Peugeot 1.2 PureTech 130 ongelmat

Peugeot 1.2 PureTech 130

Peugeot PureTech 1.2L 3-sylinterinen moottori, jossa on 130 hv, on käytössä monissa Peugeot-, Open-, Citroen- ja DS-autoissa. Kun moottori tuli markkinoille, ihmiset olivat todella yllättyneitä siitä, miten Peugeot onnistui saamaan näin pienestä moottorista 130hv ilman, että se hajosi. Tässä on kyllä jotain järkeä, sillä moottori aloitti toimintansa jo vuonna 2016, jolloin se voitti itse asiassa muutaman ”Vuoden moottori -palkinnon”.

Vuosien saatossa ongelmia alkoi kuitenkin kertyä, ja monet ihmiset pitävät nyt 1.2L PureTechiä melko epäluotettavana. Pahin 1.2L PureTechin ongelma liittyy jakohihnaan, joka voi katkeilla ja aiheuttaa useita muita ongelmia. 1.2L kärsii myös sylinterikannen tukkeutumisesta, joka voi aiheuttaa autoon ”check engine lights” -valot.

1.2L on myös altis kuluttamaan hieman liikaa moottoriöljyä, mikä johtaa lopulta siihen, että öljyä on lisättävä useammin. Lopuksi on myös mainittava muutama moottorinohjausmoduuliongelma, joka aiheuttaa muutamia tunnettuja varoitusvaloja ja saa auton menettämään tehon tai syttymään moottorin tarkastusvalon.

Kaiken kaikkiaan 1.2L PureTech tarvitsee oikea-aikaista ja asianmukaista huoltoa, sillä ilman sitä se joutuu kohtaamaan monia ongelmia. Jos teet kaiken, mitä sinun pitäisi tehdä, moottori on enemmän kuin tarpeeksi hyvä jopa yli 200.000 kilometrin ajaksi.

Hammashihnaongelmat

Ennen kaikkea on puhuttava jakohihnaongelmista, jotka voivat aiheuttaa hihnan katkeamisen. Ongelma on se, että 1,2 litran moottorin hihna voi rasvoittua ja kulua normaalia nopeammin. Tämä tarkoittaa, että suositellut vaihtovälit eivät ole voimassa ja että hihna on erittäin todennäköistä, että se katkeaa.

  Onko Peugeot Rifter hyvä auto?

Jos näin tapahtuu, moottoriin ja sen lähijärjestelmiin voi liittyä lukuisia muita ongelmia, joista joiden korjaaminen on erittäin kallista. Vaikka tämä on totta, on kuitenkin mainittava, että Peugeot uskoo tämän johtuvan vääränlaisesta öljytyypistä/huoltoaikataulusta. Toisin sanoen, jos voit osoittaa, että huollot on tehty ajallaan ja öljyä on käytetty oikein, he korjaavat ongelman puolestasi.

Sylinterin pään tukkeutuminen

1.2L PureTech -moottorin tiedetään kokevan silloin tällöin pientä ”nykimistä”, joka voi johtua joko kuljettajan epäjohdonmukaisista syötteistä tai mahdollisesti sytytystä edeltävästä kipinäsytytyksestä. Jos näihin nykäisyihin liittyy moottorin tarkastusvalo, on todennäköistä, että 1.2L PureTech -moottorisi kärsii ongelmasta, jota kutsutaan kipinöintiä edeltäväksi tilaksi ja joka tyypillisesti liittyy sylinterinkannen tukkeutumiseen.

Ongelman ratkaisemiseksi sinun on ensin tarkastettava öljytasot, sylinterien tiiveys, mahdolliset öljyjäämät jakoputkessa tai imuventtiilin vuoto. Jos nämä kaikki vaikuttavat, sinun on puhdistettava sylinterin pää ruiskuttamalla pieniä helmiä sylinterin päähän.

Korkea öljynkulutus

Todennäköisesti eniten puhuttu 1,2L:n ongelma liittyy siihen, että auto juo liikaa öljyä. Tämä ongelma on itse asiassa kaksijakoinen. Ensimmäinen johtuu viallisesta öljytason erottimesta, joka voi herättää moottoriöljyn varoitusvalon jo ennen kuin sitä tarvitaan. Toinen liittyy vuotoihin, jotka eivät ole erityisen yleisiä, mutta joita voi kuitenkin esiintyä.

