Audi A6:n yleiset ongelmat

Audi A6 Ongelmat

Audi A6 esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1994 Audi 100:n uudistettuna versiona. Siitä lähtien A6-malli on kokenut viisi eri sukupolvea ja on nyt yksi suosituimmista ja myydyimmistä Audi-malleista. Nykyinen Audi A6 C8 on vain 2-3 vuotta vanha ja siitä on tulossa jälleen yksi menestys Ingolstadtin luksusautovalmistajalle.

Kaikki A6-sukupolvet eivät ole yhtä luotettavia, sillä C6 näyttää olevan joukon paras. C7 sijoittuu toiseksi, kun taas uusi C8 on nyt kolmannella sijalla luotettavuuden suhteen. C8 on kuitenkin vasta elinkaarensa alussa, joten on ymmärrettävää ajatella, että tuleva C8-päivitys ratkaisee monet nykyistä C8 A6:ta vaivaavat ongelmat.

Niin tai näin, yleisimpiä Audi A6:n ongelmia ovat liiallinen öljynkulutus, ajoketjuongelmat, hiilen kertymisongelmat, vaihteisto-ongelmat ja sähköongelmat. Jotta A6 kestäisi pitkään, se tarvitsee jatkuvaa huoltoa, ja ilman sitä se todennäköisesti aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia.

Tämä on saksalaisten luksusautojen todellisuutta, sillä niitä ei ole suunniteltu kestämään huollon puutteita. Ei ole totta, että näitä autoja ei ole rakennettu tarpeeksi hyvin, vaan kyse on pikemminkin siitä, että monet ihmiset, jotka ostavat niitä, eivät huolla niitä riittävästi.

Audi A6 liiallinen öljynkulutus

Monet eurooppalaiset luksusautot juovat tunnetusti liikaa öljyä, varsinkin kun matkamittariin on kertynyt kunnon määrä kilometrejä. Tällaiset ongelmat voidaan ratkaista kahdella eri tavalla, sillä yleisimmät syyt, miksi näin tapahtuu, ovat öljyvuodot tai moottorin melkoinen kuluminen.

Jos öljyä vuotaa, voit joko täyttää öljysäiliön uudelleen aina, kun öljytaso laskee, mutta on parempi ajatus löytää perimmäinen syy ja ratkaista se. Jos tarkastelemasi A6-malli on vanhempi ja siinä on melko paljon kilometrejä ajettu, auton täytyy imeä enemmän öljyä voidellakseen itsensä kunnolla.

  Audi A3 Luotettavuus

Audi A6:n ajoketjuongelmat

Yksi pelätyimmistä A6-mallia vaivaavista ongelmista on ajoitusjärjestelmään, tarkemmin sanottuna ajoitusketjun kiristimeen, liittyvät ongelmat. Parhaiten Audi A6:n moottorit ovat V6- ja V8-moottoreita, ja molemmissa käytetään hienostuneita muovisia ohjaimia ja hydraulisia mäntiä ketjujen pitämiseksi mukavasti kireällä. Näiden tiedetään kuitenkin epäonnistuvan, ja kun näin käy, sinun on toimittava nopeasti.

Sinun on toimittava nopeasti, koska koko moottorisi saattaa olla vaarassa. Jos kiristin pettää, ketju voi mahdollisesti jopa tuhota koko moottorin muutamassa sadassa kilometrissä tai jopa lyhyemmässä ajassa. Muista kiinnittää huomiota näihin muovisiin kiristimiin, jos olet ostamassa A6:ta.

Audi A6:n hiilikertymäongelmat

Monet A6:n moottoreista perustuvat suoraruiskutusjärjestelmään, joka ruiskuttaa polttoaineen suoraan sylintereihin. Tämän tekniikan hyvät puolet ovat, että suoraruiskutusmoottorit kuluttavat vähemmän polttoainetta ja ne aiheuttavat vähemmän hiilidioksidipäästöjä ja tuottavat samalla enemmän tehoa. Tämä on elintärkeää monille nykyaikaisille autonvalmistajille, sillä tällaisten tekniikoiden ansiosta ne voivat edelleen valmistaa suurempia moottoreita, jotka läpäisevät CO2-päästötestit.

