Mikä on maailman hitain auto

Huippunopeus, teho ja kiihtyvyys ovat joitakin tärkeimpiä seikkoja, kun ostat superauton tai urheiluauton. Teho itsessään on tärkeä riippumatta siitä, minkä tyyppistä autoa olet ostamassa, koska se kertoo paljon siitä, kuinka tehokas auto on maantienopeuksissa.

Toisaalta kukaan ei halua ostaa vakavasti alitehoista autoa, koska siinä ei ole mitään järkeä jokapäiväisessä käytössä. Jos kuulut niihin henkilöihin, jotka todella haluavat mahdollisimman hitaan auton, voit olla varma, että vaihtoehtoja on pari.

Ihmiset luulevat, että superautot ovat todellisia niskavilloja, mutta esimerkiksi Peel P50 herättää varmasti huomiota, jopa enemmän kuin esimerkiksi Porsche 911. Pikkuruisen P50:n lisäksi myös Azonic Aixam Coupe ja Tata Nano ovat tuskastuttavan hitaita.

Sähköautoja kehutaan yleensä niiden kiihdytysajoista, mutta Renault Twizy on mahdollisesti markkinoiden hitain sähköauto. Jos rakastat klassisia autoja, tutustu vuoden 1973 Beetle Convertible -autoon, mutta älä odota, että tämä auto saavuttaa käytännössä koskaan nopeutta 60 mailia tunnissa, kuten eivät muutkaan tämän listan autot.

Peel P50

Peel P50 on uraauurtava auto, kuten myös Bugatti Veyron, Koenigsegg Agera RS ja McLaren F1. Kaikki neljä näistä ovat Guinnessin ennätysten kirjan virallisesti tunnustamia ennätysautoja, mutta vain kolme näistä yhdistetään yli 250mph huippunopeuksiin, eikä P50 ole yksi niistä.

P50 ansaitsi itse asiassa maailmanennätyksen maailman pienimpänä tuotantoautona, sillä sen pituus on vain 41 tuumaa ja leveys 51 tuumaa. Kevyen korin ansiosta P50:n luulisi olevan nopea pikku go-kart, mutta ei, P50:n huippunopeus on hädin tuskin alle 35mph.

  Voivatko hybridiautojen akut räjähtää?

Azonic Aixam

Azonic Axiam näyttää nopealta ja houkuttelevalta urheilullisen muotoilun, kaksivärisen maalipinnan ja naurettavan ylisuuren 5,6 hevosvoiman ansiosta. Aixam on yritys, joka onnistuu tarjoamaan autoja, jotka on rakennettu kaupunkiajoa silmällä pitäen, äläkä odota näkeväsi yhtään heidän autoaan minkään tyyppisellä moottoritiellä.

Aixam Coupe Evo on uskomattoman hidas, niin että P50 tuntuu sen rinnalla Ferrarilta. Vetokilpailussa P50 polttaisi urheilullisen näköisen Aixam Evon, koska Aixam Evon huippunopeus on vain 27 mailia tunnissa. Aixam Coupe on niin hidas, ettei sillä ajamiseen tarvita edes ajokorttia.

Tata Nano

Tata Nano on markkinoiden pienin suosittu intialainen auto. Nano on muotoilultaan ja nopeudeltaan melko verrattavissa edellä mainittuun Aixam Coupeen. Tämän lisäksi et myöskään tarvitse ajokorttia ajaaksesi tätä nelipyöräistä autohirviötä.

Nanon voimanlähteenä on 38 hv:n 624 cm3:n kaksisylinterinen moottori, joka pystyy lopulta saavuttamaan 60 mailin tuntinopeuden. Tästä huolimatta Tata ilmoittaa noin 30 sekunnin nopeuden saavuttavan nopeuden 60mph, mutta jos olet missä tahansa kaltevuudessa, et koskaan saavuta nopeutta 60mph.

