Audi A5:n yleiset ongelmat

Audi A5 ongelmat

Audi A5 on Audi A4:n tyylikkäämpi versio, ja se on saatavana joko coupe-, avoauto- tai 4-ovisena Sportback-mallina. Siitä lähtien, kun ensimmäinen A5 julkaistiin 2000-luvun puolivälissä, Audi on onnistunut myymään niitä valtavasti sen houkuttelevan muotoilun ja viistoperäisen tavaratilan ansiosta, joka lisää kokonaiskapasiteettia tavalliseen A4:ään verrattuna.

Luotettavuuden osalta A5 on enemmän tai vähemmän sama kuin Audi A4, koska näillä kahdella on monia yhteisiä osia keskenään. Tämä tarkoittaa, että A5 on luotettava auto vain, jos sitä huolletaan riittävän hyvin. Jos et tee kaikkia säännöllisiä huoltotoimenpiteitä, se aiheuttaa lopulta ongelmia.

Yleisimmät Audi A5:n ongelmat liittyvät moottoriin, vaihteistoon, sähköihin, liialliseen öljynkulutukseen ja jäähdytysjärjestelmän ongelmiin. Nämä ovat A5:n yleisimpiä ongelmia, ja monet näistä ovat myös vakavimpia ongelmia, joista A5 kärsii.

Kaiken kaikkiaan, älä lannistu A5:n ostamisesta näiden ongelmien vuoksi. Vaikka ne ovat vakavia, useimmat niistä voidaan ehkäistä oikea-aikaisella ja perusteellisella huollolla. Jos teet näin, A5:stä tulee erittäin miellyttävä kokemus mallivuodesta riippumatta.

Audi A5 – Moottoriongelmat

Audi A5:een on saatavana monenlaisia moottoreita, ja useimmat niistä ovat kunnossa. Vakavimmat A5:n moottoriongelmat liittyvät ajoitusketjuun, joka on tunnettu vika monissa saksalaisissa premium-autoissa. Ongelma on se, että kiristimellä on taipumus kulua loppuun jonkin ajan kuluttua, ja jos et huolehdi siitä tarpeeksi pian, se voi tuhota koko moottorin.

  Audi vs. Jeep luotettavuus - Kumpi on parempi

Jos kojelaudassa palaa moottorinhallinnan varoitusvalo, EGR-venttiili (pakokaasujen takaisinkierrätys) on todennäköisesti epäkunnossa. Uudemmissa A5-malleissa on huomattavasti luotettavammat moottorit, erityisesti vuoden 2012 jälkeen valmistetuissa.

Audi A5 – Vaihteisto-ongelmat

Vakavin vaihteisto-ongelma, josta A5 kärsii, liittyy CVT Multitronic -vaihteistoon. Tätä vaihteistoa pidetään yleisesti nykyajan huonoimpana Audin automaattivaihteistona, koska se on herkkä. Todellinen syy siihen, että niillä on taipumus toimintahäiriöihin, on se, että monet ihmiset eivät vaihda vaihteistonestettä suositusten mukaisesti.

Lisäksi uudempien A5-autojen vaihteistojen tiedetään olevan joskus epäröiviä ja laiskoja, mikä on yleinen ilmiö. Myös S-Tronic-kaksoiskytkinvaihteiston tiedetään olevan hermostunut alhaisemmilla nopeuksilla, mutta sekin on yleinen ilmiö. Näiden lisäksi sekä A4- että A5-mallien vaihteistot ovat suhteellisen luotettavia.

Audi A5 – Sähköongelmat

Sähköisten ohjelmisto-ongelmien osalta vanhemmat A5-mallit ovat paljon huonompia kuin uudemmat, koska niissä on hitaat MMI-järjestelmät, jotka voivat pätkiä tai käynnistyä uudelleen ilman näkyvää syytä. Nämä järjestelmät, erityisesti vuosien 2012-2016 malleissa olevat, ovat alun perin vanhoja, joten jos ne hidastuvat vähänkin, se vaikuttaa siltä, että koko järjestelmä laahaa merkittävästi.

