Ford 1.5 EcoBoost on yksi uusimmista Ford EcoBoost -moottoreista, sillä se esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2014 hieman pienempänä versiona edellisestä 1,6 litran EcoBoost-moottorista. Muutamien lähteiden mukaan Ford teki tämän noudattaakseen Kiinan veroja, jotka ovat paljon alhaisemmat 1,5 litran moottoreille kuin 1,6 litran moottoreille.
Ford teki tämän kuitenkin täydellisesti, sillä 1,5 litran moottori on yhtä tehokas kuin 1,6 litran moottori 181 hv:n teholla. Näin ollen tämä moottori tarjoaa todella hyvän tasapainon luotettavuuden, polttoainetehokkuuden, käyttökustannusten ja tehon välillä. Mikään moottori ei ole täydellinen, sillä kaikissa voimansiirroissa on tiettyjä rajoituksia ja luotettavuusongelmia, ja tämä on tämän artikkelin aihe.
Yleisimpiin Fordin 1.5 EcoBoost -moottorin ongelmiin kuuluvat jäähdytysjärjestelmään liittyvät ongelmat, hiilen kertymiseen liittyvät ongelmat, polttoainesuuttimien tukkeutumiseen liittyvät ongelmat sekä tulppien ja käämien ongelmat. On myös mainittava, että tässä moottorissa on turboahdin, joka on useimmiten syy siihen, että 1,5 litran moottori voi tarjota 181 hv.
Jos huolehdit tästä moottorista asianmukaisesti, se kestää todennäköisesti pitkään. Toisaalta, jos et ole johdonmukainen huollossa, 1.5L kärsii lopulta.
Ford 1.5 EcoBoost – Jäähdytysjärjestelmään liittyvät ongelmat
1.6L EcoBoost kärsii suhteellisen vakavista jäähdytykseen liittyvistä ongelmista, jotka jopa käynnistivät suuren joukkokanteen Fordia vastaan. Koska 1.5L perustuu löyhästi 1.6L-moottoriin, nämä ongelmat koskevat myös 1.5L-moottoria, mutta eivät samassa määrin. Oli miten oli, myös 1.5L EcoBoost on mukana tässä oikeusjutussa. Vaikuttaa siltä, että jäähdytysongelma liittyy moottorilohkon ja -kannen rakenteeseen, mutta tätä ei ole vahvistettu 100-prosenttisesti.
Joidenkin lähteiden mukaan jäähdytysneste voi päästä palotilaan, ja jonkin ajan kuluttua jäähdytysnesteen määrä laskee liian alhaiseksi ja aiheuttaa moottorin ylikuumenemisen, syöpymisen, syttymishäiriöitä ja joskus jopa täydellisen vian. Tämän korjaamiseksi ei ole helppoja keinoja, minkä vuoksi joudumme odottamaan, ennen kuin tämä ryhmäkanne päättyy, mutta monet omistajat ratkaisivat ongelman vaihtamalla koko moottorin takuuseen.
Ford 1.5 EcoBoost – Hiilen kertymistä koskevat ongelmat.
Ford 1.5L EcoBoost on suoraruiskutusmoottori, mikä tarkoittaa, että se on altis hiilikerrostumille, jotka kerääntyvät venttiileihin ja rajoittavat siten ilman virtausta moottoriin. Tämä rasittaa moottoria jonkin verran, mutta ei todennäköisesti aiheuta vakavia ongelmia. Joka tapauksessa on parempi puhdistaa venttiilit aina tarvittaessa, sillä se säilyttää moottorin tehon pysyvästi.
Jos havaitset tehon menetystä, karkeaa tyhjäkäyntiä tai moottorin syttymishäiriöitä, on todennäköistä, että venttiilit ovat hiilikerrostumien peitossa. Ford-mekaanikkojen mukaan tämä ongelma ilmenee todennäköisesti vain kerran noin 100 000 kilometrin aikana, mikä tarkoittaa, että tätä ei tarvitse tehdä usein. Niin tai näin, parasta, mitä voit tehdä, on puhdistaa venttiilit Walnut-puhalluksella, joka todennäköisesti maksaa muutaman sata dollaria.
