Mercedes SL500 on Mercedeksen huippuluokan kovakattoinen Grand Tourer. SL oli jatkuvassa tuotannossa vuodesta 1954 vuoteen 2020. SL:ää esiteltiin rannikkokruiserin avoautona, jossa oli paljon ylellisyyttä ja mukavuutta.
Mutta SL:llä oli myös omat ongelmansa. SL-mallien yleisimpiin ongelmiin kuuluvat jousitusongelmat, sähköjärjestelmien viat, huoltojarrut, polttoainejärjestelmän ongelmat sekä useat erilaiset turvatyyny- ja voimansiirto-ongelmat.
Joissakin malleissa, kuten vuosimalleissa 2003-2004 tai tuotantovuosimalleissa 2008-2012, oli eniten ongelmia. Vuosien 1999-2001 malleissa on ollut vähiten raportoituja ongelmia, mikä on ymmärrettävää, sillä nämä vuodet olivat Mercedeksen ylikonseptoinnin kultaisia vuosia.
Mercedes SL500:n arvo
Halpaa Mercedes SL500:aa ei ole olemassa tuotantovuodesta riippumatta. Se on aina ollut erittäin kallis uutena, mutta SL500:sta tulee vuosien mittaan edullisempi. Ne menettävät aina valtavasti arvoaan muutaman vuoden kuluttua. Tällainen arvon aleneminen tekee näistä autoista saavutettavissa olevia sellaisille ihmisille, joilla ei ollut varaa uuteen SL500:aan.
Ongelmana on kuitenkin se, että näihin malleihin liittyvät huolto- ja ylläpitokustannukset eivät vähene. Itse asiassa joidenkin vanhempien mallien huolto on nyt jopa kalliimpaa. Mercedes lopetti SL-mallin tuotannon, koska malli kärsi voimakkaasta suosion laskusta, ja myös myynti oli jatkuvassa laskussa.
Kun ihmiset menettivät kiinnostuksensa SL-mallia kohtaan, autot alkoivat menettää arvoaan entistä enemmän. Maasturit alkoivat kasvattaa suosiotaan, ja Mercedes päätti, että oli aika lopettaa SL-mallin valmistus. Kilpailukaan ei auttanut, sillä Porsche Boxter/Cayman -mallit olivat aina paljon luotettavampia kuin SL500.
1972-1989 Mercedes Benz SL500 (R107)
SL:n R107-sukupolvi oli luultavasti SL:n elinkaaren heikoin kohta, sillä nämä mallit olivat suorastaan pettymys lähes kaikilta osin. Useimmat SL-harrastajat eivät myöskään pidä tämän mallin muotoilusta, varsinkaan Yhdysvaltojen versioista, joissa oli rumat muoviset etu- ja takapuskurit.
R107-mallin suorituskyky oli ala-arvoinen ja melko naurettava, sillä jopa huippumalli SL560 oli pahasti alitehoinen. Suurin ongelma näissä autoissa on kuitenkin se, kuinka paljon ongelmia näissä autoissa oli ja on edelleen. Tämän vuoksi R107:n arvo romahti, ja nyt sellaisen voi helposti ostaa pikkurahalla.
R107:n yleiset ongelmat vaihtelevat ylikuumenemisongelmista aina ajoitusongelmiin, ruosteeseen tai elektronisiin vikoihin. Alhainen arvo ei auta R107:ää lainkaan, sillä useimmat ihmiset eivät pidä näitä autoja arvokkaina. Tämän vuoksi monet niistä ovat laiminlyötyjä.
2001-2007 Mercedes SL500 (R230)
R230 Mercedes SL oli melko suosittu auto tullessaan markkinoille, mutta jonkin ajan kuluttua näissäkin malleissa alkoi esiintyä paljon ongelmia. Varhaiset versiot oli varustettu 5-vaihteisella automaattivaihteistolla ja myöhemmissä oli tarjolla 7-vaihteinen, joka oli melko epäluotettava. Mercedes onnistui kuitenkin jonkin verran ratkaisemaan ongelmat myöhemmissä malleissa.
