Peugeot 2008 1.2 Puretech Moottorin ongelmat

Joidenkin Peugeot 2008 -mallien keskiössä on 1.2 PureTech -moottori, voimansiirto, joka lupaa tasapainoisen tehon ja polttoainetalouden ilman, että pankkitiliäsi räjäytetään. Vaikka moottori on ansainnut kiitosta suorituskyvystään, jotkut omistajat ovat kohdanneet muutamia haasteita, jotka varmasti ansaitsevat huomiota.

Tässä artikkelissa perehdymme Peugeot 2008 1.2 PureTech -moottorin ongelmiin, joita on ilmennyt ajan mittaan, ja pyrimme tarjoamaan tietoa kuljettajien kohtaamista mahdollisista ongelmista ja siitä, miten voit välttää ne kokonaan. Tutustumme tähän arvostettuun voimanlähteeseen vaikuttaviin yleisiin syyllisiin moottorin suorituskykyyn liittyvistä ongelmista aina luotettavuuteen liittyviin huoliin.

Yleisimpiä Peugeot 2008 1.2 PureTech -moottorin ongelmia ovat muun muassa jakohihnavaivat, turboahtimen ongelmat, mahdolliset jäähdytysnestevuodot ja suuri öljynkulutus. 1.2 PureTech voi kärsiä myös muista ongelmista, kuten ohjelmisto-ongelmista tai satunnaisista syttymishäiriöistä, mutta nämä neljä kruunaavat yleisimmät ongelmat.

Nyt on aika mennä hieman syvällisemmin kaikkiin näihin ongelmiin, mikä tarkoittaa, että kerron, mistä ne johtuvat ja mitä voit tehdä niiden korjaamiseksi ja välttämiseksi. 1.2 PureTech ei ole missään nimessä täydellinen moottori, mutta voit tehdä siitä paremman, jos tiedät, mikä siinä voi mennä pieleen, ja pysyt tilanteen tasalla.

Ajastusketjuongelmat

Jos olet joku, joka on omistanut tai aikoo omistaa Peugeotin, jossa on 1.2 PureTech -moottori, olet todennäköisesti kuullut pahamaineisista ajoitusketjuongelmista. Ne ovat todellakin ongelma, ja ne alkavat pelätystä kolisevasta äänestä, joka myöhemmin aiheuttaa kiristimen pettämisen ja ajoitusketjun katkeamisen.

  Peugeot e-208 vs. VW e-Golf - kumpi on parempi?

Jos näin tapahtuu, moottorisi on todennäköisesti mennyttä ja sinun on investoitava kokonaan uuteen moottoriin tai perusteelliseen moottorin uusimiseen. Tarkista moottori -valo voi syttyä myös ajoittain, yleensä kun käynnistät auton, sillä se osoittaa, että moottorin ajoitus on epätasainen.

Jos moottorin tarkistusvalo palaa ajoittain ja kuulet moottorin takaosasta kuuluvaa kolinaa, vie Peugeot-autosi ehdottomasti jälleenmyyjälle tai kokeneelle mekaanikolle ja aloita ketjun vaihtaminen kokonaan.

Turboahtimen ongelmat

Erilaiset pienet ja vähemmän pienet turboahtimeen liittyvät ongelmat, kuten turboviive, voivat johtaa viivästyneeseen tehon luovutukseen, mikä vaikuttaa auton reagointikykyyn kiihdytyksen aikana ja tekee autostasi joskus myös liian hitaan liittyessäsi rampille tai liikenneympyrään.

Lisäksi jotkut kuljettajat ovat kokeneet, että moottorin suorituskyky on heikentynyt turboahtimien toimintahäiriöiden tai imujärjestelmän vuotojen vuoksi, jolloin ilma pääsee karkaamaan ja moottorin teho heikkenee. Nämä ongelmat voivat johtaa polttoainetaloudellisuuden ja moottorin yleisen suorituskyvyn heikkenemiseen niin paljon, että autoa voi olla vaikea ajaa.

Vuodot, kuluneet komponentit ja huollon puute ovat yleensä syitä, joten muista huoltaa voimansiirto tarvittaessa, jotta näitä ongelmia ei pääse syntymään.

