Kumpi on parempi S-Tronic vai Tiptronic?

Sekä S-Tronic että Tiptronic ovat Audi-merkkisiä automaattivaihteistoja, tarkemmin sanottuna S-Tronic on Audin nimi Audin omalle kaksoiskytkinvaihteistolle, kun taas Tiptronic on Audin nimi Audin omalle automaattiselle momentinmuuntimella varustetulle yksikytkinvaihteistolle.

Kaksoiskytkinvaihteiston ja yhden kytkimen momentinmuunninvaihteiston väliset erot ovat huomattavat, mutta eivät niin suuret kuin kymmenen vuotta sitten. On turvallista sanoa, että S-Tronic on kehittyneempi vaihteisto, koska se reagoi nopeammin, on taloudellisempi ja mukavampi suurilla nopeuksilla ajettaessa, joten S-Tronic on parempi urheilullisempiin autoihin.

Tiptronic-laatikko on nyt paljon parempi kuin muutama vuosi sitten, ja se on suositeltavin valinta Audi A8:n kaltaisiin luksusautoihin, joissa on paljon vääntöä. Tiptronic ei pysty kilpailemaan S-Tronicin kanssa vaihteiden vaihtoaikojen, käynnistyksen ohjauksen ja alhaisen nopeuden pehmeyden suhteen, ja siksi se on useimmiten luksusautoissa.

On turvallista sanoa, että nämä molemmat ovat huipputeknisiä vaihteistoja, koska ne ovat täysin linjassa muun autoteollisuuden kanssa. Kun niitä verrataan toisiinsa, ne toimivat yleensä samalla tavalla, mutta ne loistavat eri osa-alueilla. Jos haluat tietää lisää, lue tämä artikkeli.

Audi S-Tronic – Audi DCT -vaihteisto

S-Tronic-vaihteisto esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2008, ja se on parantunut siitä lähtien. Nykyään vaihteisto on saatavana jopa 8-vaihteisena, ja se on useimmiten dynaamisemmissa autoissa ja autoissa, joissa tehokkuus on etusijalla. DCT-vaihteiston ydin on yhdistää manuaalivaihteiston vasteaika ja mahdollisuus valita D ja antaa auton tehdä asiansa.

  Polttoainetaloudeltaan paras Audi

Kun päätät kytkeä manuaalitilan päälle, voit vaihtaa vaihteita itse joko ohjauspyörään asennettujen polkimien tai itse vaihdevivun avulla. DCT-vaihteisto on nopeampi kuin yksikytkinvaihteisto, mikä tarkoittaa, että Tiptronic ei ole yhtä herkkä.

Kaksoiskytkinarkkitehtuurissa yhdistyy kaksi kytkintä. Toinen kytkin (K1) ohjaa 1., 3., 5. ja 7. vaihdetta, kun taas toinen kytkin (K2) ohjaa 2., 4., 6. ja peruutusvaihteita. Tämä tarkoittaa, että kun laitat auton vaihteen päälle ja auto kytkee 1. vaihteen, 2. vaihde on jo valmiiksi valittu K2-kytkimessä, joten heti kun vedät melasta tai saavutat tietyn kierrosluvun, vaihto 2. vaihteesta 3. vaihteeseen tapahtuu välittömästi.

Audi Tiptronic – Audin yhden kytkimen momentinmuunninvaihteisto.

Tiptronic-vaihteistossa käytetään tavallisempaa yhden kytkimen asennusta, jossa kaikkia vaihteita ohjataan yhden kytkimen kautta. Tämä saa auton tuntumaan hieman laiskemmalta DCT-laatikkoon verrattuna, mutta se saa myös auton tuntumaan vaimeammalta, alttiimmalta rullaamiseen ja cruisingiin.

Tämän vuoksi momentinmuunninvaihteisto on sellainen, jonka löydät korkealuokkaisemmista malleista, kuten Audi A6, Audi A7 ja Audi A8. Tiptronicin tärkeimmät edut S-Troniciin verrattuna ovat se, että se vaihtaa vaihteita rennommin, erityisesti vaihdettaessa 1. vaihteesta 2. vaihteeseen.

