Hyundai Ioniq 5 vs Audi Q4 E Tron – kumpi on parempi?

Onko Hyundai Ioniq 5 hyvä auto?

Sähköautojen aikakauden ollessa hitaasti käsillä useimmat tunnetuimmat autonvalmistajat ovat innokkaita tuomaan markkinoille omia sähköautojaan ja tekemään niistä mahdollisimman kilpailukykyisiä. Korkealuokkaiset premium-merkit, kuten Mercedes, Audi, BMW, Jaguar ja monet muut, toivovat pääsevänsä premium-sähköautojen segmenttiin, kun taas merkit, kuten Hyundai, Kia, Mazda ja Honda, yrittävät tavoitella kohtuuhintaisten autojen segmenttiä.

Näiden uusimpien sähköautojen tiedetään kuitenkin hämärtävän premium- ja ”kohtuuhintaisten” autojen rajoja, koska sähköautoteknologia on aivan liian tuoretta ja monilla premium-autovalmistajilla ei yksinkertaisesti ole tarvittavaa kokemusta ja rahaa tehdä premium-tuotteita, jotka todella tuntuvat premium-tason tuotteilta kuin monet halvempien merkkien mallit.

Tämä on aika lailla sama tarina Hyundai Ioniq 5:n ja Audi Q4 E Tronin kohdalla, kun halvempi sähköauto yrittää kilpailla kalliimman sähköauton kanssa. Hyundai Ioniq 5 vs. Audi Q4 E Tron – kumpi on parempi? Sanoisimme, että tämä vertailu ei ole niin looginen kuin voisi olettaa. Molemmissa on kaksi akkukokoa, joiden teho on samanlainen.

Muotoilu on henkilökohtaisesta mausta kiinni, ja Audi noudattaa tunnettua teknologiapainotteista muotokieltä, kun taas Hyundai Ioniq 5 ottaa täysin erillisen askeleen muusta Hyundai-perheestä. Käytännöllisyys on yksipuolinen tarina, kun taas luotettavuus on myös yksipuolinen.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5:n lähtöhinta on noin 42 000 dollaria, mikä on alle sen, mitä maksat premium-sähköautosta. Voit valita pienemmän 58 kWh:n akun, joka tarjoaa joko 170 hv tai 235 hv riippuen siitä, haluatko takavetoisen vai AWD:n. Toinen vaihtoehto on suurempi 78 kWh:n akku, joka tuottaa joko 217 hv tai 306 hv riippuen siitä, haluatko nelivetoisen vai nelivetoisen auton.

  Hyundai Ioniq 6:n yleiset ongelmat

Ioniq 5:n suurin toimintasäde on noin 303 mailia, ja DC-pikalataus on rajoitettu 350 kW:iin, mutta monet omistajat ovat todenneet, että ”todellisessa maailmassa” latausnopeus on noin 230 kW. Tämän pitäisi teoriassa riittää Ioniq 5:n lataamiseen 0 prosentista 80 prosenttiin vain 18 minuutissa.

Muotoilullisesti Ioniq 5 näyttää täysin erilaiselta kuin kaikki muut Hyundain mallit, ja useimmat ovatkin samaa mieltä siitä, että Ioniq 5 näyttää todella hyvältä. Myös sisätilat ovat hyvin varustellut, sillä Ioniq 5:een saa kaiken haluamasi. Luotettavuus on J.D. Powerin mukaan 72/100, mikä tekee siitä hyvän, mutta ei parasta.
Käytännöllisyys on segmenttiin nähden erinomaista, sillä Ioniq 5:ssä on pitkä akseliväli, joka puolestaan tarjoaa paljon istumatilaa. Näkyvyys on todella hyvä ja tavaratila on todella suuri.

Audi Q4 E Tron

Audi Q4 E Tron lähtee 54 000 dollarista, mikä on melkoinen hinnankorotus Ioniq 5:een verrattuna. Tällä hinnalla saat 55 kW:n mallin, jossa on 170 hv. Jos haluat enemmän, sinun on päivitettävä 82 kWh:n akkuun, joka tarjoaa joko 204 hv, 265 hv tai 299 hv maksimitehoa. Q4 E Tronilla pitäisi päästä noin 320 kilometriä täydellä latauksella, mikä on hieman parempi kuin Ioniq 5:llä.

