Kumpi neliveto on parempi – BMW vai Mercedes-Benz?

Nelivetoauto eli AWD on auto, jonka voimansiirto pystyy antamaan voiman kaikille neljälle pyörälle. Mercedes ja BMW tarjoavat mallistossaan runsaasti AWD-autoja.

Mercedeksen nelivetojärjestelmä on useimmiten säädetty vaivatonta ajoa varten. Toisaalta BMW tarjoaa urheilullisemman, takapyöräpainotteisen AWD-järjestelmän, joka toimii suotuisasti dynaamisempaa ajokokemusta haluavien kuljettajien kanssa. Jos siis haluat urheilullisen AWD-järjestelmän, valitse BMW. Jos haluat cruiser-tyyppisen kokemuksen, jossa on enemmän turvallisuutta, valitse Mercedes.

Mercedeksen nelivetojärjestelmä

AWD-järjestelmän esittely

Mercedes esitteli AWD-järjestelmän ensimmäisen kerran jo 80-luvun puolivälissä. Ensimmäinen järjestelmä oli elektronisesti ohjattu, automaattisesti kytkeytyvä AWD-järjestelmä, joka käytti voimanlähteenä lähinnä takapyöriä, kunnes lukitsit tasauspyörästöt ja AWD-järjestelmä kytkeytyi päälle.

Mercedeksen ensimmäinen kokoaikainen AWD-järjestelmä esiteltiin vuonna 1998, ja siinä oli kolme avattua tasauspyörästöä takana, keskellä ja edessä. Samanlainen järjestelmä oli käytössä ensimmäisessä Mercedes ML -katumaasturissa.

Nykyaikainen neliveto

Vuodesta 2008 lähtien kolmannen sukupolven 4MATIC-järjestelmää on tarjottu pysyvänä AWD-järjestelmänä, ja se on tehokas kaikissa nopeuksissa. Nykyaikaisen AWD-järjestelmän nimi on 4MATIC tai 4MATIC+ joissakin AMG-muunnoksissa.

Neljännen sukupolven 4MATIC-järjestelmä esiteltiin vuonna 2016 E63 AMG S -mallissa. Tämä järjestelmä pystyy lähettämään enintään 100 % voimasta eteen tai taakse olosuhteista ja järjestelmän asetuksista riippuen.

Tämä järjestelmä on tarpeeksi kehittynyt muuttamaan yli 2 tonnia painavan Mercedes-sedan drift-koneeksi napin painalluksella. Mercedeksen alkuperäisten AWD-järjestelmien ominaispiirre oli lähinnä cruising ja vaivaton ajaminen vääntömomentin jakautuessa 45:55 eteen ja taakse. 4MATIC+-järjestelmä on kuitenkin räätälöity urheilulliseen ajamiseen. Huomaa, että sitä tarjotaan vain tiettyihin malleihin.

  Mikä on paras Mercedes ensimmäiseksi autoksi?

BMW:n nelivetojärjestelmä

Ensimmäinen BMW AWD

Ensimmäinen BMW:n AWD-järjestelmä on peräisin vuodelta 1985 ja E30 325iX -mallista, jossa oli kaksi tasauspyörästöä ja vääntömomentin jako 37:63 taka-akselin hyväksi.

Tämä AWD-järjestelmä lopetettiin, kun E36- ja E39-mallit julkaistiin, mutta järjestelmä otettiin myöhemmin uudelleen käyttöön vuoden 2001 X5-maasturissa ja E46 3-sarjan versioissa. Tämä järjestelmä oli melko kehittynyt järjestelmä, joka käytti DSC:tä (elektroninen ajonvakautusjärjestelmä), joka käytti jarruja luistavaan pyörään paremman voimansiirron hyväksi.

Nykypäivän xDrive

BMW:n AWD-järjestelmä on nykyään nimeltään xDrive, ja se on ollut tuotannossa vuodesta 2003 lähtien. Tämä järjestelmä käyttää elektronisesti toimivaa kytkinpaketin tasauspyörästöä jakamaan vääntömomentin optimaalisesti kahden akselin välillä.

