Volvo S80:n yleiset ongelmat

Volvo S80 ongelmat

Volvo S80 oli ruotsalaisvalmistajan lippulaivamalli vuosina 1998-2016, jolloin S80:lle syntyi kaksi eri sukupolvea. S80 I oli tuotannossa vuosina 1998-2006, ja myöhemmin sitä seurasi S80 II, joka oli tuotannossa vuoteen 2016 asti.

S80 korvattiin myöhemmin Volvo S90:llä, joka on nykyään Volvon sedan-lippulaivamalli. Volvo S80 on nykyään melko suosittu käytetty sedan, erityisesti toisen sukupolven malli, sillä se on keskimääräistä luotettavampi auto. Tässä artikkelissa käsittelemme yleisimpiä S80:n ongelmia, joten kannattaa ehdottomasti lukea eteenpäin.

Sinänsä yleisimmät S80-ongelmat liittyvät sähköjärjestelmiin, moottoriin, paineensäätöjärjestelmiin, ajoneuvon nopeudensäätöjärjestelmiin ja jousitukseen. Useimmat näistä liittyvät todellakin mekaniikkaan, mikä ei ole koskaan hyvä asia, mitä tulee yleisimpiin ongelmiin.

Useimmat näistä, erityisesti kaksi viimeistä, liittyvät kuitenkin lähes kokonaan varhaisimpiin S80-malleihin. Kaiken kaikkiaan mitä uudempi S80-malli, sitä vähemmän ongelmia siinä yleensä esiintyy. Jos olet kiinnostunut autosta, kannattaa tutustua myöhempiin malleihin.

Volvo S80 – Sähköjärjestelmän ongelmat

Yleisin S80-malliin liittyvä sähköongelma on polttoainepumpun ohjausmoduuli, joka ei pysty säätelemään kunnolla oikeaa polttoainepainetta ja haittaa siten ajoneuvon suorituskykyä. Tämä johtaa yleensä siihen, että auto epäröi kiihdyttäessään tai jopa pysähtyy pian käynnistyksen jälkeen.

Nämä ongelmat ovat yleisempiä aiemmissa S80-malleissa, ja Volvo jopa palautti kaikki vuoden 2008 mallit, koska juuri niissä nämä ongelmat ovat yleisimpiä. Muut sähköongelmat liittyvät useimmiten auton elektroniikkaan, joka ei hoida tehtäviään, sähköisiin ikkunoihin ja sähköiseen takaluukkuun.

  Aiways vs Volvo - kumpi on parempi?

Volvo S80 – Moottoriongelmat

Vaikuttaa siltä, että vuosien 2008 ja 2009 Volvo S80 on kaikkein ongelmallisin S80-malli, sillä se oli myös osa takaisinkutsua, joka annettiin auton jäähdytysjärjestelmässä ilmenneen ongelman vuoksi. Tarkemmin sanottuna moottorin jäähdytystuulettimen tiedettiin pysähtyvän ohjelmisto-ongelman vuoksi. Nämä ovat todellakin ongelmallisia, sillä ne voivat johtaa moottorin ylikuumenemiseen, jos niitä ei huomata heti.

Jos huomaat, että moottorin lämpötila alkaa nousta ilman näkyvää syytä, muista pysäyttää auto ja sammuttaa se. Tällaisia ongelmia ei voi jättää huomiotta, sillä ne voivat aiheuttaa pysyviä moottorivaurioita, koska moottoria ei ole suunniteltu toimimaan erittäin korkeissa lämpötiloissa.

Volvo S80 – Paineensäätöjärjestelmän ongelmat

Volvo S80:n tiedetään myös kokevan ongelmia renkaiden ilmanpaineen säätöjärjestelmissä, joissa auto ei pysty välittämään oikeaa tietoa kuljettajalle. Huono uutinen on, että tämä ongelma on vastoin hallituksen rengasturvallisuuteen liittyviä turvallisuusmääräyksiä, mutta hyvä uutinen on, että yksinkertainen ohjelmistopäivitys voi korjata ongelman.

