4MATIC vs 4MOTION – ero, edut ja haitat

Nelivetojärjestelmä käyttää sekä taka- että etupyöriä koko ajan, jotta se tarjoaa optimaalisen pidon valitun ajotilan ja ulkoisen ympäristön mukaan. Suurin piirtein jokainen premium-merkki tarjoaa nykyään AWD-järjestelmän jossain muodossa, mutta useimmat niistä on varattu maastureille.

Sekä Mercedes että Volkswagen tarjoavat kuitenkin AWD-järjestelmiään lähes kaikkiin saatavilla oleviin malleihin. Mercedes kutsuu järjestelmäänsä 4MATIC-järjestelmäksi, joka on saatavana kaikkiin sen tarjoamiin autoihin, kun taas Volkswagen kutsuu järjestelmäänsä 4MOTION-järjestelmäksi, joka on saatavana useimpiin sen malleihin.

Mercedes alkoi tarjota 4MATIC-järjestelmää jo vuonna 1987, ja järjestelmän ensimmäiset versiot olivat melko epäluotettavia, koska ne olivat uskomattoman monimutkaisia. Myös VW alkoi tarjota 4MOTION-järjestelmää jo 1980-luvulla, mutta järjestelmä rajoittui vain muutamiin premium-malleihin, eikä se ollut yhtä kehittynyt.

Nykyään molemmat järjestelmät ovat paljon parempia, mutta 4MATIC-järjestelmä on paljon kehittyneempi. Mercedes tarjoaa myös huippuluokan 4MATIC+-järjestelmää, joka mahdollistaa etuakselin irrottamisen ja auton muuttamisen pelkästään nelivetoiseksi, mitä VW ei tarjoa.

Mercedes 4MATIC – edut ja haitat

Mercedeksen 4MATIC-järjestelmä on yksi edistyksellisimmistä AWD-järjestelmistä, joita markkinoilla on tällä hetkellä saatavilla, koska se hyödyntää uskomattoman monimutkaista rakennetta, joka on nykyään paljon luotettavampi kuin ennen. 4MATIC-järjestelmän tärkein etu on järjestelmäviisas integrointi, joka vaikuttaa kaikkiin ajamisen osa-alueisiin.

4MATIC-järjestelmä on älykäs nelivetojärjestelmä, joka käyttää lukemattomia eri antureita jokaisessa yksittäisessä pyörässä, mikä tarkoittaa, että järjestelmä pystyy pitämään auton liikkeessä, vaikka vain yksi pyörä tarjoaisi kunnollisen pidon.

  Miten nollaan Mercedes-ilmastointijärjestelmän?

Järjestelmä toimii parhaiten, kun se yhdistetään sulavaan 7-9-vaihteiseen vaihteistoon, lukkiutumattomaan jarrujärjestelmään, kehittyneeseen vetojärjestelmään ja ESP:hen. Suurin etu, joka 4MATIC-järjestelmällä on 4MOTION-järjestelmään verrattuna, on se, että se pystyy reagoimaan erilaisiin tieolosuhteisiin uskomattoman nopeasti, mikä tekee autosta paljon turvallisemman.

4MATIC-järjestelmän haittapuolena on se, että sen korjaaminen maksaa paljon rahaa, jos se joskus alkaa aiheuttaa ongelmia, se myös huonontaa polttoainetaloutta ja tekee autosta raskaamman ja keinotekoisen tuntuisen. Mercedes tarjoaa kuitenkin myös 4MATIC+-järjestelmää, joka on yksi markkinoiden kehittyneimmistä AWD-järjestelmistä.

Volkswagen 4MOTION – Hyvät ja huonot puolet

Volkswagenin 4MOTION-tekniikkaan kuuluu muutamia erilaisia AWD-järjestelmiä auton tyypistä riippuen. Perusjärjestelmää kutsutaan Haldex-järjestelmäksi, joka siirtää voiman kytkimen avulla joko takapyörille tai etupyörille. Tämän järjestelmän ongelmana on se, että se reagoi paljon hitaammin, eikä se ole läheskään yhtä kehittynyt kuin 4MATIC.

Joissakin VW:n katumaastureissa käytetään niin sanottua Torsen AWD-järjestelmää, jossa käytetään mekaanista tasauspyörästöä maksimaalisen pidon aikaansaamiseksi maastossa. Tämä on vanhan koulukunnan järjestelmä, jota käytetään lähinnä maastureissa ja muissa maastoajoneuvoissa.

