Audi A4 B8 yleiset ongelmat

Audi A4 B8 oli tuotannossa vuosina 2008-2012, kun taas B8 facelift esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2012 ja se oli tuotannossa vuoteen 2016 asti. A3 B8 on itse asiassa yksi suosituimmista A4-malleista tähän mennessä, koska se tarjosi todella hyvännäköisen ulkomuodon ja luokkansa parhaan sisustuksen.

A4 B8 oli myös ensimmäinen todella moderni A4, koska siihen oli saatavana ensimmäiset LED-ajovalot ja ensimmäinen todella kattava MMI-infotainment-järjestelmä. Tarjolla olevat moottorit ovat kohtuullisen luotettavia, ja faceliftin jälkeiset S-Tronic A4 B8:t ovat myös erittäin hienostuneita ja helppoja ajaa.

A4 B8 on yksi parhaista kaikin puolin edullisista käytetyistä kompakteista luksusautoista, joita voit ostaa juuri nyt. Ennen kuin kuitenkin syvennyt syvemmälle mahdolliseen A4 B8:n omistamiseen, sinun on puututtava joihinkin A4 B8:n yleisimpiin ongelmiin.

Näitä ovat viallinen vesipumppu, vuodot, liiallinen öljynkulutus, ongelmat ohjausjärjestelmässä ja hiilen kertyminen imuventtiileihin. Useimmat näistä voidaan korjata helposti, eivätkä ne ilmaannu uudelleen usein. Kaiken kaikkiaan A4 on luotettava auto, ja jos huollat sitä oikein, voit nauttia siitä pitkään.

Audi A4 B8 vesipumppuongelmat

Vesipumppu on yksi Audi A4 B8:n herkimmistä komponenteista, ja todennäköisesti vesipumppuun tulee ongelmia lopulta. Ongelma on se, että pumppu on valmistettu muovista, jolla on taipumus halkeilla ja hajota ajan myötä, koska se joutuu kosketuksiin korkeissa lämpötiloissa toimivien komponenttien kanssa.

Tämä tarkoittaa, että kotelo todennäköisesti halkeaa jossain vaiheessa, mikä johtaa jäähdytysnesteen vuotamiseen. Jos et puutu tähän ongelmaan riittävän pian, A4 B8 todennäköisesti ylikuumenee. Pumpun ja termostaatin välissä sijaitseva tiiviste on myös tunnettu A4:n heikko kohta. Jotkut sanovat, että vesipumppuun liittyviä ongelmia voi esiintyä 2-3 kertaa 100 000 kilometrin välein, erityisesti 2.0L-malleissa.

  Paras moottorin huuhtelu Audi A4:lle

Audi A4 B8 vuodot

A4 B8 luottaa moottorin suoraruiskutukseen, mikä tarkoittaa, että polttoainesuuttimet ruiskuttavat polttoainetta suoraan moottorin sylintereihin. Näiden ruiskutussuuttimien tiedetään tukkeutuvan, likaantuvan ja vaurioituvan, mikä lopulta aiheuttaa vuodon. Hyvä uutinen on se, että on melko epätodennäköistä, että kaikki ruiskut vuotavat kerralla, mutta huono uutinen on se, että jopa yksi vuotava ruisku aiheuttaa suorituskykyongelmia.

Jos tunnet, että A4 ei tahdo käynnistyä, se käy huonosti tyhjäkäynnillä, siinä esiintyy syttymishäiriöitä tai sen suorituskyky on heikko, on todennäköistä, että syynä ovat ruiskutussuuttimet.

Audi A4 B8 liiallinen öljynkulutus

Verkossa on monia omistajia, jotka kertovat, että heidän A4 B8 -malleillaan on taipumus kärsiä liiallisesta öljynkulutuksesta. Jotkut sanovat, että heidän A4-mallinsa kuluttaa 1 litran öljyä 1 000-2 000 mailin välein, kun taas toisilla ei ole lainkaan ongelmia. Näiden ongelmien vuoksi monet A4:n omistajat nostivat ryhmäkanteen Audia vastaan vuonna 2012.

Liiallinen öljynkulutus ei todennäköisesti aiheuta suuria ongelmia, jos tankkaat aina tarvittaessa. Ongelman korjaaminen on kuitenkin aina parempi ajatus.

