Ovatko Volvo turbot luotettavia?

Volvon turbomoottori kuluttaa vähemmän tilaa ja on melko paljon kevyempi kuin perinteiset imumoottorit. Volvon turbomoottorit ovat myös polttoainetehokkaita ja luotettavia.

Volvon turbomoottorin luotettavuus riippuu siitä, miten sen omistajat hoitavat sitä. Tähän kuuluu muun muassa se, millaista jäähdytysnestettä käytetään ja kuinka usein sitä täytetään tai vaihdetaan. Myös käyttämällänne bensatyypillä, ajotavoillanne ja ahtotehotasolla on tässä suuri merkitys.

Volvon turbomoottorin luotettavuus riippuu kuljettajista

Vaikka Volvon turbomoottorit lupaavat pitkäikäisyyttä ja suorituskykyä, niiden luotettavuus riippuu käyttäjistä. Jos olet huolimaton kuljettaja tai huolimaton turbon huollossa, korjauksiin kuluu enemmän kuin voit kuvitellakaan. Mikä pahempaa, moottorisi voi lopulta hajota kokonaan, kun se väsyy liian monista korjauksista.

Se, miten se toimii ja kuinka kauan voit pitää sen, riippuu siitä, mitä teet sille. Se, miten hoidat turbomoottoriasi, on myös yhteydessä sen suorituskykyyn. Katsotaanpa joitakin asioita, jotka määrittävät Volvon turbomoottoreiden luotettavuuden.

Bensiinin tyyppi

Volvo-turbomoottorit voivat toimia tavallisella bensiinillä, jonka oktaaniluku on 87 %, ja saavuttaa hyvän suorituskyvyn. Turbomoottori ei kolhi tai anna minkäänlaisia bensiiniin liittyviä ongelmia. Premium-bensiini, jonka oktaaniluku on vähintään 91 %, tarjoaa kuitenkin paremman suorituskyvyn ja pitää moottorin hyvässä kunnossa.

Öljytyyppi

Usein suositellaan synteettisen öljyn käyttöä turbolla toimivissa autoissa. Tämä johtuu siitä, että turbomoottorit tuottavat paljon lämpöä, ja synteettiset öljyt kestävät paremmin tätä lämpöä hajoamatta nopeasti.

Jos käytät turboa öljypetroliöljyllä, öljy hajoaa kuitenkin nopeasti. Petroliöljyt eivät ole tarpeeksi vahvoja kestämään turbojen tuottamaa lämpöä, ja ne voivat johtaa turbon liettymiseen. Jos maaöljy hajoaa nopeasti, öljy on vaihdettava useammin.
Jos esimerkiksi petroliöljy on vaihdettava 3 000 kilometrin välein, synteettinen öljy tarvitsee vaihtaa vain 7 000 kilometrin välein. Synteettinen öljy voi palvella sinua kauemmin kuin petroliöljy. Ongelma tulee, kun käytät petrooliöljyä ja kohtelet turboa kuin käyttäisit synteettistä.

  Cadillac XT6 Luotettavuus

Kuinka usein öljy vaihdetaan ja täytetään.

Käytitpä sitten synteettistä tai petrooliöljyä, ne likaantuvat jonkin ajan kuluttua ja öljy on vaihdettava. Saastunut öljy voi tukkia turbomoottorin tulo- ja paluulinjat, mikä aiheuttaa vääränlaisen ilman ja kaasun virtauksen. Tämä voi poikkeuksetta vaurioittaa pakojärjestelmää. Huomaa myös, että tukkeutunut syöttölinja voi syödä akselia.

On siis suositeltavaa, että vaihdat öljyn silloin tällöin käyttämäsi öljytyypin ja valmistajan suosituksen perusteella (tarkista käyttöohjeet). Ja kun öljy alkaa olla vähissä, parasta olisi täyttää se. Jos öljyä ei ole riittävästi, se voi aiheuttaa turbon tyrmäämisen.

Boost-taso

Turbomoottorit toimivat luonnostaan tietyllä paineistustasolla. Jos ylität sen, se aiheuttaa turbon työskentelyn enemmän kuin sen pitäisi ja lyhentää sen käyttöikää. Useimmat autonvalmistajat suosittelevat turbojen käyttämistä alle 12psi:n paineella. Liian kovalla paineella ajaminen voi vahingoittaa turboa, ja alhaisempi käyttöpaine voi pidentää sen käyttöikää. Näin yksinkertaista se on.

Turbon rakenne ja mitä sillä tehdään

Ymmärtämällä, millaista suunnittelua Volvon turbosi käyttää, voit pidentää tai lyhentää sen käyttöikää. Turbomoottorit tuottavat suuren määrän lämpöä. Jos tätä lämpöä ei hallita riittävästi, se voi johtaa moottorin kasaantumiseen, jolloin se ”koksahtaa”. Miten voit siis varmistaa, ettei tämä lämpö koksaa öljyä?

