Audi A4 B8 oli tuotannossa vuosina 2008-2016, ja se on yksi menestyneimmistä Audi A4 -malleista tähän mennessä. B8 A4:n ilmestyessä se tarjosi jonkinlaisen vallankumouksen segmentissä, sillä se oli ensimmäinen A4, joka päihitti kilpailijansa mukavasti ylellisyydessä ja hienostuneisuudessa.
B8 Audi A4 on saatavana useilla moottorivaihtoehdoilla, alkaen pienemmistä nelisylinterisistä moottoreista aina yli 300 hv:n V6-turbomoottoreihin asti. B8 on saatavana joko manuaalisena tai S-Tronic/Tiptronic-mallina mallista ja saatavilla olevista lisävarusteista riippuen. Lisäksi B8 on myös FWD-auto, kun taas Quattro oli vakiona tehokkaammissa malleissa.
Muotoilullisesti B8-A4 oli jonkinlainen vallankumous edeltävään malliin verrattuna, mutta kaikki B8:aa edeltäneet A4-mallit olivat pikemminkin muotoilun evoluutiota kuin vallankumousta. B8 A4:n sisätilat näyttävät edelleen upeilta, jos ne on valittu oikein, ja monet uskovat, että ensimmäisen sukupolven A5:n ja B8 A4:n sisätilat ovat yksi kaikkien aikojen parhaista Audin sisätiloista.
B8 A4:n saa nyt suhteellisen edulliseen hintaan, erityisesti ennen facelift-mallia ajetuista malleista, joiden ajokilometrit ovat korkeammat, kun taas faceliftin jälkeisistä malleista, joiden ajokilometrit ovat alhaisemmat, veloitetaan edelleen suhteellisen korkeita hintoja. B8:aan mahtuu mukavasti jopa neljä henkilöä, ja tavaratila on sitä, mitä tuon aikakauden kompaktilta sedanilta voi odottaa.
Audi A4 B8 – Voimanlähde
Audi A4 B8 -mallisto käynnistyy kahdella 1,8 litran TFSI-mallilla, joista toinen malli tarjoaa 1,8 litran 4-sylinterisen turbomoottorin 120 hv:n teholla, kun taas toinen kasvatti tehon 160 hv:iin. Myös 2.0L TFSI -mallista on kaksi versiota, joista toisessa 2.0L turbonelosmoottori tuottaa 180hv ja toisessa 211hv.
Korkeamman hintaluokan Audi A4 -mallit ovat 3.2L TFSI -malleja, jotka tarjoavat 3.2L V6:n 265hv:n teholla, kun taas huippumalli Audi S4 tarjoaa 3.0L turbov6:n 333hv:n teholla. Kaikki nämä saa Quattro AWD -järjestelmillä, kun taas 6-sylinteriset moottorit tulevat Quattro AWD -järjestelmällä suoraan tehtaalta.
Alemman hintaluokan autot on yleensä varustettu manuaalilaatikolla, kun taas korkeamman hintaluokan mallit on varustettu joko manuaalilaatikolla tai Audin Tiptronic-laatikon varhaisella iteraatiolla. Faceliftin jälkeinen B8 esiteltiin vuonna 2012, ja siinä 3,2 litran V6-moottori vaihdettiin taloudellisempaan 3,0 litran V6-moottoriin, jossa on 272 hv.
Faceliftin jälkeinen Audi A4 B8 oli myös varustettu Audi DCT S-Tronic -vaihteistolla, joka oli useimpien Faceliftin jälkeisen B8 Audi A4:n ostajien suosima vaihtoehto. B8:n polttoainetaloudellisuus vaihtelee vähemmän tehokkaiden mallien 30 ja tehokkaimpien mallien 45MPG:n välillä.
Audi A4 B8 – muotoilu ja alusta
Faceliftia edeltävä Audi A4 B8 näyttää melko hyvältä jopa nykypäivän standardien mukaan, sillä se on vanhin A4-malli, joka muistuttaa jonkin verran nykyistä A4:ää. A4 B8 oli ensimmäinen Audi A4, jossa oli saatavana LED-ajovalot, mikä teki valtavan eron etuosaan. S-Line-autot ovat halutuimpia, kun taas sedan on paljon suositumpi kuin Avant.
