Mikä saa auton arvon nousemaan?

Me ihmiset olemme tunneihmisiä, rakastamme hienoja muistoja, onnistumisen tunteita, arvostusta ja statusta. Kaikki tämä ja paljon muuta vaikuttaa siihen, miksi joidenkin autojen arvo nousee. Yleinen nyrkkisääntö siitä, miksi jotkut autot arvostuvat ajan myötä, on se, että yhteiskunta vaatii sitä.

Jotkut autot arvostetaan heti, kun ne lähtevät tuotantolinjalta, tai jopa ennen sitä. Tällaisia autoja valmistavat yleensä huippuluokan eksoottisten autojen valmistajat, ja niitä valmistetaan rajoitettuja määriä. Tämä tarkoittaa, että kysyntä on paljon suurempi kuin tarjonta, mikä puolestaan nostaa autojen arvoa.

Useimpien autojen arvo nousee kuitenkin hitaasti ja tasaisesti. Joskus tietty automalli määritteli aikakauden, kuten 1950-luvun Chevy Bel Air, mikä tarkoittaa, että nykyään kunnossa oleva 1950-luvun Bel Air on yhä arvokkaampi. Lisäksi ihmiset, jotka himoitsivat tiettyjä autoja, joita valmistettiin heidän ollessaan lapsia, arvostuvat myös nyt.

Jos haluat tietää, tuleeko tietty auto arvostumaan vai ei, sinun on ensisijaisesti keskityttävä suosioon, harvinaisuuteen, yleiskuntoon ja autoihin, jotka ovat olleet tietyntyyppisen teknologian edelläkävijöitä. Kukaan ei kuitenkaan voi taata, että tietty auto tulee koskaan arvostumaan, koska vain aika voi kertoa sen.

Eksklusiiviset uudet superautot ja urheiluautot – Täydellisiä lyhyen aikavälin sijoitusautoja.

Aina kun joku näkee huippuluokan Ferrari-mallin, hän ajattelee aluksi, että sitä ajava henkilö on tyytyväinen siihen, että hän käyttää muutaman sadan tuhannen, ellei jopa miljoonien dollareiden edestä rahaa poistuvaan omaisuuteen. Useimmissa tapauksissa näin ei kuitenkaan ole, koska näitä autoja pidetään usein lyhytaikaisina sijoituksina.

  Ovatko hybridiautot halvempia vakuuttaa?

Esimerkiksi lähes kaikki huippuluokan rajoitetun tuotannon superautot ovat useimmille ihmisille saavuttamattomissa, koska he pitävät niitä liiallisina ja tarpeettomina. Ne maksavat yleensä törkeän paljon rahaa, ja niitä tarjotaan vain tietylle määrälle uskollisimpia asiakkaita.

Näiden autojen arvo on kuitenkin usein 20, 30, 50 tai jopa 100 prosenttia tai enemmän jo ennen kuin ne tulevat markkinoille. Jos siis voit varata tällaiselle autolle rakennusajan, voit yhtä hyvin ajaa sillä jonkin aikaa ja myydä sen myöhemmin menettämättä senttiäkään, tai parhaassa tapauksessa jopa ansaita kunnon voiton.

Suosio ja harvinaisuus – arvonnousun indikaattorit

Kaikkien olemassa olevien kulutustavaroiden nykyiset hinnat määräytyvät enimmäkseen kysynnän ja tarjonnan perusteella. Tämä tarkoittaa, että koko yhteiskunta päättää, kuinka paljon tietyn tavaran pitäisi maksaa. Aina kun tietyt esineet tulevat suositummiksi monista eri syistä, niiden arvo todennäköisesti nousee.

Lisäksi jos tällaiset esineet ovat myös harvinaisia, harvinaisuus toimii arvon nousun katalysaattorina. Näistä autoista löytyy monia erilaisia esimerkkejä, ja tämä on trendi, joka ei koskaan lakkaa vaikuttamasta automarkkinoihin. Esimerkiksi 1960-luvun Ford Mustang on käytännössä kaikkien tuntema auto, ja siksi hyväkuntoisten 1960-luvun Mustangien arvot ovat aina korkeat.