Yleisiä ongelmia, jotka vaivasivat näitä malleja, olivat monet vuodot, elektroniikkaongelmat, jousitusongelmat, moottorin kiinnikkeiden viat, välijäähdytinpumput ja paljon muuta. Myöhemmät mallit olivat hieman luotettavampia, mutta R230-sukupolvi muistetaan luultavasti aina eniten päänvaivaa aiheuttaneena.
Näiden autojen ongelmana on, että ne ovat uskomattoman monimutkaisia, ja monia sähköongelmia oli todella vaikea diagnosoida. SL500-autojen korjauskustannukset ovat aina olleet poikkeuksellisen korkeat, sillä ne vaativat melko kehittyneitä diagnostiikkalaitteita ja kokenutta mekaanikkoa.
Mercedes SL FAQ
Miksi Mercedes SL -mallit menettävät arvoaan niin nopeasti?
Yleensä Mercedes SL -mallit menettävät arvonsa jopa 61 % ensimmäisen viiden vuoden aikana. Jos otat huomioon lähtöhinnan, joka on yleensä yli 100 000 dollaria, nämä luvut ovat erittäin epäedullisia. Uudemmat versiot menettävät arvoaan erityisen nopeasti, koska ihmiset eivät ole yhtä kiinnostuneita ostamaan niitä kuin vanhempia SL-malleja.
Nämä autot menettävät paljon arvoa suosion puutteen, kalliiden sisäänpääsykustannusten, kovan kilpailun ja kyseenalaisen luotettavuuden vuoksi.
Aikooko Mercedes elvyttää SL:n?
Mercedes antoi hiljattain lausunnon, jossa se vahvisti, että upouusi vuoden 2022 Mercedes SL on tulossa markkinoille. Mercedes-yhtiö päätti ottaa uuden SL-mallin kanssa erilaisen lähestymistavan, ja monet uskovat, että uusi Mercedes SL edustaa valtavaa harppausta vanhempiin SL-malleihin verrattuna.
Joidenkin tietojen mukaan uutta SL-mallia ei tulla tarjoamaan kovakattoisena, vaan ainoastaan pehmeäkattoisena. Lisäksi monet raportit kertovat, että uutta SL-mallia tarjotaan AMG:n parannetulla BiTurbo V8 -moottorilla, jossa on yli 600 hv.
Mikä on kaikkien aikojen paras Mercedes SL500?
Monien asiakkaiden mielestä SL500:n R129-sukupolvi oli yksi kaikkien aikojen parhaista SL500-malleista. R129 oli tuotannossa vuosina 1989-2001, ja näitä vuosia pidetään usein Mercedes-tekniikan kultaisina vuosina, sillä monet tällä aikakaudella tehdyt mallit olivat äärimmäisen ylimitoitettuja.
R129 SL500:n voimanlähteenä on 5,0-litrainen V8-moottori, jossa on 320 hevosvoimaa, mikä oli valtava tehonlisäys edelliseen R107-pettymykseen verrattuna. Myös R129:n muotoilua pidettiin tuohon aikaan modernina, ja monet uskovat, että R129 myös ikääntyi paremmin verrattuna edelliseen R107:ään.
Mikä on kaikkien aikojen paras Mercedes SL -malli?
Jos olet SL500-mallin markkinoilla, R129 edustaa Mercedes SL500:n historian parasta vastinetta rahalle. Mutta jos olet kiinnostunut parhaasta mahdollisesta mallista, jota Mercedes on koskaan tarjonnut ”SL”-merkinnällä yleisesti, vuoden 1954 300SL on epäilemättä se, jota kannattaa harkita.
Vuosien 1954-1957 Mercedes 300SL on autoikoni, jota monet pitävät kaikkien aikojen kauneimpana autona. Näiden autojen arvo on noussut huimasti kysynnän lisääntymisen vuoksi. Jos siis haluat 1950-luvun Mercedes 300SL:n, sinun on oltava valmis käyttämään yli miljoona dollaria tai jopa muutaman miljoonan dollarin summan parhaista yksilöistä.