Peugeot 1.6 PureTech -moottorin ongelmat

Peugeot 508

Peugeot on virallisesti ilmoittanut, että se lopettaa pelkkien diesel- ja bensiinimoottoreiden tarjoamisen mallivuodeksi 2023, mikä tarkoittaa, että kaikissa Peugeot’n seuraavan sukupolven autoissa käytetään joko pelkästään sähköistä voimansiirtoa tai hybridivoimansiirtoa. 1,6 litran PureTech-moottori on tarkoitus hylätä juuri tästä samasta syystä, mutta monet väittävät, että se on edelleen liian hyvä, jotta siitä voitaisiin luopua.

Onneksi käytettyjen autojen markkinat ovat täynnä houkuttelevia 1.6L PureTech -malleja, joihin kuuluu Peugeotin lisäksi myös DS:n, Citroenin, Opel/Vauxhallin ja jopa BMW:n ja Minin malleja. Tässä artikkelissa käymme läpi yleisimmät Peugeot 1.6 PureTech -moottorin ongelmat ja kerromme, mitä vikaa siinä voi olla.

Ensinnäkin meidän on mainittava ajoitusketjuongelmat, tarkemmin sanottuna ajoitushihnan katkeaminen ja lukuisien muiden ongelmien aiheuttaminen. Muita ongelmia ovat öljyvuodot ja polttoaineen ruiskutusongelmat, jotka molemmat voivat myös olla kalliita ja suhteellisen vaikeita ratkaista.

Lopuksi on puhuttava myös hiilikerrostumista, joita esiintyy, kun moottoria on käytetty pitkään. Jos niitä ei puhdisteta, ne voivat aiheuttaa lukuisia ongelmia, jotka todennäköisesti johtavat siihen, että sinun on ostettava kokonaan uusi moottori.

Ajastusketjuongelmat

Ajoitusketjuongelmat ovat pahimpia ongelmia, joista moottori voi kärsiä, koska ne voivat aiheuttaa lopullisia moottorivaurioita. 1.6L-moottorin ongelmana on, että sen ketju ja ketjunohjain kuluvat melko nopeasti. Tämä tarkoittaa, että molemmat voivat rikkoutua ja ketju voi johtaa koko moottorin välittömään tuhoon.

  Peugeot Travellerin yleiset ongelmat

Jotkut ovat sanoneet, että tämä johtuu siitä, että ketju ei ole tarpeeksi vahva selviytymään siitä vääntömomentista, jonka tämä moottori voi todellisuudessa tarjota. Toinen ongelma johtuu viallisesta kiristimestä, joka kieltäytyy ylläpitämästä oikeaa öljytasoa. Jos näihin ongelmiin ei puututa ajoissa, ne johtavat lopulta ketjun katkeamiseen ja mahdollisesti jopa moottorin ja joidenkin sen läheisten osien tuhoutumiseen.

Öljyvuodot

Monet omistajat valittivat, että 1.6L PureTech -moottorissa on vaikeuksia ylläpitää kunnollista moottorin öljynpainetta, mikä johtaa varmasti moniin ongelmiin. Moottoriöljyä käytetään sekä moottorin sisäosien voiteluun että moottorin jäähdyttämiseen. Jos moottori ei pysty toimimaan optimaalisessa lämpötilassaan, se ei pysty puhdistamaan itseään eikä ylläpitämään kunnollista tehoa.

Ongelmana on, että jotkin öljylinjojen ja niihin liittyvien osien ympärillä olevat tiivisteet voivat haurastua ja vuotaa öljyä. Peugeotin mukaan öljynvaihdon oikea vaihtoväli on 30 000 kilometrin (2 vuoden) välein, mutta monet Peugeot-asiantuntijat ovat sitä mieltä, että edellä mainitut öljynvaihdot kannattaa tehdä varmuuden vuoksi 15 000-20 000 kilometrin välein.