Renault Twizy

On melko ilmeistä, että kaikki tässä mainitut autot P50:n lisäksi ovat aidosti hyödyllisiä kaupunkiajossa kompaktin rakenteen, hyvän näkyvyyden sekä edullisten polttoaine- ja huoltokustannusten ansiosta. Renault Twizy puolestaan on melko suosittu kulkuneuvo Ranskassa, erityisesti Monacossa.

  Parhaat kompaktit autot pitkille kuljettajille

Twizyn voimanlähteenä on 17 hevosvoiman moottori, joka pystyy kulkemaan noin 50 mailin tuntinopeudella. Tällainen suorituskyky on melko heikko kaikkeen ajamiseen pienten ja ruuhkaisten kaupunkikatujen lisäksi. Ennen kuin lähdet Twizyllä liikkeelle, tarkista sääennuste, sillä tässä autossa ei ole ovia.

1974 VW Beetle Convertible (avoauto)

VW Beetle tehtiin kansalle, kansan toimesta. Siksi VW Beetlen päätavoitteena oli luotettavuus ja kohtuuhintaisuus. Silloin kun Beetle esiteltiin, 30 mailia tunnissa oli uskomattoman nopea, eikä Beetlen suunnittelun tarkoituksena ollut koskaan ylittää näin hämmästyttäviä nopeuksia.

23,7 sekunnin aika 0-100mph on suorastaan masentava tämän kokoluokan autolle, mutta huippunopeus on hieman rauhoittavampi 70-80mph. Vaikka Beetle olisi kuinka hidas tahansa, näin ihanan näköistä autoa ei voi vihata.

FAQ-osio

Mikä on maailman nopein auto?

Tällä hetkellä maailman nopein auto on SSC Tuatara, mutta muista suhtautua tähän 316 mailin tuntinopeuden huippunopeuteen varauksella, sillä tätä autoa ja ennätysyritystä ympäröivä kiista on melko kiivas. Maailman toiseksi nopein auto on Bugatti Chiron Super Sport 300, jonka huippunopeus on 304mph.

Koenigsegg Agera RS:n huippunopeus on 278mph, Hennessey Venomin 270mph ja legendaarisen Bugatti Veyronin 268mph. Joidenkin autojen, kuten Koenigsegg Jeskon tai Hennessey F5:n, odotetaan saavuttavan samankaltaiset tai jopa ylittävät nopeudet lähitulevaisuudessa.

Mikä on maailman nopein 0-60mph auto?

Yli 200 km/h huippunopeus on uskomaton, mutta vain pieni osa yli 200 km/h nopeuteen kykenevistä autoista saavuttaa tällaisen nopeuden. Toisaalta alle 3 sekunnin 0-60mph-ajat ovat helposti koettavissa, tarvitaan vain vähän tietä ja hyvä käynnistyksenhallintajärjestelmä.

  Autot, joiden arvo alenee vähiten

Tämän hetken nopein tuotantoauto on Rimac Nevera, jonka 1,85 sekunnin 0-60mph aika on aivan mieletön. Toiseksi nopein 0-60mph auto on Tesla Model S Plain edition, joka saavuttaa nopeuden 1,99 sekunnissa. Nopein polttomoottoriauto on 992 Porsche Turbo S, jonka 0-100 km/h aika on 2,3 sekuntia.

Mikä on maailman nopein neljännesmailin auto?

Drag Racing -maailmassa alle 10 sekunnin nopeudella kulkevaa neljännesmailiautoa pidetään suorastaan hulluna. On olemassa melko vähän autoja, jotka pystyvät alle 10 sekunnin varttimailiaikoihin, mutta alle 9 sekunnin varttimailiaikaa ajavaa autoa ei näe joka päivä.

Bugatti Chiron Sports on 3,7 miljoonaa dollaria maksava luksushyperauto, jonka neljännesmailiaika on 9,4 sekuntia. Autot, kuten SSC Tuatara, Koenigsegg Agera RS ja Porsche 918 Spyder, ovat myös 9 sekunnin autoja. Nopein sarjavalmisteinen neljännesmailiajan auto on RImac Nevera, jonka neljännesmailiaika on huikeat 8,6 sekuntia.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z