BMW on vuosien varrella kehittänyt runsaasti nelisylinterisiä moottoreita, ja ne ovat tehneet markkinoilla vaikutuksen. Ne tunnetaan kuitenkin parhaiten kuusisylinterisistä rivimoottoreistaan, jotka tekivät merkistä sen, mikä se on nykyään. BMW:n S54-moottori tunnetaan asiantuntijoiden keskuudessa moottoreiden suurteoksena.
Miksi BMW:n S54-moottori on niin erityinen?
Kun etsimme parasta BMW:n moottoria, etsimme samanaikaisesti tehoa, nopeutta ja luotettavuutta. S54-moottori on teholtaan korkeamman luokan moottori BMW:n M54-moottorin ohella, jota käytetään yleensä E46 M3- ja Z3M-malleissa. S54-moottori on 3,25 litran kuusisylinterinen peto, jossa on kaksoisvanot ja aiempiin malleihin verrattuna suuremmat puristussuhteet.
S54 on M3:n l6-moottorin 320 whp:n luontaisesti imevä moottori, jota käytettiin urheilu-BMW:ssä 2000-luvun alussa. Luontaisesti imettävän moottorin huono puoli on, että sen tehon lisääminen on melko kallista.
Moottorin turboahtaminen on mahdollista, mutta se maksaa melko paljon. Jos siihen tehdään muutoksia, S54-moottori voi yltää jopa 600 hevosvoimaan. Hevosvoimaennätystä pitää hallussaan moottori, jonka teho on nostettu 902 hevosvoimaan ja vääntömomentti on 664 lb-ft.
BMW-autot, joissa on S54-moottori
S54-kuusisylinteristä moottoria käytetään monissa BMW-autoissa vuosina 2000-2011. Tätä hienoa moottoria käyttäneet mallit ovat seuraavat:
● 2000 – 2002: E36, 37, 38 Z3M
● 2000 – 2006: E46 M3
● 2002 – 2011: MF3 Roadster Wiesmann
● 2003 – 2004: M3 CSL E46
● 2006 – 2008: E86 ja E85 Z4M
BMW:n S54-moottorin luotettavuus
Luotettavuudesta puheen ollen, S54-moottori on ehdottomasti luotettavin BMW:n M-sarjan moottori, jota on koskaan valmistettu. Luotettavuudesta puhuttaessa on tietysti otettava huomioon huolto ja kunnossapito, sillä niillä on suuri merkitys moottorin moitteettoman toiminnan ylläpitämisessä.
Kaikki moottorit vanhenevat, myös S54-moottori. Olemme kuitenkin nähneet tämän moottorin kestäneen useita vuosia ja tarvitsevan vain muutamia yleisiä huoltotoimenpiteitä.
Kuinka kauan S54-moottori kestää?
S54-moottorissa on vain vähän suunnitteluvirheitä, ja ne ovat harvoin kohtalokkaita. Useimmat näistä urheilumoottoreista kestävät aina 100 000 – 125 000 kilometriin asti. Jotkut S54-moottorit ovat kestäneet yli 250 000 mailia.
Kun BMW:llä on ajettu yli 80 000 mailia, haluat todennäköisesti vaihtaa moottorin sauvalaakerit, hammasketjun ja kiristimet.
Yleiset S54-ongelmat
Moottoriongelmia on tietysti olemassa. Kuten jokaisen moottorin kohdalla, sinun on varauduttava huoltoon ja tiedettävä, mitä ongelmia voi ilmetä. S54-moottorin yleisimpiä ongelmia ovat vanos-öljypumppuyksikön ongelmat ja viat. Niiden korjaaminen maksaa 1 000-2 000 dollaria.
Vesipumppu on toinen yleinen elementti, joka rikkoutuu useimmissa BMW:ssä, ja se on vaihdettava 100 000 kilometrin välein. Ne vaihtelevat 400 ja 800 dollarin välillä, ja on jopa joitakin alle 300 dollarin DIY-vaihtoehtoja.
