Volvo C70:n yleiset ongelmat

Volvo C70 ongelmat

Volvo C70 on ruotsalainen premium-tason avoauto/coupe, jolla oli kaksi sukupolvea ennen kuin sen tuotanto lopetettiin vuonna 2013. Ensimmäisen sukupolven C70 oli tuotannossa vuosina 1997-2005, ja se on saatavana joko coupé- tai pehmeäkattoisena avoautona. C70:n toinen sukupolvi oli tuotannossa vuosina 2005-2013, ja se on saatavana vain kovakattoisena avoautona.

C70 näyttää olevan melko ongelmallinen, koska sen avoautorakenne on monimutkainen ja koska kovinkaan moni ei ole valmis huoltamaan sitä riittävän hyvin. Yleisimmät C70:een liittyvät ongelmat liittyvät kattomekanismiin, turboahtimeen, jäähdytysongelmiin, öljyvuotoihin ja elektroniikkaan.

C70:n ensimmäinen sukupolvi on nyt 25 vuotta vanha, mikä tarkoittaa, että monissa näistäkin on vanhuuteen liittyviä ongelmia. Kaiken kaikkiaan C70 voi olla harkitsemisen arvoinen auto, mutta vain jos kaikki huollot tehdään oikein.

C70:n toinen sukupolvi näyttää pärjäävän hieman paremmin, mutta luotettavuuden osalta se on edelleen alle keskitason, varsinkin kun sitä verrataan uudempiin Volvo-malleihin.

Volvo C70 – Kattomekanismiin liittyvät ongelmat

Monet Volvo C70:n omistajat valittavat, että kattomekanismi alkaa aiheuttaa ongelmia jo ennen kuin autolla on ajettu merkittävää määrää kilometrejä. Ongelma johtuu pääasiassa vioista kattomekanismia ohjaavissa mikrokytkimissä. Näin ollen katto sulkeutuu hitaasti tai ei sulkeudu ollenkaan.

Lisäksi katon tiedetään vuotavan 1. sukupolven mallissa, mikä johtuu pääasiassa kuluneista ja tukkeutuneista tiivisteistä ja viemäristä. Näistä voidaan huolehtia puhdistamalla nämä osat jatkuvasti, mutta jos et tee sitä riittävän ajoissa, joudut todennäköisesti vaihtamaan nämä osat kokonaan.

  Ovatko Volvo turbot luotettavia?

Volvo C70 – Turboahtimen ongelmat

Volvo C70:n molempien sukupolvien tiedetään kärsivän turboahtimeen liittyvistä ongelmista. Jos pakoputkesta tulee sinistä tai mustaa savua, on todennäköistä, että turboahdin on syyllinen. Useimmat Volvo-asiantuntijat uskovat, että turboahdin kestää pitkään, mutta vain jos sitä huolletaan oikein.
Jos näin ei tapahdu, joudut investoimaan upouuteen turboahtimeen, mikä voi olla todella kallis korjaus. Yleisiä vialliseen turboahtimeen liittyviä oireita ovat myös tehon puute, epäjohdonmukainen kiihtyvyys ja konepellin alta tulevat viheltävät äänet.

Volvo C70 – Jäähdytysongelmat

Monet Volvo C70:n omistajat valittavat autonsa ylikuumenemisesta, joka johtuu joko viallisesta pumpusta, viallisesta termostaatista tai vuodosta jossain jäähdytysjärjestelmässä. Jotkut näistä ilmenevät moottorin käyttölämpötilan hitaana ja tasaisena nousuna, toiset taas ilmoitetaan kuljettajalle termostaatin vikaantumisen varoitusvalon kautta.

Lisäksi jotkut omistajat ovat valittaneet, että jäähdytys kuplii ja konepellin alta tulee runsaasti valkoista savua. Jos näin todellakin tapahtuu, autosi on ylikuumentunut, ja sinun on pysäköitävä auto ja soitettava tienvarsipalveluun.