Audi A4 B8 -ohjausjärjestelmän ongelmat

Audi A4 B8:n tiedetään kärsivän nopeuden heilahtelusta ja voimakkaasta tärinästä ajettaessa sekä suurilla nopeuksilla että pienemmillä nopeuksilla. Audin mukaan tämä ongelma ilmenee viallisen ohjausjärjestelmän letkun vuoksi ja on yleisempi kuljettajilla, joilla on taipumus ajaa aggressiivisemmin.

  Missä Audissa on V8-moottori

Aikaisemmat, ennen faceliftia olevat B8-mallit ovat paljon alttiimpia näille ongelmille, niin paljon, että Audi jopa julkaisi takaisinkutsun. Joidenkin verkkosivujen mukaan ongelma voidaan usein korjata yksinkertaisesti vaihtamalla ohjausjärjestelmän neste ja huuhtelemalla samalla vanha neste kokonaan.

Audi A4 B8 Hiilen kertyminen imuventtiileihin ongelmat

Audi A4 B8 kärsii usein myös hiilen kertymisestä imuventtiileihin, koska polttoaine ruiskutetaan suoraan sylintereihin. Tämä tarkoittaa sitä, että näissä moottoreissa tiedetään toisinaan esiintyvän öljyn takaiskujen aiheuttamaa hiilikerrostumaa.

Kun nämä kerrostumat kerääntyvät jatkuvasti, ne rajoittavat ilmavirtaa ja voivat vaikuttaa moottorin suorituskykyyn huomattavasti. Jos tunnet, että A4 B8 -moottorisi kärsii tehon puutteesta, sytytyskatkoksista tai karkeasta tyhjäkäynnistä, sinun on puhdistettava imuventtiilit saksanpähkinäpuhalluksella.

FAQ-osio

Onko Audi A4 B8 luotettava?

Audi A4 B8 on yksi kaikkien aikojen luotettavimmista Audi sedaneista kahdesta erityisestä syystä. Ensimmäinen on se, että B8 edustaa suurinta teknologista harppausta A4-perheessä, vaikka se on edelleen suunniteltu tunnetulle alustalle, ja koska faceliftin jälkeinen A4 ei muuttunut kovinkaan paljon sen lisäksi, että siinä korjattiin monia ongelmia, jotka vaivasivat faceliftia edeltävää mallia.

B8-A4 on sellaisenaan erittäin kestävä, mutta vain, jos teet kaikki huoltotoimenpiteet. Näitä saksalaisia huippuautoja ei ole suunniteltu elämään ilman kunnollista huoltoa. Ei siksi, että niistä puuttuisi laatua, vaan pikemminkin siksi, että ne tarvitsevat huoltoa ollakseen yhtä ylivoimaisia kuin ne ovat taloudellisissa autoissa.

  Audi Q5:n yleiset ongelmat

Onko Audi A4 B8 sen arvoinen?

Audi A4 B8 on todellakin sen arvoinen, jos etsit kompaktia luksusautoa, joka pystyy toimimaan lähes kaikissa tilanteissa. A4 on saatavana AWD-järjestelmällä, mikä tarkoittaa, että se on loistava auto kaikkina vuodenaikoina. Lisäksi se kuroo umpeen kuilun uusimman A4-mallin ja edullisempien A4-sukupolvien välillä, mikä tarkoittaa, että B8-A4 on nyt arvon mestari.

Jos tämä yhdistetään ylivoimaiseen luotettavuuteen ja Audin malleihin yleensä liitettyyn vetovoimaan, B8 A4 on ehdottomasti sen arvoinen.

Mikä Audi A4 B8 minun pitäisi ostaa?

Ensiksi kannattaa kiinnittää huomio faceliftin jälkeiseen malliin, sillä se on paljon hienostuneempi ja myös paljon luotettavampi. Moottoreista kannattaa hankkia 2,0-litrainen post-facelift TFSI, sillä siinä teho ja tehokkuus ovat täydellisesti tasapainossa.

Se on myös joukon suosituin valinta, mikä tarkoittaa, että myös varaosien saatavuus on tämän moottorin kohdalla ylivoimainen. V6-moottorit ovat potentiaalisesti vielä kestävämpiä, mutta ne kärsivät suuremmasta hiilikertymästä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z