Faceliftin jälkeinen Audi A4 yksinkertaisesti toi B8:n täysin moderniin aikakauteen, sillä hyvin varustellut B8:n post-facelift-mallit näyttävät edelleen melko uudenveroisilta. Parasta B8:ssa on kuitenkin sisätilat, erityisesti post-facelift-versiossa, sillä ne ovat yksi kaikkien aikojen parhaiten suunnitelluista ja laadukkaimmista Audin sisätiloista, joka päihittää helposti C-luokan ja BMW:n 3-sarjan tuolta aikakaudelta.
B8 A4:n alusta ja jousitus on räätälöity mukavuuden ja pehmeyden suuntaan, eivätkä ne ole kovinkaan dynaamisia. B8 ei tarjoa tasapainoista alustaa ja painojakaumaa kuten BMW 3-sarja, koska moottori on liian kaukana edessä, mikä altistaa auton aliohjautuvuudelle.
Audi A4 B8 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet
Kaiken kaikkiaan A4 B8 on melko luotettava auto, erityisesti faceliftin jälkeiset versiot, joissa on korjattu useimmat faceliftia edeltäneitä malleja vaivanneet ongelmat. Joka tapauksessa A4 B8:n yleisimmät ongelmat ovat vesipumpun vikaantuminen, vuodot, liiallinen öljynkulutus, ohjausjärjestelmän ongelmat ja hiilen kertyminen imuventtiileihin.
Jos huollat B8 A4 Audin, voit todennäköisesti nauttia siitä pitkään.
Audi A4 B8 – Arvo ja käytännöllisyys
Järkevästi varustellun, vähän ajetun ja vähän kilometrejä ajetun, ennen faceliftia valmistetun Audi A4:n saa noin 6 000-7 000 dollarilla, kun taas paremmin varustellusta, vähän ajetusta ja vähän kilometrejä ajetusta, faceliftin jälkeisestä B8 A4:stä maksetaan lähes kolminkertainen hinta. A4 B8 on edelleen erittäin edullinen, sillä se on nykyaikainen auto, jossa on kaikki tarvittava.
Käytännöllisyydeltään se on suurin piirtein sama kuin nykyinen Audi A4, mutta takapenkit ja tavaratila ovat hieman pienemmät. Näkyvyys on kaikkialla hyvä, ja A4 on myös erinomainen perheauto.
UKK-osio
Onko Audi A4 B8 turvallinen?
Audi A4 B8 on todellakin turvallinen auto, sillä siinä on kaikki tarvittavat ominaisuudet, joita nykyautolta vaaditaan. On totta, että turvallisuustaso riippuu suuresti lisävarustelistoista, mikä vähentää hieman yleistä vetovoimaa.
Tämä on kuitenkin vakioasia kaikille tämän segmentin autoille, sillä kaikki parhaat ja hyödyllisimmät ohjelmisto-ominaisuudet on aina varattu kalliimpiin autoihin ja kalliisiin lisävarustepaketteihin. Jos haluat turvallisimman A4:n, valitse Prestige-malli.
Kuinka paljon Audi A4 B8:n huolto maksaa?
Huoltokuluihin käytettävä raha riippuu suuresti auton kunnosta, ajokilometreistä ja siitä, miten edellinen omistaja on pitänyt autosta huolta. Sinun pitäisi varautua noin 200-300 dollariin vuodessa, mutta jos jokin vakavampi asia menee pieleen, nämä luvut voivat helposti kaksinkertaistua.
Oikean huoltoarvion tekeminen on melko vaikeaa, koska B8:sta on saatavana erilaisia voimansiirto- ja voimansiirtokokoonpanoja.
Pitäisikö minun ostaa Audi A4 B8?
Audi A4 B8 on yksi edullisimmista käytetyistä Audi-malleista, joita voit ostaa juuri nyt, sillä se kuroo umpeen kuilun aivan uusimpien Audien ja edullisten Audien välillä. Sinänsä B8 A4 on luotettava, hyvännäköinen, hienostunut, hyvin varusteltu ja haluttava.
Jos etsit käytettyä kompaktia luksusluokan sedania, älä etsi kauempaa kuin Audi A4 B8:a, erityisesti faceliftin jälkeistä mallia.