Volkswagen Phaeton vs. Volkswagen Phaeton D2

Volkswagen Phaeton vs. Volkswagen Phaeton D2

Volkswagen Phaeton on VW:n suurin sedan, joka on tehty niille, jotka haluavat mieluummin kyydin kuin ajavat autoa itse. Phaetonin ensimmäinen versio ilmestyi vuonna 2002, ja sitä seurasi vuonna 2014 mittava uudistettu versio. Phaeton lopetettiin virallisesti jo vuonna 2016, mutta VW suunnitteli sen seuraajan julkaisemista.

Kunnes Dieselgate tapahtui, jolloin VW joutui miettimään uudelleen koko tuotestrategiansa. Valtavien maksusakkojen ja korvausten ansiosta uusi Volkswagen Phaeton romutettiin lopulta kokonaan. Monet uskottavat lähteet väittävät, että Phaeton oli yksi yhtiön historian suurimmista rahasakoista, sillä VW:n kerrotaan menettäneen jopa 28 000 euroa jokaisesta myydystä yksiköstä.

Nämä ovat tärkeimmät syyt siihen, miksi Phaetonia ei koskaan toteutettu, mutta heinäkuussa 2022 VW julkaisi ennennäkemättömiä kuvia siitä, minkä piti olla uusi Phaeton. Näin tehtiin auton 20-vuotisjuhlan kunniaksi, ja voimme vilpittömästi sanoa, että D2 Phaeton vaikuttaa vaikuttavalta paketilta.

Tässä artikkelissa vertailemme Volkswagen Phaetonin 1. sukupolvea ja Volkswagen Phaeton D2:ta ja kerromme, mitä kaikkea meiltä jäi näkemättä. Kuka tietää, ehkä D2 Phaeton näkee päivänvalon joskus myöhemmin.

Volkswagen Phaeton

Kun alkuperäinen VW Phaeton tuli markkinoille, ihmiset huomasivat nopeasti, että siinä oli tiettyjä ominaisuuksia, joita ei ole monissa autoissa nykyään. Alkuperäinen Phaeton ei perustunut samaan alustaan kuin Audi A8, vaan Bentley Flying Spuriin. Toki moottorit jaettiin kaikkien näiden kolmen merkin kesken, mutta Phaeton ei jäänyt mistään paitsi.

  Volvo vs. Volkswagen: Luotettavuus

Alkuperäistä Phaetonia on saatavana sekä diesel- että bensiinimoottorilla V6, bensiinimoottorilla V8, diesel-V10 tai malliston huipulla olevalla bensiinimoottorilla W12. Kaikki Phaeton-mallit tarjoavat vähintään 241 hv, kun taas edellä mainittu W12-malli tarjoaa 450 hv, ja se on yksi tasaisimmista voimansiirroista, joita mistään autosta löytyy. Useimpiin malleihin kuului AWD-ajo, mutta joihinkin malleihin oli saatavana myös FWD-asennus.

Alkuperäisen Phaetonin saa nykyään jo 5 000 dollarilla, kun taas 1. sukupolven Phaetonista maksetaan keskimäärin noin 12 000 dollaria. Tällä hinnalla VW Phaeton on ehdoton luksusautohinta, mutta ylläpitokustannukset eivät ole yhtä houkuttelevat. Niin tai näin, alkuperäinen Phaeton tarjoaa kaikin puolin valtavasti tilaa ja on kaiken kaikkiaan todella mukava auto.

Luotettavuus ei ole auton vahvin puoli, lähinnä siksi, että ihmiset ostavat niitä halvalla ja pyrkivät ylläpitämään niitä halvalla. Siitä huolimatta alkuperäisessä Phaetonissa on vahvat moottorit, todella mukava kyyti, yllättävän paljon tekniikkaa, ja se on turvallinen kuin tankki.

