Audi S-Tronic yleiset ongelmat

Audi S-Tronic on VAG-yhtiössä kehitetty kaksoiskytkinvaihteisto. Tämä vaihteisto löytyy yleisesti myös muista VAG:n merkeistä, kuten Skodasta ja VW:stä, ja sitä pidetään yleisesti yhtenä parhaista kaksoiskytkinvaihteistoista.

Mikään vaihteisto ei kuitenkaan ole virheetön, mikä tarkoittaa, että aina on joitakin ongelmia aiheuttavia vikoja. Jos huollat vaihteistoa tarkoituksenmukaisesti, et todennäköisesti joudu kokemaan näitä ongelmia, mutta jos et huolla vaihteistoa tarkoituksenmukaisesti, niitä todennäköisesti tulee. Nykyaikaiset kaksoiskytkinvaihteistot ovat herkkiä teknisiä kappaleita, mikä tarkoittaa, että niitä on huollettava jatkuvasti, jotta ne toimisivat tarkoitetulla tavalla.

S-Tronic-vaihteiston yleisimmät ongelmat ovat hydrauliyksikön vika, palanut kytkin, viallinen vaihteenvalitsimen anturi, solenoidin vika ja peruutusvalitsimen vika. Jotkin näistä vaativat vaihteiston perusteellista purkamista, jotta se voidaan korjata, kun taas toisissa riittää pieni korjaus.

Kaiken kaikkiaan S-Tronic on todellakin yksi parhaista laajalle levinneistä DCT-vaihteistoista, koska se on tehokas, hienostunut, suhteellisen kestävä ja kestää melko paljon vääntöä. Jos huollat S-Tronic-vaihteistosi, tulet todennäköisesti nauttimaan siitä vielä pitkään.

Audi S-Tronicin hydrauliyksikön vika

Hydrauliyksikkö, jota VAG:n sateenvarjon alla kutsutaan myös Mechatroniciksi, vastaa oikean vaihteen valitsemisesta tilanteen mukaan. Se myös kytkee kytkimen ja valvoo vaihteiston toimintaa yleisesti. Jos hydrauliyksikkö alkaa aiheuttaa ongelmia, huomaat sen, koska vaihteisto todennäköisesti laiskistuu, nykii tai ei halua kytkeä vaihteita lainkaan.

  Mitkä ovat parhaat autonpesutuotteet Audille?

Jos havaitset näitä oireita, sinun on lopetettava auton ajaminen välittömästi, sillä on hyvin mahdollista, että myös kytkin kärsii. Näitä oireita seuraa tyypillisesti kojelaudan ”vaihteiston toimintahäiriö”-varoitusvalo.

Audi S-Tronic palanut kytkin

Kytkin on valitettavasti kuluva komponentti, mikä tarkoittaa, että se on lopulta vaihdettava, olipa kyseessä mikä tahansa vaihteisto. Jos vaihteistoa ei kuitenkaan ole huollettu oikein tai jos sinulla on tapana ajaa autoa aggressiivisesti, kytkin palaa todennäköisesti paljon aikaisemmin.

Monet suorituskykyisten vanhempien Audien omistajat ovat raportoineet, että kytkimellä on taipumus palaa ennenaikaisesti, koska auto ei kestä suuria vääntömomenttilukuja, varsinkin jos käytät käynnistyksenhallintaa.

Audi S-Tronicin viallinen vaihteenvalitsimen anturi

Vaihteenvalitsimen anturi on yksikkö, joka ilmoittaa auton ECU:lle, että olet valinnut tietyn vaihteen. Tämä anturi toimii yhdessä muiden auton sisäisten järjestelmien, kuten sytytyspiipun, kanssa siten, että se ei anna sinun ottaa avainta pois sytytysvirrasta, jos et kytke pysäköintitilaa päälle.

Jos anturi kuitenkin pettää, et voi ottaa avainta pois sytytysvirrasta, vaikka olisit onnistuneesti kytkenyt pysäköintitilan. Ongelma on se, että auton aivot eivät tiedä, minkä vaihteen olet valinnut, mikä tarkoittaa, että et voi ajaa autoa, ennen kuin tämä ongelma on ratkaistu.