Jäähdytysnesteen vuodot

Jäähdytysnestevuodot voivat johtaa moottorin jäähdytysnesteen asteittaiseen häviämiseen, mikä häiritsee moottorin kykyä säädellä lämpötilaa tehokkaasti ja aiheuttaa siten moottorin ylikuumenemisen. Tämä voi aiheuttaa useita moottorin sisäisten osien ongelmia, jotka voivat vaatia laajoja kunnostuksia ja vaihtoja.

  Peugeot Travellerin yleiset ongelmat

Peugeot 2008 1.2 PureTech -mallien omistajia kehotetaan tarkastamaan jäähdytysjärjestelmä säännöllisesti mahdollisten vuotojen merkkien varalta ja puuttumaan niihin välittömästi kalliiden korjausten välttämiseksi ja moottorin moitteettoman toiminnan varmistamiseksi. Näin ollen on tärkeää pitää silmällä lämpötilamittaria ja tarkastaa autosi jäähdytysnestevuotojen varalta aina kun mahdollista.

Suuri öljynkulutus

Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä, on puhuttava myös liiallisesta öljynkulutuksesta, joka voi aiheuttaa moottorisi nääntymisen. Jotkut sanovat, että nämä ongelmat johtuvat kuluneista tiivisteistä ja tiivisteistä, kun taas toiset uskovat, että tämä on normaalia 1.2-moottorille.

Oli miten oli, sinun on ensin tarkistettava, onko järjestelmässä vuotoja. Jos näin ei ole, yritä seurata moottorin öljynkulutusta niin paljon kuin mahdollista ja täytä öljyä aina tarvittaessa. Jos autosi on vielä takuuaikana, vie se huoltoon ja pyydä Peugeotia korjaamaan ongelma, sillä liiallista öljynkulutusta tuskin voidaan pitää normaalina.

FAQ-osio

Onko Peugeot 1.2 PureTech -moottori hyvä?

1.2 PureTech -moottorissa on kehittynyttä tekniikkaa, kuten polttoaineen suoraruiskutus ja turboahdin, jonka ansiosta se tarjoaa hyvän tasapainon tehon ja polttoainetalouden välillä. Monet kuljettajat arvostavat sen reagoivaa kiihtyvyyttä ja tasaista voiman luovutusta, minkä ansiosta se soveltuu sekä kaupunkiajoon että maantiellä ajamiseen, mutta tämä moottori on kaukana täydellisestä.

Edellä mainitut ongelmat, erityisesti moottorin ajoitukseen liittyvät ongelmat, voivat olla niin vakavia, että ne voivat tuhota moottorin kokonaan. Siksi on yleisesti suositeltavaa valita hyvin huollettu malli, jossa on kaikki huoltohistoriat, kuten oikea-aikaiset öljynvaihdot, jos ostat sellaisen käytettynä.

  Käytetyn Peugeot 3008:n ostaminen - tarkistettavat asiat

Kuinka vahva Peugeot 1.2 PureTech on?

Tyypillisesti Peugeot 1.2 PureTech -moottorin teho vaihtelee noin 82 hevosvoimasta (hv) alemman hintaluokan versioissa noin 130 hv:n tehoon korkeamman hintaluokan turboahdetuissa versioissa. Moottorin vahvuus saavutetaan käyttämällä edistyksellisiä tekniikoita, kuten polttoaineen suoraruiskutusta ja turboahdinta, jotka optimoivat polttoainetehokkuuden ja tarjoavat samalla riittävästi tehoa ja vääntöä tyydyttävää ajokokemusta varten.

Tällaisia lukuja tuskin voi pitää mitenkään erikoisina, mutta useimmat omistajat ovat yhtä mieltä siitä, että 130 hv:n malli riittää useimpiin käyttökohteisiin, sillä se on myös erittäin tehokas ja hiljainen.

Kuinka kauan Peugeot 1.2 PureTech kestää?

Peugeot 1.2 PureTechin yleinen pitkäikäisyys riippuu huollosta, kunnossapidosta, ajotottumuksista ja käyttöolosuhteista. Jos huolehdit siitä asianmukaisesti, ei ole mitään syytä, miksi 1.2 ei kestäisi yli 250 000 km tai jopa enemmän.

Monet näistä moottoreista ylittävät jopa 300 000 km:n rajan, mutta näissä on vaihdettu hammasketju ja niitä on todennäköisesti korjattu useita kertoja. Joka tapauksessa, jos pidät siitä huolta, 1.2:n pitäisi kestää pitkään.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z