Tiptronic-laatikko on useimmiten saatavana 8-vaihteisena, mikä korostaa myös matkavaihteiden ajopuolta. Jotkut sanovat, että Tiptronic tuntuu sopivammalta A8:n kaltaisessa autossa sen jättimäisen koon ja suhteellisen laiskan ajotavan vuoksi.

  Missä Audissa on V12-moottori

Audi S-Tronic -autot Vs. Audi Tiptronic -autot

Nyt on aika poimia muutama malliesimerkki siitä, miksi joihinkin autoihin sopii paremmin joko S-Tronic- tai Tiptronic-vaihteisto. Suosituimmat Audi S-Tronic -autot ovat Audi A3, Audi A4 ja Audi A5.

Toisaalta suosituimmat Tiptronic-Audit ovat Audi A8, Audi Q8 ja Audi Q7. Kun tarkastellaan tehotaulukoita, välityssuhteita ja vääntömomenttilukuja, on melko selvää, että Audi A8, Q8 ja Q7 eivät ole läheskään yhtä dynaamisia kuin edellä mainitut.

Esimerkiksi Audi A5:ssä on S-Tronic-vaihteisto, kun taas tehokkaimmassa Audi RS5:ssä on Tiptronic-vaihteisto. Audi A4:ssä on myös S-Tronic-vaihteisto, kun taas huippumalli Audi RS4:ssä on Tiptronic-vaihteisto.

Tämä on myös merkittävä ero näiden kahden välillä, koska S-Tronic-vaihteisto ei kestä suuria vääntömomenttilukuja. Eihän se ole yhtä kestävä kuin Tiptronic.

FAQ-osio

Miksi Audi S-Tronic on tehokkaampi kuin Audi Tiptronic?

Kyse on siitä, miten vaihteisto onnistuu vaihtamaan vaihteita ja kärsiikö se samalla voimansiirron keskeytymisestä. Audi S-Tronic pystyy vaihtamaan vaihteita saumattomasti silmänräpäyksessä ilman, että voimavirta keskeytyy lainkaan. Tämä tarkoittaa, että et tunne auton tärähtävän vaihteita vaihtaessasi ja että auto ei koskaan ylitä tiettyä kierroslukukynnystä ilman vaihteiden vaihtamista.

Tosiasia on, että S-Tronic on yksinkertaisesti nopeampi ja pystyy vaihtamaan vaihteita taloudellisemmin. Tiptronic-vaihteisto ei ole kaukana S-Tronicista, mutta polttoainetaloudellisuuden tuloksissa se jää hieman jälkeen.

  Missä Audissa on V8-moottori

Miksi minun pitäisi valita Audi S-Tronic Audi Tiptronicin sijaan?

Sinun kannattaa valita Audi S-Tronic, jos haluat reagoivan auton, joka on aina oikealla tehoalueella kierroslukualueella. Koska näissä S-Tronic-autoissa on moottorit, joiden vääntömomenttiluvut ovat alhaisemmat, on tärkeämpää, että niissä on kehittyneempi vaihteisto, joka pystyy pitämään auton aina moottorin tehoalueella, jolloin sinulla on aina riittävästi vääntöä helposti käytettävissä.

S-Tronic-vaihteisto loistaa 2,0 litran 4-sylinterisillä moottoreilla, joissa on enintään 200 hv, kun taas vielä korkeammat autot ovat täydellisiä. S-Tronic on ensisijainen valinta henkilöille, jotka rakastavat urheiluautoja, reagoivia autoja ja autoja, jotka viettävät suurimman osan ajastaan kaupungissa.

Miksi minun pitäisi valita Audi Tiptronic Audi S-Tronicin sijaan?

Kuten aiemmin mainittiin, Audi Tiptronic loistaa, kun on kyse moottoritien kruisailusta ja rauhallisesta ajamisesta. Se tarjoaa enemmän vaihteita ja kestää suurempia vääntömomenttilukuja, joiden ansiosta Tiptronic loistaa 6- ja 8-sylinteristen moottoreiden kanssa.

Nämä tuntuvat olevan kuin kotonaan Audi A8:n kaltaisissa autoissa, koska vääntömomentiltaan suuret moottorit hyötyvät viileämmästä ajokokemuksesta.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z