Vaatiiko Mercedes premium-bensiiniä?

Kaikki Mercedes-mallit, mallista tai segmentistä riippumatta, vaativat lyijytöntä premium-bensiiniä. Mercedes-jälleenmyyjät ja -huoltoliikkeet hyväksyvät vähintään 91-oktaanisen bensiinin. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että premium-bensiini lisää huomattavasti mahdollisuutta, että ajamasi Mercedes kestää hyvin pitkään.

Jotkut autonvalmistajat eivät vaadi premium-bensiinin käyttöä, mutta Mercedes ja monet muut premium-luokan luksusmerkit vaativat sitä, koska premium-bensiinin käyttö hyödyttää sinua pitkällä aikavälillä.

Nykyaikaiset Mercedeksen moottorit ovat melko monimutkaisia, ja niissä on paljon erilaisia antureita ja elektroniikkaa. Jotta moottorin tehokkuus ja yhteenkuuluvuus olisivat kunnossa, premium-kaasu on välttämätöntä. Monet asiakkaat ovat kertoneet, että jos käytät tavallista polttoainetta premium-kaasulla varustetussa autossasi, moottorin tarkastusvalo syttyy lopulta.

Korkea-oktaanisen (premium) ja matalaoktaanisen bensiinin välinen ero

Oktaaniluku liittyy useimmiten aikaan, joka polttoaineelta kuluu syttymisvaiheeseen. Premium-bensiini ei välttämättä ole parempilaatuista polttoainetta, vaan kyse on pikemminkin siitä, kuinka nopeasti polttoaine syttyy. Matalan oktaaniluvun polttoaineet syttyvät paljon nopeammin kuin korkean oktaaniluvun polttoaineet, ja korkeamman oktaaniluvun polttoaineet kestävät yleensä paremmin esisyttymistä.

Uudemmissa Mercedes-moottoreissa on korkeampi puristussuhde, mikä tarkoittaa, että moottori luo korkeamman esipalamislämpötilan. Jotkut autonvalmistajat käyttävät moottoreita, jotka eivät luo tällaisia lämpötiloja, ja siksi ne on luokiteltu tavalliselle polttoaineelle.

Jos käytät tavallista polttoainetta Mercedes-moottorissasi (jossa syntyy korkeampia esipalamislämpötiloja), se saattaa itse asiassa vahingoittaa moottoriasi ja aiheuttaa moottorin kolahduksia esiräjähdysten vuoksi. Se myös heikentää polttoainetehokkuutta, joten ei ole mitään syytä olla käyttämättä Mercedes-merkkiseen autoosi premium-lyijytöntä polttoainetta.

  Mikä on paras Mercedes-maasturi ostettavaksi?

Säännöllinen matalaoktaanisen polttoaineen käyttö Mercedeksessä

Tässä vaiheessa sinun pitäisi olla hyvin tietoinen siitä, että sinun ei pitäisi käyttää tavallista bensiiniä Mercedes-autoissa, mutta jos käytät, näin käy.
Kun alat käyttää tavallista bensiiniä, mitään ei tapahdu, mutta kuitenkin vain alussa.
On olemassa suuri väärinkäsitys, joka johtuu pääasiassa termeistä ”premium” ja ”tavallinen” bensiini. Useimmat ihmiset luulevat, että se tarkoittaa, että toinen bensiini on kirjaimellisesti premium- tai parempaa bensiiniä, kun taas toinen on vain tavallista tai normaalia. Termit eivät kuitenkaan välitä aivan oikeaa viestiä. ”Premium”-laatu ei välttämättä parane, vaan ainoa todellinen ero on syttymisenesto.
Jos siis käytät Mersussasi tavallista bensiiniä, saatat kokea esisyttymistä, joka tunnetaan myös nimellä esiräjähtäminen. Voit kuulla sen, jos kuuntelet tarkkaan. Moottorista kuuluu kolahdus, eikä se kuulosta niin yhtenäiseltä kuin yleensä.