Hyvä asia on se, että nämä voidaan päivittää tai päivittää aina, kun näin tapahtuu, ja näin tapahtuu vanhemmissa A5-malleissa. Uudemmat A5:t ovat paljon parempia, mutta ne eivät ole täysin vapaita kaikista ohjelmisto-ongelmista.

  Onko Audin autoissa paljon ongelmia?

Audi A5 – Liiallinen öljynkulutus

Ei ole mikään yllätys, että vanhemmat eurooppalaiset premium-autot kuluttavat paljon öljyä, mutta A5 näyttää monien Audi-asiantuntijoiden mukaan olevan kärjessä. Syy tähän johtuu pääasiassa öljyvuodoista, jotka sijaitsevat tiivisteen tai monien järjestelmää ympäröivien tiivisteiden ympärillä.

On suhteellisen yleistä, että kuusinumeroisilla kilometreillä ajetuissa autoissa palaa liikaa öljyä, mutta nämä ongelmat voivat ilmetä paljon aikaisemmin. Joidenkin lähteiden mukaan monet omistajat joutuvat lisäämään A5-autoonsa litran verran öljyä lähes joka kuukausi.

Audi A5 – Jäähdytysjärjestelmän ongelmat

Öljy ei ole ainoa neste, jolla on taipumus vuotaa Audi A5:stä, sillä monet omistajat ovat todenneet ongelmia alhaisen jäähdytysnestetason kanssa. Nämä ongelmat ovat yleisiä 3.0L TDI -mallissa, koska EGR-jäähdyttimellä on taipumus pettää. Näitä ongelmia voi esiintyä myös 3,2-litraisissa bensiinimoottoreissa, koska myös jäähdytysnestepumppu pyrkii pettämään.

Muista joka tapauksessa tarkistaa säännöllisesti jäähdytysnestetasot ja lämpötilamittari, jotta moottori ei vaurioidu. Jos näet lämpötilamittarin nousevan, sinun pitäisi pysäyttää auto ja korjata ongelma ennen kuin on liian myöhäistä.

UKK-osio

Mikä Audi A5:n sukupolvi on paras?

Riippuu siitä, mitä arvostat eniten, sillä kaikki A5-sukupolvet ovat loistavia, jopa aivan ensimmäinen sukupolvi. Voimme kuitenkin sanoa, että A5:n 1. sukupolvi kalpenee uudempiin malleihin verrattuna, erityisesti facelift-malliin, joka sai paljon houkuttelevammat ajovalot ja paljon kaivattuja uudistuksia sekä ulko- että sisätiloihin.

  Paras vuosi Audi Q5:lle

A5:n 2. sukupolvi saattaa olla tähän mennessä paras, sillä se tarjoaa lähes kaiken, mitä faceliftin jälkeinen 2. sukupolvi tarjoaa, mutta paljon edullisempaan hintaan.

Mikä Audi A5:n korimalli on paras?

A5 on saatavana muutamassa eri muodossa, 2-ovisena coupe-, 2-ovisena avoautona tai 4-ovisena Sportback-mallina. Näistä kolmesta paras on epäilemättä Sportback-malli, koska se näyttää parhaalta ja on käytännöllisin valinta.

Myös 2-ovinen coupe näyttää hyvältä, mutta Sportback tuntuu tukevammalta ja ensiluokkaisemmalta. Avoauto A5 on näistä niche-valinta, ja sen myyntiluvut hiipuvat coupeen ja etenkin Sportback-versioon verrattuna.

Mitä eroa on Audi A4:n ja A5:n välillä?

Kuoren alla A4 ja A5 ovat identtisiä autoja. Niissä käytetään samaa moottoria, samaa vaihteistoa, samaa sisustusta, samoja jousitusosia ja valtaosaa muista mekaanisista osista.

A5 on tyylikkäämpi versio, johon on lisätty myös suurempi takaluukku. A4 tarjoaa edelleen eniten tilaa toisen istuinrivin osalta. A5 on myös hieman kalliimpi kuin A4.

Video: 2010 Audi A5 Review – Ongelmat 150 000 kilometrin jälkeen.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z