Varmista siksi, että tarkastat tarkasteltavana olevan S80:n ja sen, onko TPMS-järjestelmiin puututtu asianmukaisesti. Nämä voivat myös aiheuttaa paljon turvallisuusriskejä, jos ne eivät toimi oikein, sillä renkaat ovat tärkein osa tienvarsiturvallisuutta.

Volvo S80 – Ajoneuvon nopeudensäätöjärjestelmän ongelmat

Ensimmäisen sukupolven Volvo S80 kärsii erikoisista kaasupolkimen ja tehonsiirron ongelmista, joissa auto ei pysty tarjoamaan tasaista kiihtyvyyttä, pysähtyy, siirtyy hitaaseen tilaan tai yksinkertaisesti vähentää tehoa. Nämä liittyvät yleensä potentiometrin vikaantumiseen, mutta jotkut Volvo-asiantuntijat uskovat, että ongelma on vieläkin monimutkaisempi.

  Mihin Volvo XC40 on verrattavissa?

Verkossa on monia omistajia, jotka valittavat, että heidän S80:nsä on riivattu tavalla, jota he eivät pysty lähes täysin hallitsemaan. Tämä on tietenkin todella vaarallinen ongelma, ja jos törmäät siihen, sammuta auto välittömästi ja soita apua.

Volvo S80 – Jousitusongelmat

Volvo S80:n jousitusjärjestelmä ei ole ongelma uudemmassa mallissa. Jopa uusimmissa S80-malleissa on raportoitu joitakin ongelmia, mutta valtaosa jousitusongelmista liittyy 1. sukupolven S80-malliin. Etuosan ylempien pallonivelten tiedetään vikaantuvan melko usein, ja ne on vaihdettava.

Myös alempien pallonivelten tiedetään epäonnistuvan. Jotkut omistajat ovat raportoineet ongelmista myös alempien ohjausvarsien kanssa. Jos kuulet etupyöräkotelosta tulevia kolisevia ääniä, on todennäköistä, että jousituksen osat ovat epäkunnossa.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa 1. sukupolven Volvo S80?

Jos olet ostamassa 1. sukupolven Volvo S80:tä, sinun on pidettävä mielessäsi muutama olennainen tekijä. Ensinnäkin keskitä huomiosi faceliftin jälkeisiin malleihin, sillä ne ovat paljon parempia luotettavuuden, varustelun ja muotoilun osalta, vaikka hintaerot eivät olekaan kovin suuret.

Toiseksi, kiinnitä aina huomiota huoltotietoihin, ajokilometreihin, kaikkiin tässä lueteltuihin osiin ja auton yleiskuntoon. On tunnettu tosiasia, että suuret eurooppalaiset sedanit maksavat yleensä kohtuuttomia summia rahaa, jos ne todella vioittuvat pahasti, mutta jos ostat kunnolla huolletun mallin, et todennäköisesti joudu kokemaan näitä ongelmia.

  Mikä Volvo XC90:ssä menee vikaan?

Pitäisikö minun ostaa toisen sukupolven Volvo S80?

Volvo S80:n toinen sukupolvi on lähes kaikin puolin parempi kuin 1. sukupolvi. Kannattaa kuitenkin myös keskittyä pääasiassa uudempiin malleihin, sillä niitä huolletaan yleensä paljon paremmin ja niissä on parempi varustelutaso.

S80 on Volvon lippulaiva sedan, mikä tarkoittaa, että se on täydellinen auto niille, joilla on taipumus ajaa paljon, erityisesti moottoritiellä. S80 on suuri, mukava ja vaivaton, aivan kuten mikä tahansa muu todellinen luksussedan.

Kuinka paljon Volvo S80:n ylläpito maksaa?

Muutaman verkkolähteen mukaan Volvo S80:n keskimääräiset vuosittaiset huoltokustannukset ovat noin 700 dollarin luokkaa. Joidenkin mielestä nämä luvut saattavat tuntua hieman korkeilta, mutta todellisuus lippulaiva-luksussedanin omistamisesta ja sen kanssa elämisestä sanoo yleensä muuta.

Nämä huoltokustannukset voivat kuitenkin vaihdella suuntaan tai toiseen riippuen siitä, mitä autoa tarkastelet.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z