Jotta tietäisit, mitä on tehtävä, sinun on koeajettava autoa perusteellisesti sen jälkeen, kun öljytaso on täytetty oikein. Jos havaitset vuodon, vaihda vaurioitunut osa, ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Jos vuotoja ei ole ja paine näyttää olevan kunnossa, ongelma johtuu todennäköisesti edellä mainitusta öljytason erottimesta, joka on vaihdettava.

  Onko Peugeot 2008 hyvä auto?

Moottorinohjausmoduulin ongelmat

1.2L PureTechissä voi esiintyä muutamia merkittäviä ohjelmisto-ongelmia, joista useimmat liittyvät auton moottorinohjausmoduuliin. P1137-koodi johtaa yleensä sytytyskeloihin liittyviin ongelmiin, kun taas P1338-koodi johtaa vialliseen nokka-akselin asentoanturiin. P1339 liittyy hehkutulppamoduuliin.

Todellisuudessa näyttää siltä, että ECU on todellinen syyllinen, sillä kaikki edellä mainitut osat voivat olla kunnossa, mutta auto jatkaa silti kaikenlaisten koodien luettelointia. Jos näin todella tapahtuu, muista nollata moottorinohjausmoduuli, joka yleensä ratkaisee kaikki edellä mainitut ongelmat ja paljon muuta.

UKK-osio

Onko Peugeot 1.2L PureTech hyvä moottori?

Peugeot 1.2L PureTech -moottori on juuri sitä, mitä ympäristönsuojelijat haluavat huipputason bensiinimoottorilta. Koska se on vain pieni 3-sylinterinen, jonka iskutilavuus on 1,2 litraa, se on enemmän kuin kykenevä tylsistyttämään sinut kuoliaaksi teknisissä tiedoissa, mutta jokapäiväisessä ajokäytössä 1,2L PureTech on itse asiassa todella hyvä moottori.

Todellisuudessa se tarjoaa kunnon määrän tehoa ja on samalla todella tehokas. 1.2L tuskin koskaan juo liikaa polttoainetta, ajoitpa sitä miten tahansa. Lisäksi sen huoltaminen on halpaa, sillä useimmat varaosat ovat helposti saatavilla.

Käyttääkö 1,2 litran Peugeot PureTech -moottori turboahdinta?

Kyllä, se käyttää. Olisi melko vaikeaa, että moottori kykenisi tarjoamaan 130 hv ilman jotakin pakkosyöttöä. 1.2L-moottorista oli olemassa muutama versio, joissa ei ollut turboahtimella varustettua moottoria, mutta ne on jo pitkään unohdettu, koska ne ovat paljon tehottomampia ja siksi paljon vähemmän kiinnostavia sekä Peugeotille että sen ostajille.

  Onko Peugeot 108 hyvä auto?

130 hv:n teholla et todellakaan saa maailmanluokan kokemusta tehomielessä, mutta tehokkuusmielessä 1.2L PureTech -moottoria on todella vaikea voittaa.

Onko PureTech 1.2L alimitoitettu suuriin autoihin?

Kaikki riippuu siitä, miten kysyt. Jos kysyt perheenisältä, joka on tottunut ajamaan perheautoilla, joissa on pienet moottorit ja pienet vakuutusmaksut, 1.2L PureTech ei ole alitehoinen. Jos kuitenkin kysyt autoharrastajalta tai isoja luksusautoja suosivalta henkilöltä, hän sanoo, että 1.2L PureTech on todellakin alitehoinen isoihin autoihin.

Peugeot 1.2 PureTech 130 -moottorilla

  1. Peugeot 208 Hatchback 1.2 PureTech 130 Allure.
  2. Peugeot 308 Hatchback 1.2 PureTech 130 GT Line.
  3. Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure 1.2 PureTech 130 Allure
  4. Peugeot 3008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure.
  5. Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure 1.2 PureTech 130 Allure.
  6. Peugeot 508 SW 1.2 PureTech 130 Allure 1.2 PureTech 130 Allure.
  7. Peugeot Rifter MPV 1.2 PureTech 130 Allure 1.2 PureTech 130 Allure.
  8. Peugeot Traveller MPV 1.2 PureTech 130 Allure 1.2 PureTech 130 Allure

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z