Volkswagen Phaeton D2

Uskokaa tai älkää, Tesla Model S oli myös syy siihen, miksi D2 Phaetonia ei koskaan toteutettu, sillä tuolloin VW päätti suunnata suurimman osan taloudellisista ponnisteluistaan MEB-sähköautoalustaan. Kulissien takana VW:n insinöörit kuitenkin työstivät Phaetonin uutta sukupolvea, joka lopulta näki päivänvalon kesällä 2022.

D2 Phaeton, joka on saatavana vain pitkävetoisena, oli tarkoitus varustaa joko V6-dieselmoottorilla, bensiinihybridillä, V8-dieselmoottorilla tai jopa nykyisestä Bentley Flying Spurista tutulla W12-moottorilla. Lähteiden mukaan tämä moottori tuottaisi noin 650 hevosvoimaa ja valtavan vääntömomentin. VW käytti joitakin D2 Phaetonista saamiaan kokemuksia nykyisen, vain kiinalaisille suunnatun VW Phideonin tuotannossa.

  Volkswagen Atlas yleiset ongelmat

D2 Phaetonin sisätilat ovat todellinen tekniikan ja ylellisyyden juhlaa, sillä ne muistuttavat VW Touaregia, mutta niissä on laadukkaampia materiaaleja. D2 Phaetonissa on tilaa vaikka jalkapallo-ottelulle, sillä se on saatavana vain LWB-muodossa. Katsotpa sitä miten tahansa, D2 Phaeton on todellinen lippulaivasedan.

Maailmalla oli kuitenkin toisenlaiset suunnitelmat, ja Dieselgate, sähköautot ja D1 Phaetonin hidas myynti merkitsivät sitä, että Phaeton D2 oli vain kaukainen haave.

Tuomio – Phaeton D2 on upea auto, mutta sitä ei koskaan toteutettu.

On vaikea verrata 20 vuotta myynnissä ollutta autoa ja autoa, jota ei koskaan edes rakennettu. D2 Phaeton antaa meille kuitenkin mahdollisuuden nähdä, mitä olisi voinut olla, jos tällaiset autot olisivat olleet yhtä suosittuja kuin aikoinaan. VW tietää, että jos he tulisivat ulos uudella Phaetonilla, myynti ei luultavasti riittäisi.

Näin ollen jäämme miettimään, tekikö VW tässä hyvän valinnan, mutta myös Audi A8:n, joka jakaa koko filosofiansa Phaetonin kanssa, myynti laskee nopeasti. Näin ollen on enemmän kuin todennäköistä, että D2 olisi vain yksi VW:n rahasampo.

FAQ-osio

Onko Volkswagen Phaeton todellinen luksusauto?

Volkswagen on yksi niistä merkeistä, jotka onnistuvat kulkemaan luksusautojen ja tavallisempien autojen rajalla. Jotkut niiden malleista, kuten Polo, Golf tai Jetta, eivät ole luksusautoja, vaikka ne ovatkin laatutuotteita. Toisaalta VW Phaetonia, Touaregia ja mahdollisesti jopa VW Arteonia voidaan pitää luksusautoina.

  Onko Volkswagen Beetle hyvä auto?

Phaeton on ylivoimaisesti kaikkien aikojen ylellisin VW, ja jotkut pitävät sitä jopa kokonaisuutena parempana autona verrattuna saksalaiseen luksuskolmikkoon tuolta aikakaudelta.

Miten VW Phaeton vertautuu Mercedes S-luokkaan, BMW 7-sarjaan ja Audi A8:aan?

No, kun kyse on merkkihakuisuudesta, VW Phaeton ei yksinkertaisesti pärjää, ja kun otetaan huomioon, että suurin osa ihmisistä ei ole edes kovin tietoinen siitä, kuinka hyvä Phaeton oikeastaan on, se menettää varmasti paljon ostajia, koska sillä ei ole kaikkein korkealuokkaisinta merkkiä.

Sisällöllisesti Phaeton on kuitenkin saksalaisten kilpailijoidensa tasolla ja jopa päihittää ne monilla eri osa-alueilla. Lisäksi alkuperäinen Phaeton oli kalliimpi kuin melko kyseenalainen W220 S-luokka.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z