Onko Renault Arkana hyvä auto?

Renault Arkana

Renault Arkana esiteltiin ensimmäisen kerran mallivuodeksi 2020 tyylikkäämpänä versiona siitä, millainen korotetun viistoperäisen coupén pitäisi olla. Arkana sijoittuu Renault Conquestin alle, joka on enemmän tai vähemmän sama lähestymistapa kuin Arkana vähän verrattain pienempi. Onko Renault Arkana hyvä auto?

Lyhyesti sanottuna Renault Arkana näyttää pitävän hyvin pintansa, mutta jotkin asiat siinä eivät yksinkertaisesti pärjää kilpailijoilleen. Tässä artikkelissa käymme läpi kaikki Arkanan yksityiskohdat, joihin kuuluvat moottori, vaihteisto, voimansiirto, voimansiirto, muotoilu, ajokokemus, luotettavuus, yleiset ongelmat, hinnoittelu ja käytännöllisyys.

Kerromme myös, kuinka turvallinen Arkana on ja miten se pärjää kilpailijoilleen. Jos siis olet kiinnostunut ostamaan sellaisen käytettynä, olet tullut oikeaan paikkaan, sillä tässä artikkelissa on sähköinen carerything sinun täytyy päättää, onko Arkana on hyvä auto sinulle.

Ennen kuin menemme pidemmälle, on sanottava, että Arkana on melko uusi auto, joten joitakin seikkoja on hieman vaikeampi arvioida, erityisesti pitkän aikavälin luotettavuutta. Siksi puhumme vain nykyhetken näkökulmasta ja yritämme myös saada arvion siitä, miten jotkin asiat tulevat toimimaan pitkällä aikavälillä.

Voimansiirto

Renault Arkana on saatavana muutamalla eri moottorivaihtoehdolla, jotka kaikki ovat joko pelkkiä bensiinimoottoreita tai bensiini- ja sähköhybridejä. Vakiomoottorin osalta Arkana lähtee liikkeelle 1,4-litraisella rivinelosylinterisellä suoraruiskutusmoottorilla, joka tarjoaa joko 114 hv tai 150 hv mallista riippuen. Huipputason e-Tech-hybridimallissa on 1,6 litran 4-sylinterinen moottori, jossa on 140 hv.

  Yleisiä ongelmia Renault Kadjarissa

e-Tech on joukon suosituin malli, ja se eroaa muista, koska se luottaa myös pieneen 1,3 kWh:n akkuun, joka työntää kahta sähkömoottoria. Tämä ei tarkoita, että Arkana olisi AWD, sillä kaikki Arkana-mallit ovat pelkästään etuvetoisia. Manuaalivaihteisto on vakiovaruste, mutta huipputason e-Tech-malliin on tarjolla 8-vaihteinen automaatti.

1.3 TCe -mallissa on yksivaihteinen CVT-vaihteisto. Kaiken kaikkiaan voit odottaa saavasi jopa 40MPG tavallisilla bensiinikäyttöisillä malleilla, kun taas e-Tech-hybridillä pääset lähes 55MPG:hen, kun taas useimmat ihmiset yleensä näkevät 40-50MPG:n välillä reaalimaailman käytössä, mikä on edelleen todella hyvä luku Arkanan kokoon nähden.

Suunnittelu ja ajaminen

Renault Arkanan ulkoinen muotoilu on todella tyylikäs ja futuristinen, mikä tekee Arkanasta yhden parhaimman näköisistä nykyajan Renault-malleista. Sisätilat eivät ole yhtä hienostuneet kuin ulkoasu, ja monet pitävät niitä hieman liian tavallisina siihen nähden, mitä auton on tarkoitus olla. Kaiken kaikkiaan ulkoasu on ehdottomasti voitto, kun taas sisätilat eivät ole.

