Kaikki Ford F150:n vaihteensiirron ongelmista

Ford F150 on ollut vuosikymmeniä Yhdysvaltojen suosituin auto, koska siinä yhdistyvät monet edut ilman vakavia haittoja. Se ei ole liian kallis, siinä on kaikki maailman tilat, siinä on tehokkaat ja suhteellisen tehokkaat moottorit, ja se pystyy menemään sinne, minne useimmat autot eivät pysty. Kaiken kaikkiaan F150 on todella hyvä auto, mutta mikään auto ei ole täydellinen.

Esimerkiksi F150:n vaihteensiirrossa tiedetään esiintyvän erilaisia ongelmia, jotka voivat haitata yleistä omistajakokemusta. Ne voivat vaikuttaa maantieajon turvallisuuteen, luotettavuuteen ja jopa polttoainetehokkuuteen. Siksi sinun pitäisi perehtyä kaikkiin Ford F150:n vaihteensiirron ongelmiin, jotta voit ratkaista ne tai estää ne kokonaan.

Näyttää siltä, että yleisin F150:n vaihteensiirtojärjestelmässä esiintyvä ongelma on se, että vaihteen lukituskiinnike ei suostu kytkeytymään kunnolla. Muita ongelmia ovat muun muassa löysä vaihteensiirtoakselin tappi, holkkeihin liittyvät ongelmat ja huonot vaihteenvalitsimen vaijerit. Nämä ovat yleisiä sekä uudemmissa että vanhemmissa F150-malleissa, mutta vanhemmat mallit ovat huomattavasti huonompia.

Ford alkaa päästä käsiksi suhteellisen ongelmattomien vaihteensiirtojärjestelmien valmistamiseen, mutta vielä on pitkä matka edessä, ennen kuin niitä voidaan kutsua kokonaisuutena luotettaviksi.

Ford F150:n vaihteensiirron linkitysongelmat – Vaihteiston vaijerin lukko ei voi kytkeytyä kunnolla kiinni.

Monet vuosien 2018 ja 2020 Ford F150 -mallit, joissa on Fordin oma 10-vaihteinen automaattivaihteisto, on vedetty takaisin vaihteiston vaihtovaijerin ongelmien vuoksi. Ford sanoo, että säätöpidikettä ei ollut asennettu kunnolla tehtaalta, mikä voi aiheuttaa sen, että kuljettaja voi laittaa auton parkkiin ja irrottaa avaimen, mutta auto ei todellisuudessa olisi parkissa.

  Ford 5.4 -moottorin yleiset ongelmat

Tämä voi tietenkin olla vakava ongelma, sillä kuorma-auto voi pyöriä itsestään ja aiheuttaa onnettomuuden. Ford on myös antanut yksityiskohtaiset ohjeet siitä, miten jälleenmyyjien ja huoltokeskusten pitäisi käsitellä tätä ongelmaa, jotta se voidaan estää kokonaan.

Ford F150:n vaihteensiirron ongelmat – Löysä vaihteensiirron tappi

Useiden verkkolähteiden mukaan vuoden 2017 Ford F150 on erittäin altis löysille vaihteensiirtolenkkitapeille, jotka voivat estää vaihteistoa vaihtamasta vaihteita kokonaan. Yleisimmät oireet tästä ongelmasta ovat: auto liikkuu itsestään, löysän tuntuinen vaihteenvaihtaja, vaihteisto ei ole pysäköity -varoitusvalo tai kyvyttömyys käynnistää ajoneuvoa uudelleen.

Ainoa tapa ratkaista tämä tehokkaasti on viedä F150-jälleenmyyjälle, joka voi poistaa vaihteistonestekaukalon ja päästä käsiksi tappiin. Tässä vaiheessa Ford-teknikoiden pitäisi vaihtaa tappi ja säätää se tiukasti, jotta se pysyy paikallaan auton pitkäikäisyyden varmistamiseksi.

Ford F150:n vaihteensiirtolenkkien ongelmat – Ongelmat vaihteensiirtolenkkien holkkien kanssa

Holkki on pohjimmiltaan ohut putkimainen esine, jonka tehtävänä on pyörittää tai liu’uttaa erilaisia akseleita tehokkuuden parantamiseksi ja yleisen sujuvuuden edistämiseksi. Ford-automaattivaihteiston vaihteensiirtoholkin tehtävänä on yhdistää vaihteensiirtoholkki vaihteensiirtovaijeriin ja parantaa vaihteensiirtimen toiminnan yleistä tuntumaa ja sujuvuutta.