Korkean oktaaniluvun premium-polttoaineen käyttö tavallisen polttoaineen luokitelluissa autoissa

Mutta entä jos asia on toisinpäin? Sanotaan, että autosi on mitoitettu tavalliselle matalaoktaaniselle bensiinille. Jos käytät tällaisessa tapauksessa premium-bensiiniä, et käytännössä hyödy siitä mitään. Ainoa asia, joka varmasti tapahtuu, on lompakollesi aiheutuva tuska.
AAA arvioi, että kuljettajat tuhlaavat vuosittain jopa 2 miljardia dollaria käyttämällä premium-bensiiniä autoissa, jotka eivät ole luokiteltu premium-bensiinille. Ihmiset luulevat pitävänsä autostaan parempaa huolta käyttämällä premium-bensiiniä, mutta totuus on, että he vain tuhlaavat rahaa.
Bensiinillä ja viinillä on hyvin vähän yhteistä, mutta molemmissa tapauksissa ihmiset luulevat, että korkeamman hinnan pitäisi merkitä korkeampaa laatua, mutta näin ei yksinkertaisesti ole. Jos et ole varma autoosi suositellusta bensiinistä, tarkista käyttöoppaasta.
”Premium-bensiini takaa suuremman tehon” on yksi yleisimmistä väärinkäsityksistä premium-polttoaineesta. Tosiasia on, että moottorit, joissa on korkeampi puristussuhde, ovat yleensä premium-merkkisiä moottoreita, jotka itse asiassa tuottavat enemmän tehoa kuin tavallista polttoainetta vaativat moottorit. Itse polttoaineella ei kuitenkaan ole mitään eroa.

  Pitääkö Mercedes arvonsa?

Faktoja, jotka on hyvä tietää premium-bensiinistä

Kuinka paljon enemmän premium-bensiini maksaa?

AAA:n mukaan premium-bensiini maksaa jopa 60 % enemmän kuin tavallinen polttoaine, tai joissakin tapauksissa jopa enemmän. Premium-kaasu maksaa enemmän, koska sen syttymisvastus on korkeampi, mikä tarkoittaa, että itse polttoaine on paljon hienostuneempaa verrattuna tavallisen polttoaineen syttymisvastusasteeseen.
Premium-bensiini maksaa enemmän myös ympäristösyistä. Premium-polttoaineen valmistaminen ja jalostaminen on kalliimpaa. Lisäksi kysynnän ja tarjonnan lainalaisuudet sanelevat, että premium-bensiinin pitäisi todellakin maksaa enemmän kuin tavallisen polttoaineen, koska tavallisen polttoaineen luokituksella varustetut autot ovat enemmistönä.

Kuinka vaarallista moottorin kolkuttelu on?

Moottorin kolkutus johtuu siitä, että polttoaineen ja ilman seos syttyy itsestään moottorin korkeamman lämpötilan vuoksi eikä sytytystulppien avulla. Tämä vaikutus tapahtuu yleensä samalla hetkellä, kun sytytystulppa itsessään sytyttää myös polttoaineen ja ilman seoksen. Näin ollen sylinterissä tapahtuu yhden räjähdyksen sijasta kaksi eri räjähdystä.
Jos tämä jatkuu pidempään, on mahdollista, että esisyttyminen voi vahingoittaa mäntiä, joissakin tapauksissa jopa vakavasti. Sekä hinta että haitat, jotka liittyvät tällaiseen tapahtumaan, ovat erittäin korkeat. Käytä siis vain valmistajan suosittelemaa luokitusarvoa, ja sinun pitäisi olla täysin kunnossa.

Mitä jos laitan vahingossa dieselpolttoainetta kaasumoottoriautooni?

Saatat ajatella, että tällaisia onnettomuuksia ei tapahdu kovin usein, mutta valitettavasti niitä tapahtuu. Yhdysvaltojen kaltaisissa maissa, joissa bensiini on vallitseva polttoainevaihtoehto, tällaista ei tapahdu yhtä usein. Kaasusuuttimet ovat yleensä erivärisiä verrattuna dieselsuuttimiin, ja ne ovat myös erimuotoisia juuri näistä syistä.
Jos kuitenkin vahingossa laitat dieselöljyä kaasuautoosi, älä aja sillä. Soita heti mekaanikolle. Vaikka se saattaa aluksi vaikuttaa hyvältä, se johtuu lähinnä siitä, että ajat edelleen polttoainejärjestelmään jääneellä kaasulla. Diesel ei todennäköisesti ole vielä päässyt itse moottoriin.
Diesel on paljon paksumpaa kuin kaasu; tämä tarkoittaa, että itse pumpulla on vaikeuksia pumpata dieseliä moottoriin. Lisäksi suodattimet vaikeuttavat dieselin pääsyä itse moottoriin. Näin ollen moottori todennäköisesti vain tukkeutuu. Älä kuitenkaan huoli, moottori ei räjähdä tai muuta vastaavaa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z