BMW:llä on markkinoilla useita poikkeuksellisia moottoreita, ja BMW N20 on yksi niistä. Tämä moottori otettiin käyttöön vuonna 2011 korvaamaan N52- ja N53-moottorit. Vaikka N20-moottori on luotettava, siihen liittyy myös useita ongelmia. Mitkä ovat yleisiä BMW N20 -moottorin ongelmia?
Joitakin BMW N20 -moottorin yleisiä ongelmia ovat hammasketjuongelmat, öljyvuodot, jäähdytysjärjestelmän ongelmat, huonot sytytystulpat, tiheät öljynvaihdot, öljynsuodatinkotelon tiivisteen halkeama ja huono ilmamäärämittari. Huolimatta useista ongelmista BMW N20 -moottori on luotettava ja toimii erinomaisesti.
BMW N20 -moottorista on 1,6- ja 2,0-litraisia vaihtoehtoja. Se on myös turboahdettu nelisylinterinen DOHC-bensiinimoottori, jossa on muuttuva venttiilien nosto ja muuttuva venttiilien ajoitus. Tämä moottori korvasi kuusisylinterisen N52/N53-perämoottorin, koska se antaa tehoa vastaaviin malleihin, joten se tuottaa samanlaisia hevosvoimia kuin N52- ja N53-moottorit.
N20-moottori tarjoaa kuitenkin paremman väännön alhaisilla kierrosluvuilla ja suuremman hyötysuhteen kuin N52/N53-moottorit. Lisäksi siinä on twin-scroll-turboahdin, kaksois-VANOS, Valvetronic, suoraruiskutus, automaattinen pysäytys- ja käynnistysjärjestelmä sekä sähköinen vesipumppu.
Mitkä ovat BMW N20 -moottorin yleiset ongelmat?
Ajastusketjuongelmat
BMW N20 -moottorin yleisin ongelma on ajoitusketju. Tämä ongelma on yleinen lähes kaikissa BMW:ssä. Ongelma on kuitenkin yleinen vuosina 2011-2015 valmistetuissa BMW N20 -moottoreissa. Tämä johtuu siitä, että BMW suunnitteli ajoitusketjun osat uudelleen vuoden 2015 jälkeen valmistetuissa BMW N20 -moottoreissa, joten tämä ongelma ei ole yleinen.
Merkkejä N20-moottorin huonosta ajoitusketjusta ovat liiallinen löysyys, moottorin äänekäs vinkuminen ja ketjuun jäänyt paljon naarmuja.
Öljyvuoto
Toinen yleinen ongelma, jonka N20-moottorilla varustetut BMW-käyttäjät kohtaavat, ovat öljyvuodot. Tämä johtuu siitä, että venttiilikannen ja venttiilikannen tiivisteen valmistuksessa käytetään muovia ja kumia. Tämän seurauksena ne kuluvat nopeasti, jolloin öljy alkaa vuotaa ja aiheuttaa erilaisia ongelmia.
Venttiilikannen ja venttiilikannen tiivisteen vaihto tulisi suorittaa 60 000 kilometrin välein öljyvuodon ja muiden ongelmien välttämiseksi.
Öljynsuodatinkotelon tiivisteen halkeaminen
Aivan kuten venttiilikannen tiiviste, myös öljynsuodatinkotelon tiiviste on valmistettu kumista, joka ei kestä pitkään. Kun olet ajanut yli 60 000 kilometriä, sinun on syytä tarkkailla tätä komponenttia, sillä se voi halkeilla ja aiheuttaa useita ongelmia. Vaihda öljynsuodatinkotelon tiiviste 60 000 mailin välein.
Huonot sytytystulpat ja sytytyskelat
Sytytystulpat ja sytytyskelat kuluvat nopeammin. Sytytystulpat ja sytytyskelat kannattaa siis vaihtaa 50 000 mailin jälkeen, jotta moottori toimii moitteettomasti. Nämä kaksi osaa ovat elintärkeitä, sillä ne sytyttävät sylinterissä olevan ilma-polttoaineseoksen ja tuottavat siten tehon.
Usein tapahtuvat öljynvaihdot
Kun BMW N20 -moottorisi on ajanut useita kilometrejä, sinun on tarkkailtava öljytasoa, sillä huono öljynsuodattimen kotelon tiiviste ja venttiilikannen tiiviste voivat aiheuttaa öljyn menetyksen moottorista. Siksi saatat joutua täyttämään öljyä normaalia useammin. Vaihda öljy 7 000 mailin välein.
