Ovatko hybridiajoneuvot turvallisia?

Nykyään lähes kaikki sarjatuotantoautomallit ovat yleisesti ottaen turvallisia, mutta niiden välillä on mainittavia eroja. IIHS:n hiljattain tekemän tutkimuksen mukaan hybridiajoneuvot suojaavat matkustajia paremmin kolaritilanteessa kuin tavalliset bensiiniautot.

Samassa tutkimuksessa todettiin, että on 25 prosenttia pienempi todennäköisyys loukkaantua hybridiautolla ajettaessa kuin tavallisella bensiinikäyttöisellä autolla ajettaessa. Lisäksi itse kuolemantapausten määrä näyttää olevan paljon alhaisempi hybridiautoissa.

Osasyynä siihen, että hybridit pärjäävät yleensä paremmin kolaritilanteessa, on painon yleinen kasvu, sillä hybridit painavat yleensä noin 10 prosenttia enemmän kuin tavalliset bensiinikäyttöiset mallit. Näin ollen lisämassasta on yleensä hyötyä kolaritilanteessa.

Toisaalta hybridiautot ovat yleensä hiljaisia, mikä voi jo itsessään olla turvallisuusriski. Tämän lisäksi hybrideissä on myös korkeajännitejohtoja ja vaarallisia akkuja. Lisäksi hybridiautot aiheuttavat yleensä suuremman riskin jalankulkijoille, varsinkin jos ne toimivat vain sähköllä.

Lisäpaino merkitsee lisää turvallisuutta

Logiikka tämän takana on melko yksinkertainen. Kun painavampi auto törmää kevyempään autoon, suuremman auton aiheuttama voima on suurempi, ja tämä pyrkii työntämään kevyemmän auton pois. Tämä johtaa siihen, että kevyempi auto on alttiimpi rakenteellisille vaurioille, jotka yleensä johtavat vakaviin onnettomuuksiin.

Jotkut autot, kuten esimerkiksi Toyota Highlander, painavat noin 350 kiloa vähemmän kuin Toyota Highlander Hybrid. Tällaiset erot eivät näytä paperilla suurelta asialta, mutta kun ajetaan suuremmilla nopeuksilla, pienikin painoetu voi tehdä valtavan eron.

  Mitä tapahtuu, kun hybridiautosta loppuu akku?

Jotkin hybridiautot on rakennettu siten, että rakenteellista jäykkyyttä lisätään sijoittamalla akut tasaisesti auton alapuolelle. Tämä tehdään turvallisuussyistä, mutta se tarkoittaa myös sitä, että auto itsessään on rakenteellisesti hieman kestävämpi, ja tämä kaikki voi myös auttaa sinua kolaritilanteessa.

Hybridit ovat liian hiljaisia, kun ne toimivat EV-tilassa.

Vaikka hybridit ovat yleensä turvallisempia ratin takaa, jos olet jalankulkija, hybridit ovat kuitenkin vakavampi uhka. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että hybridit toimivat EV-tilassa, ja siksi ne ovat lähes äänettömiä.

IIHS:n mukaan jalankulkijoiden todennäköisyys jäädä hybridin alle on 20 prosenttia suurempi äänettömän toimintatilan vuoksi. Tämän vuoksi monet virastot ja autonvalmistajat ympäri maailmaa työskentelevät äänigeneraattoreiden parissa, joiden pitäisi tehdä hybridit äänekkäiksi jalankulkijoiden turvallisuuden vuoksi.

Toyota on jo keksinyt keinoja, joilla se voi varoittaa lähellä olevia jalankulkijoita lähettämällä korkeita ääniä kaikille auton ympärillä oleville. Tällaisten äänien avulla pyritään löytämään täydellinen tasapaino jalankulkijan ärsyttämisen ja lähestyvästä uhasta varoittamisen välillä.

Suurjänniteakut ja -johdot eivät ole turvallisia.

Vaikka lähes kaikki hybridin osatekijät ovat lähes täysin turvallisia, sähköiset korkeajännitejohdot ja itse akut eivät ole. Ne muodostavat vakavan uhan erityisesti onnettomuustilanteessa, koska palomiesten on toteutettava ylimääräisiä varotoimia käsitellessään hybridi-/EV-onnettomuutta.