Jos kyseiset autot ovat sekä erittäin suosittuja että harvinaisia ja samalla loistavia, ne ovat yleensä kalleimpia autoja, joita on olemassa. Täydellinen esimerkki tällaisesta autosta on Mercedes 300SL tai Ferrari 250 GTO. On syytä mainita, että nämä kaksi autoa ovat myös määritelleet yhden aikakauden autoilussa.

  Mikä on vaikein asia korjata autossa?

Pioneeriautot ja ”lajinsa viimeiset” autot – täydellisiä pitkän aikavälin sijoituksia

Autoilun maailma on vallankumouksen partaalla. Sähköautojen myötä monet tieliikenteen osa-alueet ovat yleisesti ottaen siirtymässä kohti kestävämpää ja puhtaampaa tulevaisuutta. Tämä on tietenkin etu, mutta haittapuolena on se, että tietyntyyppiset autot ovat kuoleva laji.

Täydellisiä esimerkkejä tällaisista autoista ovat BMW E46 M3 ja Ferrari 458 Italia. E46 M3 oli viimeinen todellinen kevytrakenteinen käsivalintainen BMW M -auto. E46:n jälkeen alkoi BMW M3:n tai ylipäätään koko urheilusedan-segmentin eri aikakausi. Kaikki tämä tarkoittaa, että E46 on aikakapseli ja siitä tulee varmasti jonain päivänä klassikko.

Ferrari 458 puolestaan on viimeinen luonnollisesti imettävä sarjatuotannossa oleva Ferrari V8. Sen lisäksi, että se oli viimeinen keskimoottorinen Ferrari V8, se oli myös viimeinen Pininfarinan suunnittelema keskimoottorinen Ferrari. Kaikki tämä vahvistaa entisestään sitä, että 458:n kohtalona on suuruus.

FAQ-osio

Ovatko autot hyviä sijoituksia?

Autoihin sijoittaminen on melko järkevä ajatus, koska on olemassa monia autoja, jotka voidaan joko kääntää tai säilyttää pitkään, kunnes ne arvostuvat. Vaatii vakavaa tietoa, onnea ja päättäväisyyttä ansaita valtavia summia rahaa autoihin sijoittamalla, mutta mitä enemmän tunnet markkinoita, sitä helpommaksi se käy.

Parhaat sijoitusautot ovat jo valmiiksi arvokkaita, ja näiden autojen hankkiminen vaatii vakavaa taloudellista voimaa. Voit kuitenkin sijoittaa edullisempiin suosittuihin autoihin ja kääntää ne voitollisiksi.

  Parhaat maasturit ensimmäiseksi autoksi

Voiko kukaan taata, että auton arvo nousee?

Arvon nousevilla autoilla ja sääennusteella on muutama yhteinen asia. Vaikka on olemassa tekijöitä, jotka voivat joskus lähes kiistatta osoittaa, että tietty tapahtuma tulee varmasti tapahtumaan, asioilla on tapana muuttua sillä välin, ja niin muuttuvat myös ennusteet.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos sääennusteiden mukaan iltapäivä on aurinkoinen, on silti mahdollista, että sataa, vaikka sääennusteet olisivat kuinka varmoja. Autojen kanssa on hyvin pitkälti samoin, sillä jotkin tekijät saattavat viitata siihen, että auto kiistatta arvostaa, mutta kukaan ei voi sanoa sitä varmasti.

Mikä saa auton arvon alenemaan?

Massatuotanto, huono laatu, halpuus, saatavuus, suosion puute, epäluotettavuus, tekninen huonous, yleinen huono kunto ja niin edelleen. Aina kun jokin tuote on markkinoilla ja kun on paljon vaihtoehtoja myytävänä, sen arvo on altis muuttumaan.

Jos joku ei pysty myymään autoa 15 000 dollarilla, koska on olemassa monia vastaavia vaihtoehtoja alemmalla hintaluokalla, myös tällaisten autojen hinnat lähestyvät alarajaa. Autot, joita usein pidetään työkaluina, ovat myös alttiita heikkenemään voimakkaasti sen jälkeen, kun ne ylittävät tietyn ajanjakson, jolloin niistä tulee tarpeettomia tiettyyn tarkoitukseen.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z