Ajokokemus sen sijaan on melko miellyttävä, sillä istuma-asento tuntuu hallitsevalta ja siistiltä. Tunnet kyllä omistavasi paikan ilman näkyvyyssegmentin menetyksiä, mikä on yleensä ongelma näissä coupe-maastureissa, joissa on kalteva kattolinja.

Luotettavuus ja yleiset ongelmat

Luotettavuus näyttää olevan hieman hankalaa Arkanan kanssa, sillä on joitakin asioita, joista ihmiset eivät todellakaan pidä. Toisaalta näin on yleensä upouusien autojen kohdalla, mutta toisaalta asia on toisin silloin, kun kysymys on yksittäisen mallin tärkeimmistä ja erityispiirteellisimmistä seikoista.

  Onko Renault Captur hyvä auto?

Monet valittivat esimerkiksi siitä, että Arkana e-Tech -moottorit vioittuivat aikaisin ja jouduttiin vaihtamaan, mikä on valtava ongelma, koska auton sydän on juuri e-Tech-asennelma. Muita ongelmia ovat muun muassa vaihteisto-ongelmat, infotainment-järjestelmän ongelmat, puhelinyhteysongelmat ja ohjaustehostimen ongelmat.

Hinnoittelu ja käytännöllisyys

Voit odottaa maksavasi Arkanasta 26 795 – 32 895 puntaa Isossa-Britanniassa, kun taas Euroopassa hinnat ovat noin 30 000 eurosta 40 000 euroon sähköhuoltajille huipputason e-Tech-malleista. Tämä ei ole pieni hinta, minkä vuoksi on todellakin ongelma, jos sisätilat näyttävät liian yksinkertaisilta.

Käytännöllisyys sen sijaan on todella hyvä, paitsi ehkä 2. rivin matkustajien tilat, jotka todennäköisesti huomaavat viistosta kattorakenteesta johtuvan pääntilan yleisen puutteen.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa Renault Arkana?

Renault Arkanaa pidetään usein liian ahtaana kokoonsa nähden ja liian kalliina, eikä liian hyvin varusteltuna ja niin edelleen ja niin edelleen. Näin oli myös silloin, kun ensimmäinen BMW X6 tuli markkinoille sähköautona, kaikki haukkuivat sen nopeasti, koska se ei ollut yhtä käytännöllinen kuin X5 ja samalla kallis, räväkkä ja ”oudon näköinen”.

Nämä SUV coupe crossoverit nelectric carer teki mitään järkeä, mutta ihmiset silti ostavat niitä vasemmalle ja oikealle. Jos siis pidät siitä, miltä Arkana näyttää, etkä tarvitse lisää tilaa tai parempaa sisustusta, sinun kannattaa todellakin ostaa se, sillä elämä on liian lyhyt tylsien autojen ajamiseen.

  Peugeot e-208 vs. Renault Zoe - Kumpi on parempi?

Onko Renault Arkana perheauto?

513 litran tavaratilan ansiosta ei voi sanoa, että Arkana ei olisi riittävän tilava, mutta olemme jo muutaman kerran maininneet, että se uhraa hieman käytettävyyttä muotoilun hyväksi. Perheautot eivät tee näin, sillä perheautot suunnitellaan perhekäyttöä varten, mikä tarkoittaa, että muoto seuraa aina toimivuutta, ei päinvastoin.

Arkana on siis riittävän suuri nelihenkiselle perheelle, mutta pitemmät ihmiset joutuvat kamppailemaan toisella rivillä, koska pääntilaa on todella rajoitetusti.

Mitkä autot kilpailevat Renault Arkanan kanssa?

Renault Arkanalla ei ole liikaa kilpailijoita sen ainutlaatuisen muotoilun ansiosta. Sanoisin, että Arkanan ainoa todellinen kilpailija olisi vertailukelpoisempi BMW X4, Audi Q5 Sportback tai Mercedes GLC.

Uusi Peugeot 408 kilpailee myös Arkanan kanssa, kun taas VW T-Roc on myös lähellä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z