Mikä on hybridiauton käyttöikä?

On vaikea sanoa, kuinka kauan mikä tahansa auto voi kestää, mutta jos tarkastelemme muutamia hybridiautojen kriittisiä seikkoja, jotka yleensä vikaantuvat lopulta, voimme laatia kohtuullisen arvion. Ensimmäinen ja ratkaisevin näkökohta hybridiauton pitkäikäisyydessä on akku.

Useimmat valmistajat vakuuttavat akkujensa keston enintään 100 000 kilometrin ajaksi, mutta akut voivat kestää paljon kauemminkin. Erona on kuitenkin se, että ne heikkenevät nopeammin 100-150 000 kilometrin jälkeen. Silloinkin akku on käyttökelpoinen, mutta akun enimmäiskapasiteetti on huomattavasti heikentynyt.

Monet eri asiat vaikuttavat siihen, kuinka kauan akku kestää. Ajokilometrit ovat ilmeisin niistä, mutta myös sää, asianmukainen lataus, ikä, käytön intensiteetti ja huolto vaikuttavat merkittävästi. Jos noudatat kaikkia valmistajan antamia sääntöjä, akun pitäisi olla mahdollisimman pitkäikäinen.

Muutamat tutkimukset ovat osoittaneet, että Toyota valmistaa markkinoiden luotettavimmat hybridiautot, ja ne kestävät yleensä pisimpään. Oli miten oli, se riippuu siitä, miten hyvin tiettyä autoa on hoidettu.

Hybridiakun pitkäikäisyyden perusteet

Kuten aiemmin todettiin, hybridiakkujen pitäisi kestää vähintään 100 000 kilometriä ennen kuin ne alkavat hajota, mutta useimmat akut pärjäävät paljon paremmin. Useimmissa hybrideissä käytetään nykyään litiumioniakkuja ja litiumpolymeeriakkuja, joiden teho-painosuhde on ylivoimainen.

Ne ovat uskomattoman tiheitä ja tarjoavat monia lataussyklejä. Hybridi- ja sähköautojen akkujen kokonaisenergia mitataan kilowattitunteina, ja useimmissa hybrideissä akkujen teho on nykyään 10-70 kilowattituntia, kun taas sähköautoissa, kuten Rimac Neverassa, akkujen teho on jopa 120 kilowattituntia, mikä on tähän mennessä suurin kilowattitunnin akku missään autossa.

  Mikä on nopein tapa suojata auto raekuuroilta?

Näitä akkuja käytetään auton virranlähteenä, ja täydellä latauksella voit ajaa keskimäärin 10-150 kilometriä. Jotta akku kestäisi pitkään, sinun pitäisi noudattaa kaikkia säännöllisiä huoltotoimenpiteitä ja tehdä, mitä valmistajat kehottavat sinua tekemään.

Akku ei kestä ikuisesti, ja useimmat luotettavat lähteet arvioivat, että tavallisen hybridiakun pitäisi kestää noin 1000-2000 lataussykliä. Akku kannattaa aina pitää 20-80 %:n varaustasolla, vaikka pysäköisitkin auton pitkäksi aikaa.

Maksimoi akun pitkäikäisyys

Iällä on merkitystä, ja joissakin tapauksissa akku pitäisi vaihtaa jo viiden vuoden kuluttua. Tämä koskee lähinnä sitä, jos ajat autolla pitkiä päivittäisiä matkoja, mutta jos ajat sillä yksityisesti kaupungilla ja noudatat kaikkia latausohjeita, akun pitäisi kestää paljon kauemmin.

Vaikka iällä on väliä, ajokilometreillä on kuitenkin vielä enemmän merkitystä. Koska joudut lataamaan akkua useammin, se tarkoittaa, että käytät arviolta tietyn määrän akun latausjaksoja. Jos siis ajat päivittäin maksimimatkan, akun latausjaksoja on yli 300 vuodessa.