Volvo C70 – öljyvuodot

Volvo C70 on nyt 25-vuotias auto, ja nuorimmat liikenteessä olevat C70-mallit ovat nyt lähes 10 vuotta vanhoja. Tämä tarkoittaa, että moniin niistä on kertynyt paljon kilometrejä kelloon, joten ei ole ihme, että ne kuluttavat enemmän öljyä. Joskus tämä ongelma johtuu kuitenkin suoraan öljyvuodosta.

  2022 BMW X5 VS Volvo XC90 - kumpi on parempi?

Volvo C70:n öljyvuodot tapahtuvat yleensä tiivisteiden ja letkujen ympärillä, jotka yhdistävät öljysäiliön moottoriin. Niistä voidaan huolehtia yksinkertaisesti säätämällä nämä osat uudelleen tai vaihtamalla ne kokonaan. Oli miten oli, öljyvuodot tiellä ovat merkittävä turvallisuusriski sinulle, autollesi ja kaikille ympärilläsi oleville.

Volvo C70 – Sähköongelmat

Kaiken kaikkiaan Volvo ei oikeastaan ole merkki, jolla on taipumus kokea laajoja sähköongelmia, kuten joillakin sen saksalaisilla kilpailijoilla on tapana. Joka tapauksessa, vanhuus on vaatinut veronsa C70:stä, mikä tarkoittaa, että sähköongelmat tulevat yhä ajankohtaisemmiksi.

Yleisimpiä C70:n sähköongelmia ovat kattomekanismin pettäminen, sähköikkunoiden pettäminen, ulkovalon pettäminen, auton lisävarusteiden pettäminen, kojelaudan ongelmat, polttoainemittarin toimimattomuus ja monet muut mahdolliset sisätiloihin liittyvät ongelmat.

UKK-osio

Miksi Volvo lopetti C70:n valmistuksen?

Volvo C70 suunniteltiin alun perin Volvon urheilulliseksi coupéksi, jossa oli korkealuokkaisia materiaaleja, tehokkaita moottoreita ja ylellisiä sisustuskappaleita. Volvo kuitenkin irtisanoi C70:n 2010-luvun alussa, koska myynti todellakin kärsi. Volvo on sanonut, että Polestar 1 on C70:n henkinen seuraaja, mutta Polestar 1 on yksinomaan hybridiurheilukupee.

Niin tai näin, 2010-luvun alku oli aikakausi, jolloin katumaasturit ja crossoverit alkoivat vallata maailmaa myynnin osalta. Tämä on jatkunut tähän päivään asti, ja siksi monet autonvalmistajat eivät ole yhtä halukkaita tekemään avoautoa/coupea kuin ennen.

Minkä sukupolven Volvo C70 pitäisi ostaa?

Volvo C70:n 2. sukupolvi on paljon nykyaikaisempi, turvallisempi, paremmin varusteltu ja mukavampi, varsinkin koska se on saatavana kovakattoisena avoautona. Toisaalta 1. sukupolven C70 tarjoaa hieman aikakapselimaisen kokemuksen, koska auto on rakennettu eri aikakaudella.

  Onko Volvoihin vaikea murtautua?

Jos pidät vanhan koulukunnan tunnelmasta tai haluat tiukan coupén, kannattaa hankkia 1. sukupolven C70. Jos kuitenkin haluat nykyaikaisemman auton, joka pystyy paljon paremmin täyttämään kaikki nykyaikaiset päivittäiset velvollisuudet, 2. sukupolven C70 on selvä valinta.

Mikä Volvo C70:n moottori on paras?

Paras Volvo C70:n moottori on 2,5 litran T5-rivi-viisisylinterinen moottori, joka tuottaa 227 hv. Tämä moottori näyttää tasapainottavan luotettavuuden, helppokäyttöisyyden, hienostuneisuuden ja tehon parhaiten. Jos olet ostamassa C70:tä ja haluat parhaan mahdollisen C70-kokemuksen, sinun on valittava jokin 5-sylinterisistä moottoreista.

Sinänsä 2.5T on todennäköisesti paras vaihtoehto, koska se tarjoaa riittävästi tehoa ja on samalla suhteellisen hienostunut, mutta on hieman äänekkäämpi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z