Ovatko hybridiautot halvempia vakuuttaa?

Hybridiautojen vakuuttaminen on itse asiassa kalliimpaa parista syystä. Ensinnäkin hybridiautot voivat olla jopa 20 prosenttia kalliimpia kuin bensiinikäyttöiset hybridiautot. Hybridiautojen kehittäminen on yksinkertaisesti kalliimpaa, koska niissä on ylimääräisiä osia ja ohjelmistoratkaisuja, jotka ovat monimutkaisia ja nostavat siten vakuutusmaksuja.

Jos nämä osat rikkoutuvat, vakuutuksen pitäisi kattaa se, mikä nostaa kustannuksia entisestään. Toiseksi hybridit viettävät suurimman osan ajastaan kaupunkiympäristössä, ja tämä vaikuttaa myös vakuutuskustannuksiin, koska kaupungeissa on korkeimmat vakuutusmaksut.

Lisäksi hybridit ovat paljon vaikeampia korjata ja ne ovat alttiimpia jalankulkijaonnettomuuksille, koska ne voivat joskus olla täysin äänettömiä. Lisäksi hybridiautot liittyvät useimmiten ihmisiin, jotka ajavat paljon kaupunkikilometrejä, mikä tarkoittaa, että onnettomuuksien mahdollisuus on suurempi.

Vaikka hybridiautot voivat säästää jonkin verran rahaa, jos hybridivoimansiirto on täysin hyödynnettävissä, joskus vakuutus- ja ylläpitokustannukset voivat helposti ylittää tämän. Oli miten oli, sinun kannattaa tehdä laskelmasi, ja jos hybridi on edelleen järkevä, osta sellainen.

Tavalliset kaasuautot verrattuna hybridiautoihin

Jotta hybridiauton omistamisen ja siitä maksamisen sekä bensiiniauton omistamisen ja siitä maksamisen väliset todelliset erot tulisivat näkyviin, meidän pitäisi miettiä hieman. Ensinnäkin hybridejä ei ole kehitetty moottoritieajoon, johon liittyy yleensä vähiten onnettomuuksia ja autojen vaurioita.

Toisaalta kaupunkiajoon, kuten ruuhka-aikojen stop-and-go -liikenteeseen, liittyy useimmiten auto-onnettomuuksia. Vakuutusyhtiöt tietävät tämän, ja ne sisällyttävät sen vakuutusmaksulaskureihinsa päästäkseen hyväksyttävään ja toteuttamiskelpoiseen vakuutusmaksuun.

  Tekeekö Mercedes itselataavaa hybridiautoa?

Joidenkin arvioiden mukaan hybridiautot ovat 6-10 prosenttia kalliimpia vakuuttaa verrattuna bensiiniautoihin, mutta luvut vaihtelevat suuresti riippuen kyseisistä autoista. Luotettavuus on myös tärkeä näkökohta, koska bensiiniautot ovat lähes aina rakenteeltaan yksinkertaisempia.

Tämä tarkoittaa sitä, että niissä on vähemmän osia, jotka voivat mennä vikaan, mikä tarkoittaa myös alhaisempaa vakuutusmaksua. Näiden lisäksi joitakin halvempia hybridiautoja, jotka on suunniteltu kaupunkien kaupunkiympäristöön, ei ole tehty kestämään yhtä kauan kuin joitakin samanhintaisia bensiiniautoja.

Liikenneturvallisuus: Hybridi- ja bensiiniautot

Vaikka hybridiautojen vakuuttaminen maksaa enemmän, ne ovat useimmissa tapauksissa turvallisempia. Tämä johtuu ensisijaisesti siitä, että ne ovat painavampia ja pystyvät siten käyttämään enemmän voimaa kuin bensiinikäyttöinen auto. Monien arvioiden mukaan hybridiautot painavat keskimäärin jopa 300-500 kiloa enemmän kuin vastaava bensiinivaihtoehto.

Jos kyseisessä hybridissä on myös suhteellisen suuri akku, joka on yleensä sijoitettu lattian alle, se tarkoittaa, että akku toimii myös ylimääräisenä rakenneosana. Sen lisäksi, että hybridit ovat painavampia, ne tarjoavat myös kehittyneempiä turvajärjestelmiä, koska ne seuraavat sähköautojen luomaa innovaatiosuuntausta.