Huono ilmamäärämittari tai ilmamassamittari.
Toinen yleinen ongelma, jonka BMW N20 -moottorin omistajat saattavat kohdata, on korkea polttoaineen kulutus. Tämä johtuu pääasiassa huonosta ilmamäärämittarista tai ilmamassamittarista. Jos ilmamassamittari on huono tai viallinen, moottori voi alkaa käydä liian rikkaasti ja johtaa huonoon polttoainetalouteen. Vaihda huono ilmamassamittari.
FAQ
Onko BMW N20 -moottori luotettava?
Se riippuu siitä, mistä mallivuodesta on kyse. Tämä johtuu siitä, että aiemmassa BMW N20 -moottorissa, joka on rakennettu vuosina 2011-2015, on paljon ongelmia. Toisaalta jälkimmäisessä mallissa, joka on rakennettu vuosina 2015-2017, on vähemmän ongelmia. Jälkimmäinen malli on siis luotettavampi kuin vanhempi malli.
Kaiken kaikkiaan BMW N20 -moottori on luotettava, sillä sen luotettavuus on hieman keskimääräistä parempi. Mutta kuten useimmat BMW:n moottorit, myös tämä moottori on kallis ja hankala korjata.
Missä BMW-malleissa on BMW N20 -moottori?
Useat BMW-mallit on varustettu N20-moottorilla. Niitä ovat muun muassa mallit 2013-2016 E89 Z4 sDrive18i, 2011-2017 F25 X3 sDrive20i, 2014-2016 F32 420i, 2011-2016 F10 520i, 2013-2016 F10 520Li, 2011-2016 E89 Z4 sDrive28i, 2014-2016 F32 428i ja monet muut.
Milloin BMW N20 -ajoketju on vaihdettava?
Riippuen siitä, kuinka hyvin huollat N20-moottorilla varustettua BMW-autoasi, voit alkaa kärsiä ajoitusketjuongelmista, kun olet ajanut 50 000 kilometriä. Jos et kuitenkaan huolla autoasi kunnolla, nämä ongelmat voivat alkaa jo 40 000 mailin kohdalla. N20-moottorin ajoitusketju kannattaa siis tarkistaa ja vaihtaa 50 000 mailin välein.
Kuinka monen kilometrin jälkeen BMW N20 -moottorissa alkaa esiintyä ongelmia?
Se riippuu siitä, miten hyvin hoidat BMW:täsi. N20-moottorilla varustettujen BMW-autojen omistajien pitäisi kuitenkin odottaa, että pieniä ongelmia alkaa esiintyä yli 60 000 kilometrin ajomatkan jälkeen. Vakavat ongelmat alkavat 100 000 mailin jälkeen.
Jos huollat autosi aina hyvin, vakavien ongelmien ja suurempien korjausten pitäisi tulla esiin yli 150 000 kilometrin jälkeen.
Paljonko BMW:n moottorin uusiminen maksaa?
Moottorin korjaaminen on melko edullisempaa verrattuna moottorin uudelleenrakentamiseen. Jos ongelmia on kuitenkin paljon, on parempi rakentaa moottori uudelleen kuin korjata vain muutama ongelma. BMW-moottorin korjaaminen voi maksaa 3 000-5 000 dollaria. Kustannukset vaihtelevat tietenkin moottorin tyypin mukaan.
Jos kuitenkin aiot rakentaa BMW N20 -moottorin uudelleen, sinun on maksettava noin 4 500 dollaria. N20 on yksi BMW:n kalleimmista moottoreista.
Yhteenveto
Jos aiot ostaa BMW:n, jossa on N20-moottori, on ratkaisevan tärkeää tietää joitakin ongelmia, joita todennäköisesti kohtaat, ennen kuin investoit siihen. BMW N20 on luotettava moottori, joka on valmistettu vuosina 2011-2017. Siinä on kuitenkin joitakin yleisiä ongelmia, kuten ajoitusketjuongelmia, öljyvuotoja, huonoja sytytystulppia ja jäähdytysjärjestelmän ongelmia.
Hyvä uutinen on, että useimmat näistä ongelmista voidaan hoitaa ammattitaitoisen BMW-mekaanikon tai BMW-huoltokeskuksen toimesta. Kaiken kaikkiaan asianmukainen huolto pidentää BMW N20 -moottorin käyttöikää.