Toinen tärkeä näkökohta akun pitkäikäisyydessä on myös kunkin akkukennon tasapaino. Jotta akku kestäisi pidempään, jokaisen akkukennon on oltava tasapainossa toisiaan lähinnä olevien kennojen kanssa. Jos näin ei tapahdu, kennot hajoavat aikaisemmin, mikä heikentää merkittävästi akun käyttöikää.

Myös säällä on suuri merkitys akun pitkäikäisyyteen, sillä äärimmäiset sääolosuhteet voivat vaikuttaa akkuun kielteisesti. Vaikka polttomoottorin voi lämmittää aikaisin, akun lämpeneminen kestää kauemmin.

  Ovatko itselataavat hybridit hyviä?

Asianmukainen lataus on tärkeää

Hybridiakun voi ladata useilla eri tavoilla. Voit joko käyttää tavallista kotipistoketta, jonka pitäisi ladata auto akun koosta riippuen enintään noin 8 tunnissa. Nykyinen lataustekniikka on kuitenkin paljon edistyneempää, ja tason 3 pikalaturi on edistyksellisin.

Taso 3 -pikalaturi voi ladata akun jopa 30-40 minuutissa, mutta se heikentää akun käyttöikää. Vaikka useimmissa autoissa on edistykselliset akun latauksenhallintajärjestelmät, ne eivät kykene hoitamaan akkua täysin kuntoon.

Pikalaturi toimii aggressiivisemmin pumppaamalla akkuun enemmän sähköä, mikä johtaa akun nopeampaan hajoamiseen. Jotta lataaminen olisi vastuullista, autoa tulisi ladata vain tarvittaessa, mikä tarkoittaa, että autoa ei tarvitse ladata, jos sen varaustila on jo kunnossa.

UKK-osio

Mikä muu vaikuttaa hybridiauton käyttöikään?

Vaikka akku on hybridiauton pitkäikäisyyden tärkein osatekijä, myös muilla tekijöillä on valtava merkitys hybridiauton käyttöiän pidentämisessä. Sinänsä yleinen kuluminen on aina tärkeää minkä tahansa esineen kohdalla, joten auton ylläpito ja huolto on välttämätöntä.

Kunhan pidät autosi aina siistinä, saat siitä varmasti kaiken irti. Säännöllisiä huoltovälejä on noudatettava, samoin suositeltuja renkaita ja polttoainetyyppejä. Yritä huoltaa auton sisä- ja ulkopuoli, ja varo ruostetta.

Ovatko seuraavan sukupolven hybridiakut näköpiirissä?

Litiumioniakut ovat edistyksellisiä, mutta akkuteknologian tulevaisuus ei ole litiumioni. Litiumpii ja kiinteän olomuodon akkuteknologiat ovat todellinen tulevaisuus EV-hybridien akuissa. Näiden akkujen pitäisi parantaa suorituskykyä, kestää pidempään, olla halvempia ja sisältää enemmän energiaa.

  Kuinka peittää auton ikkunat nukkumista varten

Monet valtavirran valmistajat, kuten BWM, Daimler ja VAG, ovat jo investoineet huomattavan määrän rahaa näihin teknologioihin.

Mitä tapahtuu vanhoille EV- ja hybridiakuille?

Parhaimmassa tapauksessa akut kierrätetään, ja lähes 98 prosenttia kaikista lyijyakkujen osista voidaan kierrättää kaapeleiksi, pesuaineiksi, tieopasteiksi jne. Litium-ioniakkujen kohdalla tilanne ei kuitenkaan ole näin myönteinen.

Litiumioniakut koostuvat vaarallisista materiaaleista, joiden käyttö on rajallista. Lisäksi jos ne puretaan väärin, ne voivat jopa räjähtää. 5-10 prosenttia on reilu arvio siitä, kuinka paljon litium-ionihybridiakkuja kierrätetään tällä hetkellä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z