Ne eroavat toisistaan jalankulkijoiden turvallisuudessa, sillä jotkin hybridiautot, erityisesti vanhemmat hybridiautot, ovat joskus täysin äänettömiä, minkä vuoksi niitä on vaikeampi havaita äänekkäissä kaupunkiympäristöissä. Hybrideistä tiedetään, että ne aiheuttavat enemmän vammoja jalankulkijoille ja pyöräilijöille, mikä otetaan huomioon vakuutusmaksusta päätettäessä.

  Paras hybridi vetämiseen

Huolto ja luotettavuus: hybridit vs. bensiiniautot

Huolto ja luotettavuus paljastavat myös useita eroja hybridien ja bensiiniautojen välillä. Kuten aiemmin todettiin, hybridit ovat suunnittelultaan ja toteutukseltaan eksponentiaalisesti monimutkaisempia. Niissä on yleisesti osia, joita ei löydy useimmista bensiiniautoista, paitsi ehkä muutamista miedohybridisistä bensiinivaihtoehdoista.

Sähkömoottori, akkupaketti, paljon johdotuksia, vahvistetut törmäysjärjestelmät ja kehittyneet ohjelmistovalvontajärjestelmät on pakattu hybridiautoon, ja jokainen näistä voi rikkoutua. Jos ne rikkoutuvat, osan saatavuus ei myöskään ole yhtä hyvä kuin silloin, kun autoon tarvitaan tavallisen ei-hybridijärjestelmän osa.

Tämä nostaa myös vakuutusmaksua melkoisesti. Lisäksi hybridit vaativat toisinaan erityisiä diagnostiikkatyökaluja, joita ei ole yhtä laajalti saatavilla kuin joitakin tavallisissa bensiiniautoissa käytettäviä diagnostiikkajärjestelmiä. Kaikki tämä voi pidentää huoltoaikoja ja vaikeuttaa hybridiauton korjaamista.

UKK-osio

Ovatko hybridiautot aina kalliimpia vakuuttaa?

On erittäin todennäköistä, että tulevaisuudessa hybridit ja bensiiniautot maksavat suunnilleen saman verran. Riittää, että hybridiautoja on jatkuvasti tuotannossa hieman enemmän, ja kaikkien toimitusketjujen pitäisi toimia melko lailla samalla tavalla kuin tavallisten bensiiniautojen kohdalla. On kuitenkin vielä epäselvää, milloin tämä tapahtuu.

Joidenkin arvioiden mukaan hybridit hallitsevat markkinoita 10 tai 20 vuoden kuluttua, ja jos näin tapahtuu, hybridit voivat jopa maksaa vähemmän kuin tavalliset bensiiniautot.

Säästävätkö hybridit rahaa?

Hybridiautot voivat säästää rahaa, jos pystyt hyödyntämään hybridivoimansiirron täysin. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun pitäisi kytkeä auto virtajohtimeen aina tarvittaessa ja että vietät suurimman osan ajoajastasi liikennettä täynnä olevilla kaupunkikaduilla, jotta voit käyttää regeneratiivista jarrutusta mahdollisimman paljon.

  Ovatko itselataavat hybridit hyviä?

Jos kuitenkin ajelet enimmäkseen pitkiä matkoja, hybridi ei säästä rahaa, vaan saatat päinvastoin menettää jopa melkoisesti rahaa.

Onko sähköautojen vakuuttaminen kalliimpaa?

Kyllä, ne maksavat. Sähköautot eivät ole vielä valtavirtaa, ja se on suurin syy siihen, miksi ne maksavat niin paljon. Aika moni on kuullut, että esimerkiksi Tesla ei ole paras valmistaja, kun on kyse osien saatavuudesta, ja siitä vakuutusyhtiöt eivät pidä, koska aika todella maksaa rahaa.

Vaikka sähköautoissa on vähemmän liikkuvia osia, jotka tarvitsevat jatkuvaa huoltoa ja rikkoutuvat harvemmin, muut sähköauton osat ovat itse asiassa alttiimpia rikkoutumaan. Kaikissa sähköautoissa on regeneroiva jarrutus, jossa käytetään vetomoottoreita, jotka voivat rikkoutua helposti, ja tavallisessa autossa ei ole niitä lainkaan.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z