Audi S-Tronicin solenoidivika

Yksi yleisimmistä ongelmista, joita S-Tronicilla on tapana esiintyä, on viallinen solenoidi. Niiden tehtävänä on ohjata vaihteistonesteen virtausta ja mahdollistaa vaihteiston toiminta. Jos öljy on saastunut tai vaihteistossa on liikaa tai liian vähän öljyä, se todennäköisesti pettää.

  Audi vs Teslan luotettavuus - Kumpi on parempi

Niiden vaihtaminen on nykyään yleistä monissa kaksoiskytkinvaihteistoissa, joten sinun ei tarvitse huolehtia oikean mekaanikon löytämisestä, sillä jokainen VAG-mekaanikko pystyy vaihtamaan sen ongelmitta.

Audi S-Tronicin peruutusvalitsimen vika

Useimmissa ennen vuotta 2018 valmistuneissa S-Tronic-vaihteistoissa tiedetään olevan vika peruutusvaihteen valitsimessa, joka ilmenee yleensä siten, että peruutusvaihteen valitseminen ei onnistu. Nämä ovat melko yleisiä vanhemmissa S-Tronic-vaihteistoissa, kun taas uudemmissa ei usein esiinny tällaisia ongelmia, mutta ne eivät ole täysin immuuneja niille.

Nämä diagnosoidaan usein virheellisesti mekatroniikkavioiksi, mutta todellisuudessa ne ovat täysin erillisiä. Jos tätä ongelmaa ei kuitenkaan korjata mahdollisimman pian, se aiheuttaa todennäköisesti myös mekatroniikkaongelman.

FAQ-osio

Mitkä ovat Audi S-Tronic -vaihteiston edut?

On monia syitä, miksi Audi S-Tronic DCT -vaihteisto on parempi kuin vanhempi momentinmuunninjärjestelmä. Ensinnäkin se on paljon hienostuneempi, mikä tarkoittaa, että se vaihtaa vaihteita nopeammin ja huomaat vähemmän todennäköisesti vaihteiden vaihtamisen. S-Tronic on suunniteltu toimimaan taustalla, mikä tarkoittaa, että sinun ei tarvitse miettiä, mitä vaihteisto tekee.

DCT-vaihteisto mahdollistaa nopeammat 0-100 km/h -ajat, ja se on yleensä paremmin säädettävä, mikä tarkoittaa, että se ei kuluta yhtään enemmän polttoainetta kuin manuaalivaihteisto.

Mitkä ovat Audi S-Tronic -vaihteiston haitat?

DCT-vaihteisto on painavampi ja herkempi verrattuna tavalliseen momentinmuuntimeen. Tämä tarkoittaa sitä, että se vaatii yleensä hieman enemmän vauvaa, sillä useimmat DCT-vaihteistot eivät kestä samaa vääntömomenttimäärää kuin vankka momentinmuunninvaihteisto.

  Audi ja Skoda luotettavuus - Kumpi on parempi

DCT-vaihteisto saattaa joskus tuntua hieman hermostuneelta, kun liikutellaan hitaalla nopeudella. DCT-vaihteisto on myös paljon kalliimpi kuin momentinmuunninvaihteisto, mikä tarkoittaa, että sen ylläpito on kalliimpaa.

Onko Audi S-Tronic sen arvoinen?

Kyllä, se on. S-Tronic-vaihteisto on suunniteltu hienostuneesti ja tehokkaasti, mikä tarkoittaa, että se on tähän mennessä kehittynein Audin vaihteisto. S-Tronic-vaihteisto reagoi myös todella nopeasti, mikä tarkoittaa, että se on paljon parempi verrattuna manuaalivaihteistoon, sillä se voi vaihtaa vaihteita silmänräpäyksessä.

S-Tronic-vaihteisto on välttämättömyys, kun haluat kokea, miten todellisen nykyaikaisen Audin pitäisi ajaa. Vaikka olisitkin todellinen manuaalivaihteiston harrastaja, tulet todennäköisesti arvostamaan S-Tronicia, koska sen kanssa on niin helppo elää päivittäin.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z