Mitkä ovat hybridiauton haitat?

Viime vuosina olemme todistaneet jonkinlaista vallankumousta. Valtavat V12- ja V10-moottorit on korvattu pienemmällä tilavuudella ja turboahtimilla, ja polttomoottori kokonaisuudessaan on mahdollisesti poistumassa käytöstä.

Autoteollisuus on hitaasti siirtymässä kohti sähköä, ja jotkut merkit, kuten Audi, aikovat lopettaa kokonaan uudempien polttomoottoreiden kehittämisen. Tällä hetkellä latausinfrastruktuuri on kuitenkin vielä lapsenkengissään, eikä mukavuutta voi verrata bensiinikäyttöisiin autoihin.

Ja tällaisessa siirtymävaiheessa hybridin valitseminen voi olla hyvä ajatus. Loppujen lopuksi hybridi on siirtymä tavallisen polttomoottorin ja täysimittaisen sähköauton välillä. Hybridit eivät kuitenkaan ole täydellisiä, vaan ne ovat kalliita, monimutkaisia ja kalliita varmistaa.

Lisäksi ne tuottavat edelleen paljon fossiilisten polttoaineiden päästöjä, ja huoltokustannukset ovat korkeammat verrattuna sähkö- tai polttomoottoriautoon. Akkuja ei kierrätetä, ja hybridit ovat raskaita eikä niitä ole kovinkaan hauska ajaa dynaamisesti.

Hybridiauton hankintakustannukset

Hybridit eivät ole niin suosittuja kuin jotkut valmistajat odottivat niiden olevan. Tällaisen auton kehittäminen ei sinänsä ole taloudellisesti kovin kannattavaa. Jos haluat tehdä voittoa, sinun on nostettava lähtöhintaa, koska kehityskustannukset ovat korkeat.

Vaikka esimerkiksi V8-moottorin kehittäminen maksaa nykyään eniten rahaa, ihmiset rakastavat V8-moottoreita, ja tarpeeksi moni ostaa V8-moottorin, jotta sen kehittäminen on taloudellisesti kannattavaa. Hybridin kustannukset kuoletetaan kuitenkin valtion kannustimien avulla, mutta ei kovin paljon.

Monimutkaisuuden tasot

Hybrideissä on periaatteessa vähintään kaksi moottoria, mikä tekee niistä paljon monimutkaisempia kuin tavallisista polttomoottoriautoista. Kun valmistaja haluaa maksimoida hyötysuhteen, se yhdistää yleensä pienemmän bensiinimoottorin ja sähkömoottorin.
Bensiinimoottori on kuitenkin yleensä myös turboahdettu tai ahdettu tai joskus jopa molemmat. Esimerkiksi Volvo tarjoaa bensiinimoottoria, joka on turboahdettu, ahdettu ja jota avustaa sähkömoottori. Ja tällainen monimutkaisuus rikkoutuu väistämättä, ja kun se rikkoutuu, se maksaa sinulle.

  Miksi kaasumoottorit ovat parempia kuin sähkömoottorit?

Hybridivakuutuksen kustannukset

Näin suuren monimutkaisuuden myötä myös vakuutusmaksut nousevat. Hybridit ovat yleensä kalliimpia vakuuttaa pääasiassa kahdesta syystä. Niiden kehittäminen, huolto ja ylläpito ovat kalliimpia. Lisäksi ihmiset ostavat hybridejä kulkeakseen paljon kilometrejä, ja useimmat mekaanikot eivät välttämättä ole tarpeeksi ammattitaitoisia korjaamaan hybridejä.

Hybridimoottorin huoltaminen vie enemmän aikaa, ja varaosien saatavuus on huomattavasti huonompi kuin tavallisessa polttomoottoriautossa. Tämä segmentti on vielä liian nuori eikä se ole kovin suosittu, ja on epätodennäköistä, että tämä muuttuisi kovin pian.

Hybridiautojen ympäristövaikutukset

Teoriassa hybridit ovat puhtaita, jos käytät polttomoottoria vain tietyissä tilanteissa, kun tarvitset lisää tehoa tai kun mehu loppuu kesken. Käytännössä ihmiset kuitenkin käyttävät polttomoottoriaan koko ajan. Hybridiautot ovat todellakin ympäristön kannalta parempia, mutta vain jos niitä käytetään sellaisenaan.

