Mercedes-Benz 9G-Tronicin yleiset ongelmat

Mercedes-Benzin 9G-Tronic 9-vaihteinen vaihteisto on yksi ensimmäisistä 9-vaihteisista vaihteistoista, joita löytyy premium-luokan luksussegmentistä. 9G-Tronic esiteltiin ensimmäisen kerran vuoden 2013 Mercedes E350 Blue Efficiency -mallissa, ja se sisällytettiin myöhemmin kaikkiin seuraaviin Mercedes-malleihin W222 S-luokasta alkaen.

Kuten mainittiin, 9G:ssä on 9 vaihdetta tehokkuuden maksimoimiseksi ja tehohäviöiden minimoimiseksi, kun taas kytkimen kytkeytymistä ja vaihtoaikoja on lyhennetty aiemmasta 7G-Tronic-vaihteistosta. Kaiken kaikkiaan 9G-Tronic on monipuolinen parannus 7G-Troniciin verrattuna, ja se on edelleen monissa Mercedes-malleissa.

9G-Tronicia on saatavana sekä momentinmuuntimella että monikytkimellä, joka on periaatteessa 9G-Tronic, mutta ilman momentinmuuntimia. Vaikka suurin osa tällä vaihteistolla varustetuilla Mercedes-malleilla ajavista henkilöistä on sanonut paljon myönteistä, 9G-Tronicissa on myös omat ongelmansa.

Yleisimpiä 9G-Tronic-ongelmia ovat karkea vaihteisto, hidas vaihtaminen, narskuvat äänet, vaimea kiihtyvyys ja solenoidin kanssa ilmenevät ongelmat. Tämä vaihteisto vaatii jatkuvaa huoltoa, jos haluat sen kestävän, mutta muuten se on suhteellisen luotettava laatikko.

Mercedes 9G-Tronic -vaihteiston karkeat vaihtamisongelmat

Monet omistajat valittivat, että heidän 9G-Tronic Mercedes -malleissaan oli karhea vaihteenvaihto, erityisesti vaihdettaessa tyhjäkäynniltä ykkösvaihteelle tai ykkösvaihteelta kakkosvaihteelle. Tämä tapahtuu yleensä sekä kylmänä että auton ollessa lämmin, mikä tekee ongelmasta entistä huolestuttavamman. Joidenkin omistajien mukaan uudelleenkäynnistys ratkaisi ongelman, toisten mukaan taas ei.

Jotkut sanovat jopa, että sinun ei pitäisi yllättyä, jos 9G-Tronic-vaihteiston vaihdot nykivät, mutta todellisuudessa tällaiset ongelmat vaikuttavat vaihteiston yleiseen kestävyyteen. Parasta, mitä voit tehdä, on ottaa yhteyttä Mercedes-jälleenmyyjään ja viedä autosi täydelliseen diagnoosiin.

  Yleisiä ongelmia Mercedes S-Class W221?

Mercedes 9G-Tronicin hitaan vaihdon ongelmat

Mercedes 9G-Tronic on huipputekninen vaihteisto, joka on saatavana moniin suorituskykyisiin Mercedes-malleihin. Se ei ole kaksoiskytkinvaihteisto, mikä tarkoittaa, että se ei käy vaihteita läpi yhtä nopeasti kuin esimerkiksi Porsche PDK, mutta kukaan ei voi sanoa, että 9G-Tronic olisi hidas.

Joka tapauksessa, jos koet 9G-Tronic-vaihteesi olevan laiska vaihteita käytettäessä, sinun on ensin odotettava, että se saavuttaa optimaalisen käyttölämpötilan. Jos ongelmat jatkuvat, vie auto huoltoon, sillä hidas vaihtaminen on yleensä oire kuluneista mekaanisista osista tai ohjelmisto-ongelmista.

Mercedes 9G-Tronicin jauhavat äänet

Jotta 9G-Tronic voi täyttää tehtävänsä tarkoitetulla tavalla, se tarvitsee jatkuvia nesteenvaihtoja, tarkemmin sanottuna neste on vaihdettava 4-5 vuoden välein riippuen siitä, kuinka paljon ajetaan kilometrejä vuosittain. Jokatapauksessa jyrisevät äänet johtuvat yleensä vaihteistonesteessä olevista metallitäytteistä ja hiukkasista.

Nämä ongelmat johtavat usein myös vialliseen sähköhydrauliseen muuntimeen, joten muista tarkastuttaa omasi, jos 9G-Tronic-järjestelmälläsi on samanlaisia ongelmia. Monet omistajat ovat raportoineet tärinästä ja narskuttelusta ajettaessa moottoritienopeuksilla korkeammilla vaihteilla. Vielä ei ole selvää, liittyykö tämä nimenomaan vaihteistoon.

