Yleiset Ford Fiesta EcoBoost -moottorin ongelmat

Ford Fiesta on yksi Fordin pienimmistä ja suosituimmista malleista vuosikymmenien ajan. Fiesta julkaistiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1976, ja sitä on valmistettu jatkuvasti siitä lähtien. Tänä aikana Fiesta poiki seitsemän eri sukupolvea, mikä tekee siitä yhden pitkäikäisimmistä tuotannossa olevista Ford-malleista, jonka ohittavat vain Mustang ja muutama muu malli.

Moottoripuolella Fiesta on ottanut käyttöön kaksi EcoBoost-moottoria kahdessa viimeisimmässä sukupolvessa. Useimmissa Fiesta-malleissa on Fordin 1.0 EcoBoost-moottori, kun taas kuumassa viistoperäisessä Fiesta ST:ssä on Fordin 1,5 litran EcoBoost-moottori. 1.0L EcoBoost-moottori tarjoaa 100-125 hv, kun taas 1.5L EcoBoost-moottori tarjoaa 200 hv.

Molemmat moottorit näyttävät toimivan luotettavuuden kannalta hyvin, mutta niitä on huollettava, jos haluat niiden kestävän. Onneksi nämä moottorit eivät ole kovin kalliita huoltaa, mikä tarkoittaa, että useimmat omistajat pitävät niistä huolta. Yleisimmät Fordin 1.0 EcoBoost -moottorin ongelmat liittyvät korkeapaineisiin polttoainepumppuihin ja öljyvuotoihin.

Yleisimmät Fordin 1.5 EcoBoost -moottorin ongelmat liittyvät jäähdytysjärjestelmään ja hiilen kertymiseen. Kaiken kaikkiaan molemmat ovat loistavia. 1.0L EcoBoost riittää 99 %:ssa tilanteista, kun taas ST:n 1.5L EcoBoost on tehty harrastajille.

Ford Fiesta EcoBoost -moottorin ongelmat – Ford 1.0 EcoBoost -polttoaineen korkeapainepumpun ongelmat

Ford Fiestassa oleva 1.0 EcoBoost 3-sylinterinen moottori on suoraruiskutusmoottori, mikä tarkoittaa, että se on kevyempi ja tehokkaampi kuin vastaava epäsuoraruiskutusmoottori. Tämä tuo mukanaan monia etuja, mutta siihen liittyy myös tiettyjä haittoja, kuten hiilen kertyminen ja ennen kaikkea polttoaineen korkeapainepumpun ongelmat.

  Ford Puma ongelmat

Ongelmana on, että 1.0 EcoBoost -moottorissa käytetty pumppu toimii erittäin nopealla männällä, jonka on työnnettävä polttoainetta moottoriin todella aggressiivisesti. Näin ollen pumppu, vastaavat polttoaineventtiilit ja polttoaineen säätöventtiili ovat kaikki alttiita vioittumaan, koska ne kestävät suurta rasitusta jokapäiväisessä käytössä.

Ford Fiesta EcoBoost -moottorin ongelmat – Ford 1.0 EcoBoost -öljyvuodot

Fordin 1.0 EcoBoost -moottoreissa on paljon tiivisteitä, tiivisteitä ja o-renkaita, jotka kaikki on valmistettu muovista. Ajan myötä nämä kuluvat yleensä nopeasti, varsinkin jos ne on asennettu huomattavasti kovempiin materiaaleihin, kuten alumiiniin tai teräkseen. Kun näin väistämättä tapahtuu, tulee öljyvuotoja.

Avain öljyvuotojen aiheuttamien mahdollisten vahinkojen välttämiseen on tarkastaa nämä osat aina, kun huollat autoa. Moottoriöljyn puute voi aiheuttaa lukuisia haitallisia moottoriongelmia, jotka voivat jopa tuhota moottorin kokonaan. Muista myös etsiä näkyviä öljyvuotoja, öljyn palamisen hajua tai moottoritilasta tulevaa savua.

Ford Fiesta EcoBoost -moottorin ongelmat – Ford 1.5 EcoBoost -moottorin jäähdytysongelmat.

Fordin 1.5 EcoBoost -moottori perustuu löyhästi isoveljeensä, 1.6 EcoBoostiin. Ford otti 1.5-moottorin käyttöön noudattaakseen veroryhmiä tietyissä maissa. On myös mainittava, että Ford onnistui tekemään 1.5 EcoBoost -moottorista yhtä tehokkaan, ellei jopa tehokkaamman kuin sen isompi 1.6-moottori, mikä on varmasti hämmästyttävää. Molemmat kärsivät kuitenkin jäähdytysongelmista.

Ongelma on se, että jäähdytysneste pääsee jotenkin polttokammioon, mikä johtaa väistämättä alhaisiin jäähdytysnestetasoihin, jotka voivat ylikuumentaa moottorin, elleivät jopa tuhota sitä. Tämä on aiheuttanut valtavan joukkokanteen Fordia vastaan, joka näyttää yhä nousevan esiin.

  BMW X6 VS Ford Explorer - kumpi on parempi?

Ford Fiesta EcoBoostin moottorin ongelmat – Fordin 1.5 EcoBoostin hiilikertymäongelmat.

Olemme jo puhuneet siitä, että suoraruiskutusmoottorit ovat monin tavoin parempia kuin epäsuoraruiskutusmoottorit. Hyvä esimerkki tästä on se, että suoraruiskutusmoottori on yleensä tehokkaampi, tehokkaampi ja paremmin pakattu kuin samankokoinen epäsuoraruiskutusmoottori. Hiilen kertyminen on kuitenkin todennäköisesti yleisin ongelma suoraruiskutusmoottoreissa.

Kun polttoaine kulkeutuu moottoriin, moottorin venttiileihin kertyy usein hiilikerrostumia, jotka voivat rajoittaa ilman virtausta palotilaan. Tämä aiheuttaa epätasaisia polttoaine- ja ilmaseoksia, mikä väistämättä johtaa tehon vähenemiseen. Fiesta ST:n kaltaisessa suorituskykyisessä autossa tehon puute on viimeinen asia, jonka haluat. Muista siis maksaa muutama sata dollaria ja puhdistaa moottori Walnut-puhallusmenetelmällä.

FAQ-osio

Onko Fordin 1.0 EcoBoost hyvä moottori?

Ford 1.0 EcoBoost on todella hyvä moottori monesta eri näkökulmasta. Ensinnäkin se on vain 1,0 litran 3-sylinterinen moottori, mutta se tarjoaa 125 hv, tehon, johon jotkut valmistajat pystyvät vain 2,0 litran 4-sylinterisillä moottoreilla. Lisäksi 1.0 EcoBoost -moottori on erittäin tehokas, sillä sen kulutus on jopa 50MPG, mikä on todella hyvä luku bensiinimoottorille.

Luotettavuuden kannalta

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z