Polttoainesuuttimen ongelmat

Jos kuulet 1.6L PureTech -moottorisi sihisevän tai päästävän yläosastaan hakkaavia ääniä, se johtuu todennäköisesti vuodosta. Jos et hoida tätä ongelmaa ajoissa, se johtaa saastumiseen ja ruiskutinvaurioon. Jos todella epäonnistut, myös turboahdin voi pettää, kun öljy saastuu liikaa päästäkseen edes turboahtimeen asti.

  Kaikki vuoden 2023 Peugeot e-308:sta

Muista siis kiinnittää erityistä huomiota polttoainesuuttimiin aina, kun huollat autoa. Jotkut ovat myös raportoineet aistivansa matkustamoon voimakkaita polttoaineen hajuja, jotka voivat usein johtua vuotavista polttoainesuuttimista. On väärin sanoa, että nämä ovat pelkkä riesa, sillä pitkäaikainen altistuminen polttoaineen hajuille voi olla myös terveydelle haitallista, varsinkin jos matkustamon ilmaa ei kierrätetä usein.

Hiilijäämät

Kun suoraruiskutusmoottorit tulivat markkinoille, ihmiset olivat yllättyneitä siitä, kuinka tehokkaita nämä moottorit voivat olla ilman, että yleinen tehokkuusjalanjälki kärsii. Suoraruiskutuksen ruiskutuskuvio mahdollisti suuremman tarkkuuden, mikä johtaa suurempaan tehoon ja jättää tilaa pienemmälle moottorille, jotka molemmat edistävät suorituskykyä.

Suoraruiskutuksen haittapuolena on kuitenkin hiilikerrostuminen, jota voi esiintyä, kun moottorin sisäosiin alkaa kertyä paksuja hiilikerroksia. Nämä on puhdistettava ”Walnut Blasting” -tekniikalla muutaman kerran hyvin huolletun moottorin elinkaaren aikana. Jos tätä ei tehdä, moottori tuhoutuu lopulta.

FAQ-osio

Onko Peugeot 1.6L PureTech hyvä moottori?

Peugeot 1.6L PureTech on todellakin todella hyvä moottori, sillä siinä yhdistyvät hyvä hyötysuhde ja enemmän kuin tarpeeksi tehoa kaikkiin päivittäisiin tarpeisiisi. Toki se ei ehkä ole liian jännittävä tai tunteikas, mutta se on luontaista näille pienille moottoreille. Tämä moottori on suunniteltu työkaluksi, ja hyvä työkalu se todellakin on.

On melko sääli, että näitä moottoreita ollaan hiljalleen poistamassa käytöstä pienempien hybridisoitujen yksiköiden hyväksi, mutta se on merkki ajasta, jota elämme. Koska näitä moottoreita käytetään kuitenkin niin monissa autoissa, niitä on runsaasti käytettyjen autojen markkinoilla vielä vuosia.

  Peugeot 3008 Hybrid4:n yleiset ongelmat

Ovatko PureTech-moottorit hyviä?

PureTech-moottorit ovat PSA-konsernin kehittyneimpiä moottoreita, joita se on koskaan kehittänyt. Kaikki ne ovat pieniä, kompakteja, kevyitä, taloudellisia ja niillä on suhteellisen pieni CO2-jalanjälki. Vaikka nämä ovatkin poistumassa käytöstä, ne ovat kaikkein edistyksellisimpiä moottoreita, joita tässä segmentissä voi löytää.

Meidän on kuitenkin huomautettava, että näissä on joitakin luotettavuusongelmia, jotka voivat tehdä niistä hieman epätoivottuja sen lisäksi, että ne eivät ole jännittäviä.

Ovatko PureTech-moottorit diesel- vai bensiinimoottoreita?

PureTech-moottoreita Peugeot kutsuu mielellään bensiinimoottoreikseen. PureTech-dieselmoottoreita ei ole, sillä vertailukelpoisia Peugeot-dieselmoottoreita kutsutaan BlueHDi-moottoreiksi. Riippumatta siitä, kumpaa näistä kahdesta pidät parempana, molemmat ovat poistumassa käytöstä uudempien, pienempien ja hybridisoitujen moottoreiden hyväksi, jotka ovat ainoat vaihtoehdot, jotka voit valita seuraavan sukupolven Peugeot-malleihin.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z