Mitä tulee latausnopeuksiin, Q4 E Tron kestää jopa 125 kW:n latausnopeuksia, kun taas useimmat mallit kestävät vain 100 kW:n latausnopeuksia. Tämä tarkoittaa, että 0-80 % kestää lähes 40 minuuttia, mikä on paljon huonompi kuin Ioniq 5:llä. Q4 näyttää futuristiselta ja todella houkuttelevalta, kuten kaikki Audin mallit.

  Paras Audi-malli perheelle

Näkee, että Q4 jakaa alustansa halvemman veljensä, VW .ID4:n kanssa. Sisätilat ovat kauniisti sisustetut ja futuristiset, mutta Audiksi hieman liian muoviset. J.D. Power ei ole vielä arvioinut Q4 E Tronia luotettavuuden suhteen, mutta vaikuttaa siltä, että Q4 E Tron on useimmiten melko ongelmallinen auto. Käytännöllisyys on ok, mutta Q4 E Tron ei ole paras missään.

Tuomio – Hyundai Ioniq 5 on parempi.

Myönnettäköön, että Audi Q4 E Tron on vain 15 000 dollaria halvemman VW .ID4:n uusittu versio, eikä .ID4 kuitenkaan pärjää Ioniq 5:lle. Q4 E Tron on paljon huonompi maksimilatausnopeuksien osalta, se on paljon huonompi hinnoittelun osalta ja se on paljon huonompi käytännöllisyyden ja sisätilojen osalta.

Audin pitää miettiä pienempien sähköautojensa tarjonta uudelleen, koska ne eivät ole lainkaan kilpailukykyisiä. 100 kW:n maksimilatausnopeus yli 50 000 dollarin autossa on naurettavaa. On melko ilmeistä, että Audi yrittää olla kilpailukykyinen markkinoiden korkeammassa päässä E Tron GT:llä, mutta tällaiset mallit voivat vain pilata Audin maineen teknologiapainotteisena yrityksenä.

FAQ-osio

Onko Hyundai Ioniq 5 turvallisempi kuin Audi Q4 E Tron?

Turvallisuuden osalta voimme helposti sanoa, että molemmat ovat enemmän kuin tarpeeksi hyviä. Audi on merkki, joka on tunnettu erittäin turvallisten autojen valmistuksesta, eikä Hyundai poikkea tästä. Sellaisenaan voit odottaa todellista viiden tähden luokittelua kolaritilanteessa.

  Hyundai i30N:n yleiset ongelmat

Kehittyneiden aktiivisten turvajärjestelmien osalta Audi haluaa sinun maksavan paljon rahaa joistakin ominaisuuksista, joiden pitäisi olla vakiovarusteena, kun taas Ioniq 5:ssä voi olla ongelmia tiettyjen turvajärjestelmien kanssa, etenkin kun on kyse siitä, miten aggressiiviseksi ja itsevarmaksi kaistalla pysymisen avustin voi muuttua.

Onko Hyundai Ioniq 5 parempi ostos kuin Audi Q4 E Tron?

Kyllä, se on. Alkutason Q4 E Tronin hinnalla saat perusteellisesti varustellun Ioniq 5:n, joka tuntuu aina paremmalta autolta. Tämä näkyy myös käytettyjen autojen arvoissa, sillä Ioniq 5:n arvo laskee paljon hitaammin Q4 E Troniin verrattuna.

Onko Hyundai Ioniq 5 tehokkaampi kuin Audi Q4 E Tron?

Hyundain mukaan Ioniq 5:n kulutus on 127MPGe kaupungissa ja 94MPGe maantiellä. Audi sanoo, että Q4 E TRON on hyvä 78MPGe kaupungissa ja 77MPGe maantiellä, mikä on paljon huonompi kuin Ioniq 5. Tämä vain vahvistaa entisestään, että Ioniq 5 on kokonaisuutena paljon parempi paketti.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z