Mercedes 9G-Tronicin hidas kiihtyvyys

Edellisen sukupolven 7G-Tronic on tunnettu nopeista kiihdytysajoistaan, ja kun 9G-TRonci otettiin käyttöön, kiihdytysajat paranivat entisestään. Jos ostat kalliimman AMG-mallin, saat myös launch control -toiminnon, joka varmistaa, että kiihdytysajat ovat aina mahdollisimman nopeita.

  Audi vs. Mercedes: Luotettavuus

Monet omistajat ovat kuitenkin raportoineet kahdesta kiihtyvyyteen liittyvästä ongelmasta. Ensimmäinen on se, että auto ei halua kytkeä käynnistyksenohjausta päälle tai se ei halua pysyä käynnistyksenohjaustilassa. Joskus vaihdelaatikko ei osaa oikein päättää, mikä vaihde on tarpeen optimaalisen kiihdytysajan saavuttamiseksi, mikä tarkoittaa, että auto kiihtyy tavallista hitaammin.

Mercedes 9G-Tronicin solenoidiongelmat

9G-Tronic-vaihteisto on suunniteltu kytkemään limp-tila päälle aina, kun jokin aiheuttaa kriittisemmän virheen, jotta vaihteisto säästyy uusilta ongelmilta. Jos solenoidi vikaantuu, auton vaihteisto kytkeytyy kokonaan pois päältä kyseisellä vaihteella.

Tämä tarkoittaa, että kyseinen vaihde ei toimi ja auto siirtyy todennäköisesti limp-tilaan. Jos näin käy, sinun on vietävä Mercedes autosi jälleenmyyjälle. Älä yritä nollata vaihteistoa itse, sillä limp-tila on suunniteltu kytkeytymään vain silloin, kun vaihteistossa on ongelmia, jotka voivat aiheuttaa paljon enemmän vahinkoa.

FAQ-osio

Onko Mercedes 9G-Tronic hyvä vaihteisto?

Mercedes 9G-Tronic on todellakin todella hyvä vaihteisto, koska se tarjoaa loistavan voimansiirron, kestää paljon vääntöä ja koska se on tasainen ja yhtenäinen. 9G-Tronic myös maksimoi tehokkuuden vaihtamalla jatkuvasti vaihteita sen mukaan, missä ajotilassa olet.

Vaihteisto on ylivoimaisen herkkä, mikä tarkoittaa, että kun kytket kick downin urheilutilassa, auto löytää aina oikean vaihteen, mikä tarkoittaa, että 9G-Tronic on hyvä kaikessa. Korkeamman hintaluokan V12-Mercedeksen malleissa ei yleensä käytetä 9G-Tronicia, koska 7G-Tronic on parempi valinta vääntömomentiltaan suuremmille moottoreille.

  Mikä tuloluokka ostaa BMW:n vs. Mercedeksen?

Miten Mercedes 9G-Tronic -vaihteisto nollataan?

Jos haluat nollata 9G-Tronic-vaihteistosi öljynvaihdon jälkeen tai jostain muusta syystä, muista noudattaa seuraavia ohjeita. Älä kuitenkaan yritä tehdä tätä, jos et ole 100-prosenttisesti tietoinen siitä, mitä olet tekemässä. Kysy aina neuvoa jälleenmyyjältäsi, kun haluat suorittaa jälleenmyyntitehtäviä itse.

Laita avain kakkosasentoon äläkä käynnistä autoa. Pidä kaasupoljin kick-down-asennossa 5 sekunnin ajan ilman taukoa. Nyt on aika kääntää avain OFF-asentoon, mutta ottamatta sitä pois. Ota tämän jälkeen jalka pois kaasupolkimelta ja odota 2 minuuttia, ennen kuin järjestelmä käynnistyy uudelleen.

Mitkä ovat maailman parhaat automaattivaihteistot?

Maailmassa on monia upeita automaattivaihteistoja, mutta näyttää siltä, että Porschen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto saattaa olla niistä kaikista paras. Syy tähän on se, että PDK tarjoaa uskomattoman pehmeät ja nopeat vaihdot, niin paljon, että PDK:n tarjoama pehmeys on kiihkeämpi momentinmuuntimelle kuin DCT-laatikolle.

Toiseksi PDK kestää jatkuvaa käynnistyksen ohjausta. Muissa VAG:n tuotteissa oleva DSG(S-Tronic)-vaihteisto on myös hämmästyttävä, mutta se ei ole yhtä sulava kuin PDK. Joissakin BMW:ssä oleva Steptronic-automaattivaihteisto on myös yksi markkinoiden parhaista vaihteistoista.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z