Ja tosiasia on, että useimmat ihmiset eivät tee niin. Hybridit eivät useimmissa tapauksissa ole kovin tehokkaita, ja jos haluat maksimoida autosi suorituskyvyn, käytät todennäköisesti polttomoottoria koko ajan.

Hybridiautojen huoltokustannukset

Teoriassa hybridiautot tarvitsevat vähemmän huoltoa, koska näiden autojen rasitustaso ei yleensä ole yhtä korkea. Ajoittain huolto on kuitenkin tarpeen, jotta autosi pysyy kunnossa, ja tällainen huolto maksaa enemmän.

Varsinkin, jos joudut vaihtamaan akun, sillä akut voivat maksaa yli 2000 dollaria. Tästä huolimatta useimmat valmistajat myöntävät akuilleen jopa 10 vuoden tai 150 000 kilometrin takuun. Sen jälkeen huolto on kuitenkin sinun vastuullasi.

  Parhaat hybridiautot nuorille kuljettajille

Hybridit ovat raskaita

Viime vuosina autoista on tullut erittäin raskaita. Vuosikymmen tai pari sitten kahden tonnin sedan ei ollut kovin yleinen, mutta nykyään se on. Näin painava auto vaikuttaa moniin asioihin, kuten yleiseen ajettavuuteen ja turvallisuuteen.

Tällaisten autojen pysähtyminen tai kiihdyttäminen maantienopeuksiin vie enemmän aikaa, mikä vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen. Onnettomuuden sattuessa tällaiset autot voivat aiheuttaa valtavaa tuhoa.

Hybridit eivät ole dynaamisia

Porsche 918, McLaren P1 ja Ferrari LaFerrari ovat hybridejä, ja ne ovat nykyajan dynaamisimpia autoja. Useimmat hybridit ovat kuitenkin täysin päinvastaisia, ne ovat liian raskaita ja isoja, jotta niiden ajaminen tuntuisi viihdyttävältä.

Niistä puuttuu ketteryys, ja koko voimansiirto on yleensä laiska ja epälineaarinen. Joskus ne tuntuvat myös aivan liian robotisoiduilta ja synteettisiltä, mikä vähentää hauskuutta entisestään.

UKK-osio

Kannattaako ostaa hybridi?

Jos todella hyödynnät sähkömoottoria, etkä välitä lisäkustannuksista, niin kannattaa. Lisäksi jos aiot siirtyä pian sähköautoon, hybridi on ehdottomasti harkitsemisen arvoinen.

Kun maailma muuttuu koko ajan, hybridit yleistyvät ja jalostuvat. Sellaisenaan nämä autot kannattaa ostaa.

Ovatko hybridiautot vähemmän luotettavia?

Kyllä, ne ovat, mutta eivät paljon. Tutkimuksessa, jossa tutkittiin 55 000 ajoneuvoa, todettiin, että hybridiautot ovat todellakin vähemmän luotettavia kuin bensiini- ja dieselautot. Mutta vain noin 15 % hybridiautoista kärsi ongelmista, mikä ei ole paljon.

  Minkä hybridiauton toimintasäde on pisin?

Tästä huolimatta hybridiautot kehittyvät nopeasti, ja muutaman vuoden kuluttua hybridiautot ovat todennäköisesti yhtä luotettavia kuin bensiini- ja dieselautot.

Kestävätkö hybridit pidempään?

Joidenkin tiedotusvälineiden mukaan hybridiautot kestävät yleensä kauemmin kuin kaasu- ja dieselkäyttöiset vastineensa. Syynä on se, että takuut kattavat akut yleensä jopa 10 vuotta tai keskimäärin 150 000 kilometriä.

Ja jos huolehdit hybridiautostasi hyvin, sen pitäisi kestää pitkään. Tällä hetkellä Toyota on merkki, jonka akut kestävät yleensä pisimpään, mikä ei ole mikään yllätys, kun otetaan huomioon, että Toyota on jo jonkin aikaa ollut markkinoiden luotettavin automerkki.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z