kaikissa tilanteissa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z