Jos autosi on valmistettu vuosina 2000-2003 ja siinä on S54-moottori, sinulla saattaa olla myös tankolaakeriongelmia. Tämä osa on korjattu muina vuosina valmistetuille moottoreille.
Näin huollat BMW S54 -moottoriasi oikein
Kuten useimmat BMW-moottorit, vesipumput on vaihdettava 80 000 tai 100 000 kilometrin välein. Vaihda sauvalaakerit samalla ajokilometrimäärällä kuin vesipumputkin. Öljynvaihtoa suositellaan yleensä 5 000 mailin välein, mutta vaihda se viimeistään 7 500 mailin välein.
Sytytyskelat ja sytytystulpat on vaihdettava vähintään kerran 50 000 mailin välein. Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, S54-moottorisi hihnapyörät ja hihnat on vaihdettava vähintään kerran 100 000 mailin välein.
Muut merkittävät BMW-moottorit
S62-moottori
Tämä lähes viisilitrainen V8-monstrositeetti tekee BMW E39 M5:stä sen tunnetun petomaisen urheiluauton. Kyseessä on vuosina 1995-2005 valmistettu imumoottori. Sitä on saatavana 8 eri vaihtoehtoa, jotka vaihtelevat 3 498 kuutiosenttimetristä 4 941 kuutiosenttimetriin S62SB50-mallissa. S62-moottoria käytettiin paljon vuosina 1996-1998 BMW 5-sarjassa (E39) sekä BMW 7-sarjassa (E38). Nämä moottorit ovat sittemmin kasvattaneet suosiotaan ja niitä on kutsuttu luodinkestäviksi.
N55-moottori
N55-moottori korvattiin uudemmissa malleissa uudemmalla ja tehokkaammalla B58-moottorilla. N55 oli se, joka antoi hyvät perusteet suorasuihkutettujen, turboahdettujen suorakuusisylinteristen moottoreiden käytölle BMW:ssä. Tämä moottori kärsi monista vioista, mutta osoitti korkean suorituskyvyn.
S65-moottori
Tämä on toinen V8-luonnonhengitysmoottori, joka oli varsin innovatiivinen, sillä se otti V10 Formula 1 -tekniikan ja teki siitä oman juttunsa, joka toimi urheiluautossa. Kyseessä on pienempi ja kevyempi moottori, joka sopi silloisiin M3-BMW:hin. Moottorin korkein kierroslukurajoitus on 8 400, ja tämän moottorin ääni on hämmästyttävä.
BMW-moottori FAQ
Missä BMW:n moottorit valmistetaan?
BMW-autojen moottorit valmistetaan ja kootaan yleensä Münchenissä, Saksassa. BMW 3-sarjasta tuli lopulta niin suosittu, että BMW ei pystynyt vastaamaan kysyntään ja joutui laajentamaan tuotantoaan Regensburgissa, Baijerissa.
Ovatko BMW:n moottorit hyviä?
Huolimatta monista BMW:n luotettavuutta koskevista mielipiteistä BMW:n moottorit ovat saaneet mainetta. Hieno suorituskyky ja nopeus ovat kaikki, mistä ne pitävät huolta. Suorakuusisylinterisistä moottoreista mielettömän tehokkaisiin V8- ja V12-moottoreihin BMW on tehnyt kaiken vuosien varrella antamalla yleisölle sen, mitä se haluaa – ajamisen iloa parhaimmillaan. Kyllä, BMW:n moottorit ovat hyviä.
Onko BMW:n suorakuutosmoottori hyvä?
V6-moottorit ovat loistavia pienemmissä urheilullisissa autoissa, jollaisia BMW mielellään valmistaa. V6-kuusisylinterisen moottorin erikoismuoto avaa konepellin alle tilaa muutoksille ja turboille. Sen lisäksi V6-moottorit on asennettu paljon alemmas, mikä alentaa entisestään ajoneuvon painopistettä.