Kaikki Volkswagen GEN.TRAVEL Design study

Volkswagen GEN.TRAVEL Design study

Autojen maailma on jännittävällä aikakaudella siitä lähtien, kun sähköautot valtasivat näyttämön. Nykyään kaikki autonvalmistajat yrittävät parhaansa mukaan keksiä nokkelia ideoita, jotka voivat lisätä turvallisuutta tiellä ja tehdä ajokokemuksestamme mahdollisimman helppoa. Jotkut autonvalmistajat pyrkivät tähän parantamalla jo osaamaansa, mutta toiset ovat kiinnostuneita lähinnä jostain uudesta.

Volkswagen kuuluu jälkimmäiseen kategoriaan, mikä tarkoittaa sitä, että Volkswagen pyrkii innokkaammin miettimään uudelleen, mistä matkustamisessa on kyse. Koska autojen uusi aikakausi edistää tehokkuutta, kestävyyttä, teknologiaa, turvallisuutta ja hiilidioksidipäästöjen vähentämistä, VW yritti tehdä yhden ainoan tuotteen, joka voi täyttää kaikki nämä parametrit. Tästä syystä on olemassa upouusi Volkswagen GEN.TRAVEL Design Study.

Tässä artikkelissa kerromme sinulle kaiken Volkswagen GEN.TRAVEL Design Studysta ja siitä, mikä erottaa sen muusta joukosta. Ensinnäkin jotkut eivät ehkä edes pidä Gen.Travelia autona, koska siinä ei ole edes ohjauspyörää. Toki on olemassa monia konsepteja, joissa on sisäänvedettävä ohjauspyörä, mutta Gen.Travel on täysin ilman ohjauspyörää.

Tämän luomuksen ideana on tehdä täysin autonominen ajoneuvo, joka on suunniteltu korvaamaan lyhyen matkan lentäminen. Tämä konsepti on ollut esillä jo muutaman viime vuoden ajan, ja näyttää siltä, että Volkswagen on ensimmäinen, joka sitä todella kokeilee.

Mikä on Volkswagen GEN.TRAVEL -suunnittelututkimus?

VW Gen.Travel edustaa ratkaisua muutamaan merkittävään ongelmaan, jotka liittyvät nykypäivän matkustamiseen. Koko ihmiskunta on tietoinen siitä, että ilmastonmuutos vaatii veronsa planeetaltamme ja että meidän on keksittävä ideoita, joilla osa saasteista voidaan korvata jollain puhtaammalla. Tässä tulee Gen.Travel, auto, joka on suunniteltu pitkien matkojen autonomiseen ajamiseen 0 hiilidioksidipäästöllä ja suurella akulla.

  Aiways vs VW - kumpi on parempi?

Vaikka autot saastuttavat merkittävästi, lentokoneet ovat paljon suurempi ongelma, ja monet ihmiset lentävät usein jopa lyhyitä matkoja, mikä ei todellakaan ole tarpeen. Gen.Travelista puuttuu kokonaan ohjauspyörä, ja se on sertifioitu tason 5 autonominen itseajava auto, mikä tarkoittaa, että kuljettajan panosta ei tarvita missään vaiheessa.

Ideana on, että Gen.Travelista tulee auto/palvelu, jonka voi vuokrata. Gen.Travelin tehtävänä on sitten saapua haluamaasi paikkaan ja viedä sinut määränpäähäsi täysin mukavasti ilman, että sinun tarvitsee koskea mihinkään hallintalaitteisiin. Toki tämä tekniikka on vielä lapsenkengissä, mutta VW päätti, että on aika kokeilla jotain uutta.

Mikä on VW Gen.Travel -suunnittelututkimuksen tarkoitus?

Gen.Travelin tarkoituksena on tehdä useampia asioita kerralla, mikä tarkoittaa, että sen pitäisi toimia yleisenä ideana, jota autonvalmistajien pitäisi harkita, ja samalla se on myös VW:n tulevien teknologioiden testialusta. Volkswagenin mukaan Gen.Travel tuo alalle monia uusia asioita, joista osa tulee varmasti löytämään tiensä nykyisiin ja seuraavan sukupolven VW-autoihin.