Ford 1.5 EcoBoost – Tukkeutuneet polttoainesuuttimet
Suoraruiskutusmoottoreilla on lukemattomia etuja jokapäiväisissä sovelluksissa, mutta niihin liittyy myös tiettyjä luontaisia puutteita, jotka on tavalla tai toisella hoidettava. Puhuimme jo hiilikerrostumiin liittyvistä ongelmista, mutta meidän on myös mainittava kaikki tukkeutuneisiin polttoainesuuttimiin liittyvät ongelmat, jotka ovat myös yleisiä suoraruiskutusmoottoreissa.
Jos tunnet 1,5 litran moottorin käyntiinlähtemisen pitkään, tyhjäkäynnin olevan huono, syttyvän väärin tai yksinkertaisesti polttoaineen kulutustehokkuuden olevan huono, on hyvin todennäköistä, että syynä ovat tukkeutuneet polttoainesuuttimet. Tämän ratkaisemiseksi sinun on joko puhdistettava ruiskut, vaihdettava ruiskun tiivisteet tai vaihdettava ruiskut kokonaan.
Ford 1.5 EcoBoost – Tulpat ja käämit – ongelmat
Sytytyskelojen ja sytytystulppien ongelmat eivät välttämättä ole luotettavuusongelmia, sillä ne ovat yleisiä huoltotarpeita. Mainitsemme ne kuitenkin tässä, koska ne ovat elintärkeitä moottorin pitkän aikavälin suorituskyvyn kannalta. Koska 1,5L EcoBoost on turboahdettu moottori, se vaatii voimakkaampia kipinöitä saadakseen sen käyntiin.
Tämä aiheuttaa väistämättä suurempaa rasitusta tulppiin ja käämeihin, mikä aiheuttaa niiden kulumista nopeammin kuin muissa moottoreissa, joissa ei ole turboahdinta. Nämä ”ongelmat” eivät ole yhtä yleisiä kuin suuremmissa EcoBoost-moottoreissa, sillä 1,5 litran moottori ei ole erityisen tehokas eikä sitä käytetä raskaammissa autoissa, joilla on taipumus vetää ja hinata usein.
FAQ-osio
Kuinka kauan Ford 1.5 EcoBoost kestää?
Jos pidät siitä asianmukaista huolta ja teet kaikki huoltopalvelut aina tarvittaessa, voit helposti nauttia 1,5L EcoBoost -moottoristasi yli 100-150 000 kilometrin ajan. Muista vain huoltaa auto säännöllisesti ja asianmukaisesti äläkä käytä moottoria väärin.
On erittäin vaikeaa arvioida kunnolla, kuinka kauan moottori voi kestää, koska siihen liittyy yksinkertaisesti liian monta muuttujaa. Jotkin 1,5 litran EcoBoost-moottorit kestävät todennäköisesti 200 000 tai jopa 300 000 kilometriä, kun taas toiset voivat pettää jo 50 000 kilometrillä. Tästä aiheesta ei ole sovittua yksimielisyyttä, ja niin se todennäköisesti pysyykin.
Onko Ford EcoBoost 1.5 hyvä moottori?
Fordin 1,5 litran EcoBoost-moottori on todella hyvä moottori monista eri syistä. Ensinnäkin se on pienen tilavuuden moottori, joka tarjoaa enemmän tehoa kuin monet huomattavasti suuremmat moottorit. Toiseksi se on todella tehokas moottori, joka ei kuluta paljon polttoainetta eikä polta ylimääräistä öljyä, mikä tekee siitä luonnostaan halvemman käyttää.
Kolmanneksi tämä moottori on myös todella luotettava, eikä se vaadi usein korjauksia. Kun näin käy, korjaukset ovat yleensä melko edullisia ottaen huomioon moottorista saatavan tehon.
Kuinka paljon tehoa 1,5 litran Ford EcoBoost pystyy käsittelemään?
Näyttää siltä, että 1,5 litran Ford EcoBoost -moottori pystyy käsittelemään jopa 400 hv muutaman uskottavan virityslähteen mukaan verkossa. Tämä on erittäin suuri luku näin pienelle moottorille, mikä tarkoittaa, että on tehtävä monia asioita, jotta moottori todella kestää 400 hv ilman, että se räjähtää.