Voivatko hybridiautojen akut räjähtää?

Mikään auto ei ole sinänsä turvallinen, sillä keskimäärin yli 30 000 amerikkalaista kuolee vuosittain autoon liittyvistä syistä. Autot ovat raskaita, tehokkaita, täynnä syttyviä nesteitä ja liikkuvat joskus erittäin suurilla nopeuksilla, mikä tekee niistä vaarallisia riippumatta voimansiirtovaihtoehdosta.

Toisaalta sähköautot eivät ole täynnä palavia nesteitä, mikä tekee niistä turvallisempia tästä näkökulmasta, mutta sähköautoissa on energiatiheitä litiumioniakkuja, jotka ovat palavia ja voivat joskus jopa räjähtää.

Hybridit ovat tavallisten bensiini- tai dieselkäyttöisten ajoneuvojen ja sähköautojen sekoitus, mikä tarkoittaa, että mahdolliset turvallisuusongelmat ovat vielä suuremmat. Onneksi monissa nykyaikaisissa hybridiajoneuvoissa käytetään nikkeli-metallihydridiakkuja, jotka ovat turvallisempia kuin litiumioniakut, mutta eivät yhtä tehokkaita eivätkä yhtä tehokkaita.

On turvallista sanoa, että valamiehistö ei ole vielä selvillä tästä kysymyksestä, sillä ei ole riittävästi tietoa, joka voisi turvallisesti todistaa, miksi ja miten akut syttyvät ja/tai räjähtävät. Oli miten oli, nykyään on olemassa runsaasti turvatoimia, joiden tarkoituksena on estää akkuja räjähtämästä.

Nikkeli-metallihydridiakut (NiMH) – Yleisin hybridiakkutyyppi.

Valtaosa hybrideistä käyttää nykyäänkin nikkeli-metallihydridiakkuja, jotka ovat turvallisempia kuin litiumioniakut, mutta joiden tehotiheys ja tehotehokkuus ovat paljon heikommat. Nämä akut käyttävät vetyä sähköenergian varastointiin, ja niissä käytetään myös titaania vetyionien asianmukaiseen kiinnittämiseen.

NiMH-akkuja on ollut käytössä jo jonkin aikaa, ja siksi ne ovat halpoja ja helposti saatavilla. Ne tarjoavat noin 4-5 kilometriä kilowattituntia kohden ja ovat paljon parempia kuin happamat lyijyakut, joita käytetään nykyään monissa autoissa.

  Ovatko hybridiautot hyviä moottoritieajossa?

NiMH-akut voidaan ladata ja tyhjentää helposti, mutta ne eivät ole läheskään yhtä tehokkaita ja tehotiheitä kuin litiumioniakut. Turvallisuuden osalta NiMH-akut ovat todellakin vakaampia ja syttyvät tai räjähtävät harvemmin.

Syynä tähän on se, että NiMH-akut eivät ole yhtä tehotiheitä ja että kussakin kennossa on paljon vähemmän aktiivista materiaalia. NiMH-akut ovat kuitenkin haitallisia ympäristölle, ja ne on hävitettävä valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Litiumioniakut (Li-Ion) – Vahvempia, parempia, nopeampia, kevyempiä ja tappavampia.

Li-Ion-akut ovat yksinkertaisesti parempia NiMH- tai lyijyakkuihin verrattuna, koska ne ovat paljon tehokkaampia, tehokkaampia, pienempiä, kevyempiä ja kaiken kaikkiaan nopeampia ladata. Li-ion-akut on valmistettu erittäin reaktiivisesta litiumista ja hiilestä, joten ne pystyvät varastoimaan paljon enemmän energiaa.

Li-ioniakut eivät kuitenkaan ole läheskään täydellisiä. Ne maksavat paljon rahaa, ja joissakin sähköautoissa ja hybrideissä käytetään akkupaketteja, joiden vaihtaminen maksaa kymmeniä tuhansia dollareita. Tällaiset hinnat ovat valtava este monille ihmisille, jotka haluavat siirtyä sähköautoihin, mutta ajan myötä hintojen pitäisi laskea.

