Yleiset Mercedes 4Matic -ongelmat ja -ongelmat

Mercedes-Benzin 4Matic AWD -järjestelmän ansiosta liukkailla tai lumisilla alueilla asuvat ihmiset voivat ajaa autoaan sujuvasti ja rauhallisesti. Tähän järjestelmään liittyy kuitenkin myös joitakin haasteita. Mitkä ovat siis joitakin Mercedes 4Matic -järjestelmän takaiskuja?

Mercedes-Benzin 4Matic- nelivetojärjestelmällä on useita ongelmia ja haasteita. Niitä ovat muun muassa huono polttoainetaloudellisuus, momentinmuunninongelmat, öljyvuodot, heikot viskoosikytkimet, vaihteisto-ongelmat, ruoste ja tärinää aiheuttava haljennut vetoakseli. Huomaa, että nämä ongelmat vaihtelevat mallin ja valmistusvuoden mukaan.

Yleiset Mercedes 4Matic -ongelmat

Heikot viskoosikytkimet

Yksi Mercedes 4Matic-järjestelmän ajoneuvojen tärkeimmistä ongelmista on heikot viskoosikytkimet. Koska 4Matic-järjestelmä aiheuttaa nopeuseron etu- ja taka-akselin välillä, tämä voi heikentää viskoosikytkimiä.

Joitakin merkkejä huonosta tai vioittuneesta viskoosikytkimestä ovat muun muassa tärinä, kova ajo tiukoissa mutkissa ja voimansiirto voi lukkiutua kokonaan. Jos havaitset jonkin näistä merkeistä, sinun on ehkä käytävä mekaanikolla vaihtamassa huonot viskoosikytkimet.

Huono polttoainetaloudellisuus

Useimmat Mercedes-Benz-mallit ovat tunnetusti polttoainesyöppöjä. 4Matic-järjestelmällä varustetut mallit ovat kuitenkin vielä pahempia. Tämä johtuu siitä, että auton ohjaamiseen ja käsittelyyn käytetään enemmän tehoa kuin RWD- tai FWD-järjestelmissä. Suurempi tehon käyttö johtaa suurempaan polttoaineen kulutukseen.

Vaihteistoon liittyvät ongelmat

Tämä on yleinen ongelma kaikissa Mercedes-Benz-malleissa. Vaikka Mercedes on tunnettu siitä, että sillä on yksi markkinoiden parhaista vaihteistoista, vaihteiston sisällä olevissa komponenteissa on usein ongelmia. Suurimmat syylliset ovat 13-nastainen liitin ja vaihteiston venttiilirunko, jotka aiheuttavat vaihteistonesteen vuotoja.

Tämä ongelma on korostunut Mercedes 4Matic -malleissa, erityisesti niissä, joissa on 7G Tronic 4Matic -vaihteisto. Tämän mallin tasauspyörästö menee huonoon kuntoon hyvin nopeasti. Voit siis joutua vaihtamaan tämän osan muutaman vuoden välein, mikä on melko kallista.

  Mikä on paras aika ostaa Mercedes?

Joitakin huonon vaihteistojärjestelmän merkkejä ovat muun muassa vetävä kytkin, polttava haju, moottorin tarkistusvalo, narskuttelu- ja tyhjäkäyntiäänet, vuotava neste, huono momentinmuunnin ja vaihteiden vaihtamisesta kieltäytyminen. Jos huomaat jonkin näistä merkeistä, sinun on syytä tarkastuttaa vaihteistosi.

Ruoste

Riippumatta siitä, mitä Mercedes-merkkiä tai -mallia ajat, sinun on odotettava, että jotkin osat ruostuvat paljon odotettua nopeammin. Tämä koskee myös 4Matic AWD -järjestelmällä varustettuja Mercedes-malleja. Ruostetta esiintyy Mercedeksessä yleensä puskureiden ympärillä, rekisterikilven takana, lattialautoja pitkin ja etulokasuojissa.

Katalysaattori on kulunut.

Kun 4Matic-Mersusi on ajanut vähintään 60 000 kilometriä, sinun pitäisi olla valmis vaihtamaan katalysaattori. Mercedes-katalysaattoreiden tiedetään menevän tehottomiksi 60 000 kilometrin jälkeen, ja ne voivat myös tukkeutua.

Öljyvuodot

Kaikissa vuoden 1995 jälkeen valmistetuissa Mercedes-malleissa on elektroninen vaihteistojärjestelmä. Vaikka tämä järjestelmä on edistyksellinen, se johtaa yleensä öljyvuodon aiheuttamaan grafiitin kertymiseen. Tämä ongelma on yleisempi Mercedes 4Matic -malleissa, mikä johti siihen, että Mercedes kutsui takaisin tuhansia vuosien 2014-2015 ja 2018-2019 Mercedes E-Class, S-Class ja G-Class 4Matic -malleja.