Hieman tarkemmin sanottuna akut sisältävät valtavia määriä energiaa, ja jos kolari vaurioittaa akkuja, on melko todennäköistä, että akut syttyvät tuleen. Silloin lämpötila voi ylittää 5000 astetta, eikä tällaisia tulipaloja voi sammuttaa tavallisilla vesi- ja vaahtoletkuilla.

  Parhaat hybridiautot pitkille kuljettajille

Vaikka palo olisi onnistuneesti sammutettu, jos akkuja ei ole jäähdytetty, on suuri mahdollisuus, että akut syttyvät uudelleen ja uudelleen. Tulipaloon liittyvien ongelmien lisäksi kuka tahansa onnettomuuspaikalla voi helposti saada sähköiskun, varsinkin kun vesi on sähköä johtava aine.

Sinun pitäisi myös ottaa huomioon kaikki autossa kulkevat korkeajännitejohdot. Niitä on käsiteltävä asianmukaisesti ennen kuin kukaan voi leikata tai porata autoon, mutta ongelma on se, että ei ole yksimielisyyttä siitä, missä näiden suurjännitejohtojen pitäisi olla, ja jokainen valmistaja tekee sen eri tavalla.

UKK-osio

Mitä turvatoimia on noudatettava hybridiautoa työstettäessä?

Hybridiautojen virtapiirit toimivat nykyään reilusti yli 400 voltin jännitteellä, jopa 800 voltin jännitteellä. Nämä voivat olla erittäin vaarallisia, jopa hengenvaarallisia. Varmista siksi, että noudatat aina kaikkia turvatoimia työskennellessäsi hybridiauton voimansiirron komponenttien parissa. Odota aina vähintään 10 minuuttia huoltopistokkeen irrottamisen jälkeen.

Käytä aina sähköeristäviä käsineitä, ennen kuin työskentelet minkään vaurioituneen, haljenneen tai repeytyneen laitteen parissa. Noudata lisäksi aina kaikkia korkeajännitteisiin osiin kiinnitettyjä varoitustarroja, äläkä koskaan koske korkeajännitteisiin johtoihin tai liittimiin äläkä yritä vaihtaa tai korjata niitä.

Voivatko hybridiautot aiheuttaa massiivisia räjähdyksiä?

Nykyään useimmissa hybridiautoissa käytetään nikkelimetallihydridikennoista valmistettuja akkuja, jotka eivät onneksi ole räjähtäviä. Toisaalta sähköautoissa käytetään litiumioniakkuja, jotka ovat syttyviä ja voivat jopa räjähtää. Tämä johtuu siitä, että litiumioniakut ovat energiatiiviimpiä ja pystyvät tuottamaan enemmän energiaa.

  Missä maasturissa on parasta nukkua?

Vaikka tällaiset akut voivat räjähtää, autonvalmistajat tekevät kaikkensa varmistaakseen, että tällaista ei todennäköisesti tapahdu. Yksi tapa saavuttaa tällainen turvallisuustaso on eristää kaikki muut akkukennot, jos yksi kenno vaurioituu tai rikkoutuu. Näiden lisäksi oikosulut on suunniteltu niin, että akku kytkeytyy irti, kun se vaurioituu.

Kannattaako ostaa hybridiauto?

Useimmiten kyllä kannattaa. Hybridit todella säästävät rahaa, jos käytät niitä sellaisenaan. Vaikka ne maksavat aluksi enemmän, tällaiset kustannukset voidaan teoriassa saada takaisin muutaman omistusvuoden aikana. Lisäksi hybridit ovat turvallisia, luotettavia ja vähemmän haitallisia ympäristölle.

Näin ollen nykyään on hyvä aika harkita hybridin ostamista, jos et ole vielä innostunut siirtymään kokonaan sähköautoon. Jos et kuitenkaan aio hyödyntää hybridivoimansiirtoa kokonaan, sinun pitäisi jättää hybridin ostaminen väliin.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z