Nämä holkit ovat kuitenkin herkkiä, ja ne voivat kulua kuorma-auton käyttöiän aikana. Lisäksi, jos vaihteistoa käytetään väärin, ne voivat vioittua todella aikaisin. Jos vaihteistosi hyppää jatkuvasti tyhjäkäynnille ja päästää outoja kolahtelevia, vinkuvia ja kolahtelevia ääniä, on todennäköistä, että syynä ovat vaihteensiirtimen holkit. Onneksi vaihtoholkki on suhteellisen helppo asentaa, eikä se maksa kovin paljon rahaa.

  Ford Edge ongelmat

Ford F150:n vaihteen välitysongelmat – Huonot vaihteenvalitsimen vaijerit

Vaihteenvalitsin on yksi tärkeimmistä komponenteista, joita nykyaikaisissa vaihteistoissa on, sillä sen avulla voit valita tietyn vaihteen. Manuaalivaihteistossa käytetään tyypillisesti kahta vaijeria, kun taas automaattivaihteistossa käytetään yleensä yhtä vaijeria, joka kulkee koko matkan vaihteistosta kahden etuistuimen välissä sijaitsevaan vaihdekokoonpanoon.

Ongelma tapahtuu, kun sammutat auton, mutta vaihteisto pysyy valitsemallasi vaihteella. Kun yrität käynnistää auton, se ei siis onnistu. Ainoa tapa korjata tämä tehokkaasti on päästä käsiksi vaihteistoon ja vaihtaa vaijeri kokonaan. On myös syytä mainita, että nämä ongelmat ovat useimmiten varattu vanhemmille F150-malleille.

UKK-osio

Voinko korjata Ford F150:n vaihteensiirtovaihteen ongelmat itse?

Jos olet mekaanikko ja tunnet vaihteiston, sinun pitäisi pystyä helposti korjaamaan useimmat vaihteensiirtolenkkiongelmat ilman erikoistyökaluja. Jos ongelma kuitenkin johtuu löysästä vaihteensiirtoakselin tapista, sen korjaaminen itse vaatii hieman taitoa ja hienovaraisuutta. Jos et ole 100-prosenttisen varma vaihteiston parissa, jätä tämä ammattilaisten tehtäväksi.

Hyvä uutinen on, että Ford on virallisesti tunnustanut useimmat näistä ongelmista ja julkaissut yksityiskohtaisia oppaita niiden korjaamisesta. Siksi voit aina kouluttaa itsesi tietystä vaihteiston välitysongelmasta ja päättää, oletko halukas ja kykenevä korjaamaan sen itse.

Missä Ford F150:n vaihteiston vaihteensiirtonivel sijaitsee?

Ford F150:n vaihteensiirtolenkki sijaitsee auton alla ja kahden etuistuimen välissä. Helpoin tapa löytää se on piirtää suora pystysuora viiva auton taustapeilistä maahan, sillä vaihteensiirtovipu sijaitsee suoraan vaihteensiirtovivun alapuolella.

  Yleiset Ford Edge EcoBoost -moottorin ongelmat

Jos haluat olla 100 % varma, voit aina ostaa Ford F150:n huoltokirjan ja etsiä sieltä kaikki huoltotiedot. On syytä mainita, että koskaan ei kannata pelleillä auton vaihteiston kanssa, jos et ole täysin varma siitä, mitä olet tekemässä.

Onko Ford F150:n vaihteensiirtoongelmien korjaaminen kallista?

Se riippuu ongelman luonteesta, sillä jotkin ongelmat ovat halvempia korjata kuin toiset. Sinun on syytä odottaa, että korjaus maksaa vähintään 50-75 dollaria, mutta vakavimpien ongelmien korjaaminen voi maksaa satoja dollareita.

Täydellinen vaihteensiirron vaihto kaikkine työtehtävineen maksaa todennäköisesti 200-400 dollaria riippuen mallista, valmistusvuodesta ja siitä, onko kyseessä manuaali- vai automaattivaihteisto.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z