Haljennut vetoakseli aiheuttaa tärinää

Tätä ongelmaa ei esiinny kaikissa Mercedes 4Matic -malleissa. Sitä esiintyy enimmäkseen ennen vuotta 2012 valmistetuissa C300 4Matic -malleissa. Kuljettaja voi kokea tärinää, joka johtuu haljenneista vetoakselin taipumislevyistä. Varmista, että korjaat tämän ongelman ennen kuin se vahingoittaa vaihteistoa.

  Onko Mercedes parempi kuin Cadillac?

Miten Mercedes 4Matic AWD -järjestelmä toimii?

Mercedes 4Matic on edistyksellinen nelivetojärjestelmä. Erityisen 4Matic-järjestelmästä tekee se, että se integroituu voimansiirtoon ja erilaisiin turvallisuus- ja avustinjärjestelmiin, joita Mercedes-Benz-ajoneuvoissa on.

Järjestelmä toimii havaitsemalla ajo-olosuhteet ja muuttamalla niitä tarpeen mukaan, jotta kuljettaja saa poikkeuksellisen hyvän pidon ja varmuuden kruisailun aikana. Kun tieolosuhteet ovat kunnossa, järjestelmä ohjaa moottorin vääntömomentin keskitasauspyörästön kautta etu- ja takapyörille erinomaisen tasapainon ja käsiteltävyyden varmistamiseksi.

Jos tieolosuhteet eivät kuitenkaan ole suotuisat, 4Matic AWD -järjestelmä reagoi välittömästi ohjaamalla voiman sitä eniten tarvitseville pyörille. Tämä antaa kuljettajalle täyden hallinnan vaikeissa olosuhteissa, ja siksi 4Matic-järjestelmällä varustetut Mercedekset ovat ihanteellisia liukkailla tai lumisilla alueilla.

FAQ

Mitkä ovat Mercedeksen 4Matic-nelivedon edut?

Mercedes 4Matic -järjestelmä tarjoaa kuljettajalle monia etuja, kuten poikkeuksellisen hyvän käsiteltävyyden, paremman kiihtyvyyden ja erinomaisen suorituskyvyn. Se auttaa myös pidossa ja hinauksessa. Nämä ovat ominaisuuksia, joita et ehkä löydä Mercedeksestä, jossa on vakiovarusteinen AWD-järjestelmä.

Onko Mercedes luotettava 100 000 kilometrin jälkeen?

Mercedeksesi luotettavuus riippuu monista asioista, kuten mallista, ajotavoista ja siitä, miten huollat autoa. Oikein huollettuna Mercedeksesi pitäisi kestää yli 150 000 mailia ilman haasteita. Joissakin malleissa ilmenee kuitenkin ongelmia 80 000 mailin jälkeen.

Onko Mercedes-Benzissä paljon ongelmia?

Ei ole. Kun autosi ikääntyy, saatat kuitenkin alkaa kohdata erilaisia auton ongelmia. Se riippuu myös omistamastasi Mercedes-mallista. Joissakin malleissa ongelmat ilmenevät nopeammin kuin toisissa. Sinun on kuitenkin syytä odottaa joitakin yleisiä Mercedes-ongelmia, kuten öljyvuotoja, ruostetta, huonoa katalysaattoria, vaihteisto-ongelmia ja moottorin syttymishäiriöitä.

  Paras Mercedes GLA -malli

Miksi Mercedes-Benz on niin epäluotettava?

Koska Mercedes-Benz on ylellinen merkki, se ei ole yksi markkinoiden luotettavimmista merkeistä. Tämä johtuu pääasiassa erittäin kehittyneestä tekniikasta, joka autossa on mukana. Tämän seurauksena pieni vahinko voi aiheuttaa omistajalle korkean hinnan auton korjaamisesta.
Vanhemmat Mercedes-mallit ovat paljon luotettavampia kuin uusimmat mallit, joissa on kehittynyttä teknologiaa. Lisäksi tietyt mallit, kuten E-luokka, kuuluvat markkinoiden luotettavimpiin luksusajoneuvoihin.

Se on silti sen arvoista

Jos aiot ostaa 4Matic-järjestelmällä varustetun Mercedes-Benzin, on olemassa muutamia vastoinkäymisiä, joihin kannattaa varautua. Haasteita ovat muun muassa vaihteisto-ongelmat, heikot viskoosikytkimet, heikko polttoainetaloudellisuus, öljyvuodot, ruoste ja heikko katalysaattori.
Yleisesti ottaen Mercedeksen 4Matic-järjestelmän edut ovat suuremmat kuin haitat. Tämä järjestelmä on ratkaisevan tärkeä, jotta ajaminen sujuu vaikeissa olosuhteissa, kuten lumisilla alueilla ja liukkailla pinnoilla. Varmista, että teet määräaikaishuollon Mercedekselle, jotta vältyt joiltakin Benz 4Matic -järjestelmän haasteilta.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z