On myös tärkeää huomata, että litiumioniakut on tehty ensisijaisesti pienempiin laitteisiin, ja siksi suuremmat litiumioniakut eivät ole yhtä tehokkaita eivätkä ylivoimaisia. Suuremmat Li-Ion-akut ovat myös syttyviä ja räjähdysalttiita, ja se on totuus.

Vaikka tällaisia tapauksia sattuu melko harvoin, ja on olemassa paljon varotoimenpiteitä, joilla varmistetaan, että Li-Ion-akku ei syty tuleen, mutta Li-Ion-akut syttyvät joskus tuleen, ja kun ne syttyvät, paloa on todella vaikea sammuttaa.

  Mikä on hybridiauton käyttöikä?

Hybridiautojen kokonaisturvallisuus – turvallisempaa kuljettajalle, vaarallisempaa kaikille muille.

Akut ja voimansiirron komponentit ovat todellakin tärkeä osa auton kokonaisturvallisuutta, mutta ne eivät ole ainoita komponentteja, jotka on rakennettava tietyllä tavalla. Hybridi- ja sähköautot ovat luonnostaan painavampia, joskus hybridivaihtoehto voi painaa jopa 500 kiloa enemmän kuin tavallinen bensiinivaihtoehto.

Näin ollen tämä lisäpaino edistää yleistä turvallisuutta, koska painavampi auto on varmasti turvallisempi, kun se törmää kevyeen autoon. IIHS arvioi, että hybridiautojen onnettomuuksissa kuljettaja loukkaantuu 25 prosenttia harvemmin vakavasti, mutta jalankulkijoiden osalta tilanne on päinvastoin.

Yksi EV- ja hybridiautojen suurimmista ongelmista on melun puute, kun ne käyttävät pelkästään sähkömoottoria. Nykyään lähes kaikkien hybridiautojen on päästettävä jonkinlaista melua läpäistäkseen homologoinnin useimmilla markkinoilla.

UKK-osio

Voiko hybridin litiumioniakun tyhjentää kokonaan?

Teoriassa li-ioni-akut voidaan purkaa kokonaan, mutta sitä ei kannata koskaan tehdä, koska akun sisällä oleva kupari voi liueta elektrolyyttiin. Jos purat akun kokonaan, akun kunto heikkenee huomattavasti.

Joskus tämä voi jopa vaatia koko akun täydellistä vaihtamista, ja se voi maksaa muutaman tuhat dollaria. Myönnettäköön, että useimpia uudempia hybridiautojen akkuja on lähes mahdotonta purkaa kokonaan.

Kuinka kauan hybridiakku kestää?

Toinen suuri ongelma Li-Ion-akkujen kanssa on se, että ne eivät kestä ikuisesti, tarkalleen ottaen useimmat autojen Li-Ion-akut kestävät enintään 100-150 000 kilometriä. Tämän jälkeen sinun on pakko vaihtaa akku, ja se voi maksaa huomattavan paljon rahaa.

  Mistä tiedän, jos hybridin akku on kuolemaisillaan?

Toisaalta nikkelimetallihydridiakku voi joskus kestää jopa 355 000 kilometriä, ja vaikka ne menisivätkin rikki, ne ovat halvempia ostaa, koska ne ovat yleisempiä. Joidenkin Toyota Priuksen NiMH-akkujen väitetään kestävän jopa pidempään.

Ovatko vetyautot parempia kuin hybridiautot?

Moni ei tiedä tätä, mutta nykyään voi ostaa täysiverisen vetyauton, ja joidenkin mielestä vetyauto on jopa paras puhdas vaihtoehto bensiinille ja dieselille. Yksi vetyautojen tärkeimmistä eduista on se, että niillä saa yleensä enemmän kilometrejä kuin sähköautoilla.

Oli miten oli, vety ei ole täydellinen, ja se on luultavasti syy siihen, miksi vety ei koskaan tullut valtavirran käyttövoimavaihtoehdoksi. Valtava ongelma vedyn kanssa on tehokkuuden ja helppokäyttöisyyden vakava puute, koska useimmissa asutuissa maissa ei ole käytännössä lainkaan vetyasemia, ja tämä johtuu osittain siitä, että vedyn varastointi on luonnostaan tehotonta.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z