Nykyaikaiset BMW:n xDrive-järjestelmät jakavat vääntömomentin 40:60 takapyörien hyväksi ja pystyvät lähettämään olosuhteiden pakosta 100 % voimasta taakse. Tämä tarkoittaa sitä, että BMW:n järjestelmä on räätälöity lähinnä urheilulliseen ajamiseen, jotta se pysyisi BMW:n takavetoisen perinteen mukaisena.
Vuonna 2017 BMW esitteli 4MATIC+:n kaltaisen, M xDrive -nimellä kulkevan järjestelmän, joka tarjosi myös mahdollisuuden irrottaa etuakselin voimansiirrosta pyrkien tekemään puhtaasti takavetoisesta BMW M5:stä. Kaiken kaikkiaan BMW:n AWD-järjestelmä on enemmän räätälöity urheilulliseen ajamiseen, ja Mercedeksen tavoitteena on enemmän matkustamisen vaivattomuus.

Audi Quattro

Ei olisi saksalaisten AWD-järjestelmien välienselvittelyä mainitsematta tekniikan pioneeria. Ensimmäinen Audin tarjoama AWD-järjestelmä esiteltiin vuonna 1980 Audi Quattro -nimiseen ralli- ja maantieautoon, joka hallitsi ralliautoilun mestaruutta.

  Pahin BMW käytettynä ostettavaksi

Audi tarjosi tätä voimansiirtoa myös maantieajoon tarkoitettuun Audi Quattroon, ja myöhemmin tästä järjestelmästä tuli yksi tärkeimmistä syistä, joiden vuoksi asiakas valitsi Audin BMW:n tai Mercedeksen sijaan. Nykyaikaiset Quattro-järjestelmät on useimmiten räätälöity maksimaalista vetovoimaa varten.

Näissä järjestelmissä vääntömomentti jakautuu 50:50 molempien akselien välillä, ja järjestelmä pystyy lähettämään 70 prosenttia vääntömomentista etupyörille tai 85 prosenttia takapyörille olosuhteista riippuen. Järjestelmä on myös täysin automatisoitu, kuten BMW:llä ja Mercedeksellä.

Keskeinen ero näiden kolmen välillä on se, että Audi haluaa eniten tarjota jämäkän ajokokemuksen, jossa vetovoima on etusijalla. Samaan aikaan BMW asettaa etusijalle urheilullisen ajamisen ja Mercedes mukavan vaivattoman ajokokemuksen.

AWD-järjestelmien vertailu

xDrive, 4Matic, Quattro: Mikä järjestelmä tarjoaa parhaan ajokokemuksen lumella?

Lumiolosuhteissa AWD-järjestelmä on yhtä tärkeä kuin hyvät renkaat, ja nämä kolme tarjoavat poikkeukselliset ajo-ominaisuudet lumessa, jos niihin on asennettu oikeat renkaat.

Kuten aiemmin mainittiin, Audin tärkein prioriteetti on vetovoima, ja siksi Quattro vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta lumessa. Kaikki nämä kolme ajoneuvoa tarjoavat kuitenkin loistavat ajo-olosuhteet lumessa.

xDrive, 4Matic, Quattro: Mikä järjestelmä tarjoaa parhaan luotettavuuden?

Kaikki kolme järjestelmää tarjoavat hyvän luotettavuuden, jos niitä huolletaan oikein, ja siinä se periaatteessa onkin. Kaikilla kolmella merkillä on pitkä historia pysyvien AWD-järjestelmien valmistuksessa, eikä ole mitään erityistä tietoa siitä, että jokin niistä aiheuttaisi enemmän ongelmia kuin muut.

  Onko Mercedeksellä paljon ongelmia?

Jos käytät aikaa näiden kolmen järjestelmän luotettavuuserojen tutkimiseen, tuskin huomaat mitään mainitsemisen arvoista eroa. On siis turvallista sanoa, että luotettavuuden osalta ne ovat melko tasavertaisia.

Pitäisikö minun valita AWD-järjestelmä vai etu- tai takavetoauto?

Sinun kannattaa valita AWD-järjestelmä, jos haluat turvallisemman ajokokemuksen, paremman pidon ja kaiken kaikkiaan suorituskykyisemmän auton. Takavetojärjestelmä liitetään useimmiten suorituskykyiseen ajamiseen, mutta siinä on huomattavia puutteita turvallisuuden kannalta.

Tästä huolimatta AWD-järjestelmä, joka pystyy jakamaan voiman takapyörän hyväksi, kuten BMW:ssä tarjottava järjestelmä, on molempien maailmojen paras vaihtoehto.

Tällä hetkellä etuvetoisia voimansiirtoja tarjoaa lähinnä Audi, mutta Mercedes ja BMW laajentavat etuvetotarjontaansa ajan myötä. Etuvetoiset autot eivät ole yhtä viihdyttäviä ajettavia kuin takavetoiset, mutta ne tarjoavat paremman pidon ja paremman polttoainetalouden.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z