Täydellinen esimerkki tästä on huippuluokan Active Body Control -jousitus, joka laskee sekä sivuttais- että pystysuuntaiset liikkeet kaarreajossa ja säätää auton jäykkyyttä ja kallistuksenesto-ominaisuuksia mukavuuden, dynamiikan ja kaikkien muiden ajo-ominaisuuksien optimoimiseksi.

Muita uutuuksia ovat muun muassa valtavat lasipinnat ja uuden ajan Gullwing-ovet, jotka on suunniteltu niin, että ne ovat mahdollisimman vähän esteenä sekä autoon noustessa ja siitä ulos noustessa että ajon aikana. Seuraavan sukupolven dynaaminen ympäristön valaistus, joka kommunikoi kuljettajan kanssa, on myös tärkeä osa koko kokemusta, ja tämä tulee todennäköisesti jossain vaiheessa myös sarjatuotantomalleihin.

  BMW VS Volkswagen luotettavuus - kumpi on parempi?

Saavuttaako VW Gen.Travel Design Study tavoitteensa?

On turvallista sanoa, että VW Gen.Travelin taustalla oleva ajatus on erittäin kunnianhimoinen ja että VW yrittää tehdä jotain, mikä ei ole tässä vaiheessa edes laillista. Sinänsä Gen.Travel on lähinnä idea, konsepti ja tulevaisuudennäkymä, jonka tarkoituksena on herättää pohtimaan, mitä voimme kollektiivisesti tehdä planeettamme pelastamiseksi pitkällä aikavälillä.

VW kertoo myös, että Gen.Travel on suunniteltu toimimaan yhdessä monien rentoutusjärjestelmien kanssa, joiden tarkoituksena on jopa auttaa nukahtamaan autossa. On turvallista sanoa, että Gen.Travel on tässä vaiheessa vain idea, eikä siitä ole tulossa standardia lähiaikoina.

Oli miten oli, tietyt Gen.Travelin sisältämät järjestelmät tulevat todennäköisesti leviämään helpommin saatavilla oleviin ja nykyisiin VW-malleihin.

FAQ-osio

Mitä tason 5 autonominen ajaminen tarkoittaa?

Taso 5:n autonominen ajaminen tarkoittaa sitä, että ”kuljettaja ei enää osallistu ajamiseen kokonaisuudessaan”. Tämä tarkoittaa, että tason 5 autonominen auto voi tehdä kaiken itse eikä se tarvitse ohjauspyörää tai polkimia.

Lisäksi tason 5 autonomiset autot eivät edes vaadi, että olet hereillä autossa tai edes ehdota nukkumaanmenoa. Tämä tarkoittaa sitä, että tason 5 auto on suunniteltu tekemään aivan kaiken itse, mukaan lukien pysäköinti, päätöksenteko riskitilanteissa ja jopa reitin valinta.

Onko täysin autonominen auto laillinen?

Ei aivan. Vaikka joissakin osavaltioissa täysin autonomiset autot saavat liittyä liikenteeseen, sitä ei ole kielletty massatasolla. Monet autonvalmistajat sanovat nykyään, että heidän autoissaan on kaikki tarvittava tekniikka täysin autonomiseen ajamiseen, mutta tämä herättää paljon kysymyksiä sääntelyn näkökulmasta.

  Volkswagen E-Golf yleiset ongelmat

On edelleen ongelmallista päättää, kuka on syyllinen, kun täysin autonominen auto joutuu onnettomuuteen, ja miten voidaan hallita liikennettä, jossa osa autoista on täysin autonomisia ja osa ihmisten kuljettamia. Toistaiseksi täysin ja esteettömästi autonominen autoilu on laitonta, ainakin massamittakaavassa.

Onko VW Gen.Travel oikea auto?

Riippuu siitä, miten määrittelet auton. VW:n mukaan Gen.Travel on vain sähköauto, joka on täysin itsenäinen ja täysin autonominen. Joidenkin mielestä autoksi voidaan kuitenkin katsoa vain, jos siinä on ohjauspyörä jossain muodossa tai tavalla.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z