Suoraruiskutustekniikka aiheuttaa kuitenkin liiallisen hiilen kertymisen imuventtiileihin. Jos näitä hiilikerrostumia kertyy liikaa, ne todennäköisesti rajoittavat moottorin ilmavirtaa, mikä aiheuttaa yleensä karkeaa tyhjäkäyntiä, syttymishäiriöitä, sammumista ja tehon vähenemistä. Helpoin tapa ratkaista tämä on joko vaihtaa öljy useammin tai puhdistaa saostumat säännöllisesti.

Audi A6:n vaihdelaatikko-ongelmat

Audi A6 on saatavana joko manuaalivaihteistolla, Tiptronic-momentinmuunninvaihteistolla, S-Tronic-vaihteistolla tai pelätyllä Multitronic-vaihteistolla. Multitronic CVT -vaihteistoa käytetään yleisesti FWD-Audi-malleissa, ja sen tiedetään vikaantuvan usein.

  Audi RS5 luotettavuus

Helpoin tapa hoitaa Multitronic-ongelmat on huuhdella vaihteistoöljy 35 000 kilometrin välein, muuten vaihteisto todennäköisesti pettää.

Audi A6:n sähköongelmat

Vanhemmille saksalaisille luksusautoille eivät ole vieraita kaikenlaiset sähköongelmat, ja aivan sama juttu on vanhempien A6-mallien kohdalla. Nämä ongelmat ilmenevät monilla eri alueilla, kuten auton sisäisissä sähkölaitteissa, kuten sähköikkunoissa, puhelinliitännässä, GPS:ssä, ulkovalaistuksessa, sähkötoimisessa takaluukussa ja niin edelleen.
Nämä ovat helposti ratkaistavissa, mutta ne ilmaantuvat usein uudelleen, erityisesti vanhemmissa Audi-malleissa.

UKK-osio

Mikä on vähiten luotettava Audi A6 -malli?

On olemassa muutamia Audi A6 -mallivuosia, jotka ovat yksinkertaisesti liian ongelmallisia ja joita tulisi välttää. Näissä esiintyy tyypillisesti kaikkia tässä artikkelissa lueteltuja ongelmia ja monia muita, joten ne pystyvät kerryttämään huolto- ja korjauskustannuksia nopeammin kuin luotettavammat Audi A6 -mallit.

Sinun kannattaa välttää vuosimalleja 2000, 2003, 2004, 2005, 2006, 2011, 2013, 2014, 2015, 2016 ja 2019. Yleinen nyrkkisääntö on, että kannattaa aina etsiä tietyn sukupolven uudempia malleja, mikä tarkoittaa, että faceliftin jälkeiset A6-mallit ovat aina paras vaihtoehto luotettavuuden suhteen.

Mitkä Audi A6 -mallit ovat kalleimpia ylläpitää?

Audi A6 on läpikotaisin luksusauto, joka on saatavana suurilla moottoreilla, suurella teholla ja runsaalla tekniikalla. Kaikki nämä vaativat asianmukaista huoltoa, ja jotkin mallit ovat paljon kalliimpia kuin toiset. Kalleimmat Audi A6 -mallit ovat urheilulliset S6- ja RS6-mallit, erityisesti ne, joissa on Lamborghinista peräisin oleva V10-moottori.

  Audi RS5 Sportback Luotettavuus

Audi A6 -mallit, joissa on pelätty Multitronic CVT -vaihteisto, ovat myös tunnetusti kalliita huoltaa, ja sama juttu koskee vanhempia Audi-malleja, joissa on Quattro AWD -järjestelmä.

Onko Audi A6 sen arvoinen?

Audi A6 on yksi kaikkien aikojen parhaista keskikokoisten luksussedanien joukossa, ja sellaisena se on todellakin sen arvoinen. Jos kuitenkin olet A6:n markkinoilla, sinun on valittava oikea auto, mikä tarkoittaa, että sinun on aina pystyttävä pitämään tietty määrä rahaa sivussa huoltokustannuksia varten.

A6 ei ole Toyota Corolla, mikä tarkoittaa, että se on paljon monimutkaisempi ja vaatii herkempää hoitoa. Kun ostat A6:ta, valitse aina kasvojenkohotuksen jälkeiset mallit ja yritä välttää Multitronic-vaihteistoa. Autot, joissa on paljon kilometrejä kellossa, eivät välttämättä ole huonoja, sillä huonoimmat Audi A6 -mallit ovat niitä, joita ei ole huollettu Audin huolto-ohjelman ja suosituskirjan mukaisesti.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z