4MOTION-järjestelmä ei ole yhtä kehittynyt kuin useimmissa Mercedes-malleissa nykyään oleva järjestelmä. Todellisuudessa erot eivät kuitenkaan ole kovinkaan ilmeisiä. Volkswagen ei tarjoa erityistä suorituskykyyn keskittyvää AWD-järjestelmää kuten 4MATIC+, mikä tarkoittaa, että niiden järjestelmät ovat hieman vähemmän monimutkaisia.

  Kumpi auto heikkenee nopeammin - Mercedes vai BMW?

4MOTION-järjestelmän haitat ovat kutakuinkin samat kuin 4MATIC-järjestelmässä. 4MOTION-autot ovat kalliimpia, niiden korjaaminen maksaa enemmän, ne eivät ole yhtä tehokkaita ja ne ovat huomattavasti painavampia.

AWD-järjestelmän välttämättömyys nykyautoissa

Kuten aiemmin todettiin, useimmat autonvalmistajat tarjoavat nykyään AWD-järjestelmiä, mutta AWD-järjestelmä ei yksinkertaisesti ole välttämätön suurimmalle osalle asiakkaista. AWD-järjestelmät tekevät autosta monimutkaisemman, polttoainetehottomamman, raskaamman ja usein myös epäluotettavamman, jolloin sen korjaaminen on paljon kalliimpaa.

Jos omistat suuren maasturin, on järkevää valita AWD-järjestelmä sekä vetokyvyn että jälleenmyyntiarvon vuoksi. Jos kuitenkin omistat VW Golfin tai Mercedes Benz A-Luokan ja liikut harvoin jalkakäytävällä, AWD-järjestelmä on enemmän tai vähemmän tarpeeton.

AWD-järjestelmät maksavat tehtaalta yleensä noin 2 000-3 000 dollaria, mikä tarkoittaa, että ne maksavat paljon enemmän kuin kunnolliset talvirenkaat. Joskus onkin järkevää käyttää ylimääräiset rahat tarpeellisempiin lisävarusteisiin ja talvirenkaisiin.

On totta, että AWD-järjestelmä auttaa jälleenmyyntiarvoa, mutta ei niin paljon kuin luulisi, koska ne maksavat alun perin paljon.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa Mercedes, jossa on 4MATIC-järjestelmä?

Jos olet ostamassa upouutta Mercedes-maasturia, jota aiot käyttää kaikenlaisissa ympäristöissä, eikä sinua haittaa maksaa 2 000 dollaria lisää pyyntihinnasta, sinun kannattaa rastittaa 4MATIC-järjestelmä. Jos et kuitenkaan suunnittele ajavasi epäsuotuisissa sääolosuhteissa tai jos sinulla on vain kunnon talvirenkaat, AWD-järjestelmä on tarpeeton.

  Paras käytetty Mercedes-AMG ostettavaksi?

Jos ostat käytettynä ja löydät mieleisesi auton, jossa on AWD-järjestelmä, se on win-win-tilanne.

Pitäisikö minun ostaa VW, jossa on 4MOTION-järjestelmä?

Se on suurin piirtein sama juttu kuin Mercedeksen kanssa. Riippuu siitä, minkä auton ostat ja mihin aiot käyttää sitä. Talvirengassarja yleensä riittää, varsinkin jos et ole ostamassa Amarokia, Atlasta tai Touaregia.

Mikä Mercedeksen 4MATIC+ AWD-järjestelmässä on niin erityistä?

Mercedeksen 4MATIC+ AWD-järjestelmä ja BMW:n xDrive M -järjestelmä mahdollistavat etuakselin täydellisen irrottamisen ja auton muuttamisen RWD-ajoon, kun haluat pitää vanhaa kunnon RWD-hauskanpitoa. Molemmat järjestelmät tarjoavat omat drift-tilat, mikä tarkoittaa, että voit helposti heilauttaa perää ja pitää sen siellä hallitusti.

Tämä tekee näistä järjestelmistä kaikkein parhaita, koska ne tarjoavat ylivoimaisen hyvän pidon jokapäiväisissä tilanteissa ja antavat samalla mahdollisuuden kokea RWD-kokemuksen yhdellä napin painalluksella.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z