Viime aikoina valmistetuissa Volvoissa on vesijäähdytteiset turbot. Vesijäähdytteinen turbo käyttää vettä turbon jäähdyttämiseen moottorin pysäyttämisen yhteydessä. Kun moottori on sammutettu ja kiertävä öljy lakkaa toimimasta, moottorin sisällä oleva öljy ei kärähdä, koska moottori on jo viileä.

  Ford Mustangin luotettavuus

Paljon vanhemmille Volvoille, joissa ei ole vesijäähdytteistä turboa. Voit jäähdyttää turbon tyhjäkäynnillä ennen moottorin sammuttamista. Tyhjäkäynnillä olevalla autolla ei ole kuormitusta, joten moottori jäähtyy. Kun moottori lopulta sammutetaan, virtaava jäähdytysneste pysähtyy ja kohtaa viileän moottorin. Näin jäähdytysneste ei pala.

Tyhjäkäyntimenetelmän hyödyntämättä jättäminen, kun sinulla ei ole vesijäähdytteistä turboa, ei sovi turbollesi. Koska öljy kärähtää, mikä saa sinut vaihtamaan sen aikaisemmin kuin on tarpeen. Jos et vaihda öljyä ja käytät turboa palaneella öljyllä, se tyrmää. Tämä aiheuttaa sen, että joudut joko käyttämään rahaa korjauksiin tai uuden turbon hankkimiseen.

FAQ

Kuinka kauan Volvon turbot kestävät?

Volvon turbot voivat kestää 60 000-160 000 kilometriä tai pidempään ennen vaihtoa. Moottori voi kestää jopa koko ajoneuvon käyttöiän. Tämä riippuu kuitenkin käyttäjästä. Asianmukainen huolto ja oikea käyttöpaine pidentävät turbon käyttöikää. Laiminlyönti; tilanne olisi päinvastainen.

Milloin Volvon turbon jäähdytysneste pitäisi vaihtaa?

Se, milloin Volvon turbon jäähdytysneste on vaihdettava, riippuu siitä, kuinka usein ajat ja mitä jäähdytysnestettä käytät. Synteettinen öljy ei hajoa nopeasti, joten se on vaihdettava silloin tällöin. Öljyöljy on kuitenkin vaihdettava lyhyin väliajoin, koska se ei kestä turbon lämpöä ja hajoaa nopeasti.

Mitä enemmän ajat, sitä enemmän öljy likaantuu, joten öljy on vaihdettava useammin. Voit vaihtaa turbon jäähdytysnesteen 5 000 tai 7000 kilometrin välein. Tai vielä parempi, katso ajoneuvosi käyttöoppaasta valmistajan suositus siitä, milloin öljy on vaihdettava.

  Onko Polestar ja Volvo sama asia?

Mitä polttoainetta ja öljyä Volvon turbojen tulisi käyttää?

Volvo-turbot voivat käyttää tavallista polttoainetta ilman ongelmia. Optimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseksi on kuitenkin suositeltavaa käyttää premium-bensiiniä. Synteettiset öljyt ovat parhaita Volvo-turboille, koska ne kestävät turbomoottorin tuottamaa lämpöä. Koska se ei hajoa helposti, sitä ei tarvitse vaihtaa lyhyin väliajoin.

Mistä tiedät, että Volvon turbo on viallinen?

Laita kätesi kompressorin imuaukon päälle. Ylimääräinen öljy tämän imuaukon lähellä voi tarkoittaa, että turbossa on jotain vikaa. Jos turbosi toimii puolella tavanomaisesta ahtopaineesta, se tarkoittaa, että turbo on pahasti vaurioitunut, pakokaasun toimilaitteen jousi on heikko tai siinä on voimakas ahtovuoto.

Voiko viallisella Volvo-turbolla ajaa?

Voit ajaa viallisella turbolla, mutta se ei ainoastaan anna surkeaa kyytiä, vaan se myös vahingoittaa muita siihen liitettyjä komponentteja. Voit ajaa autoa kevyellä polkimella, jos turbo takertuu, mutta tiivisteet eivät ole puhjenneet.

Jos tiivisteet kuitenkin puhkeavat, palavat tai palavat osittain, öljyä pääsee katalysaattoriin ja pakojärjestelmään. Tämä toiminta johtaa katalysaattorin ja kaiken pakojärjestelmään liittyvän vikaantumiseen. Lisäksi menetät öljyä nopeasti. Paras neuvo on siis olla ajamatta huonolla turbolla.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z