Miksi ohjaustehostinnesteeni on vähissä

Ohjaustehostin on olennainen turvallisuus- ja mukavuusominaisuus, joka on kaikissa nykyaikaisissa autoissa. Jos olet joskus ajanut autoa, jossa ei ole ohjaustehostinta, tiedät hyvin, mitä etuja ohjaustehostin tarjoaa. Se helpottaa auton ohjaamista ja tekee autosta samalla turvallisemman, koska voit reagoida nopeasti ja oikein.

Ohjaustehostimen on oltava luotettava, muuten olet suuressa vaarassa joutua onnettomuuteen. Siksi sinun on paikannettava kunnolla syyt, joiden vuoksi ohjaustehostin on menettämässä tehonestettä. Se voi johtua siitä, että ohjaustehostimen letkut ja tiivisteet ovat kuluneet, tai se voi johtua siitä, että käytät väärää nestettä.

Myös ohjaustehostimen nestepumppu voi aiheuttaa ohjaustehostimen vuotoja. Jos täytät ohjauspyöränestettä liikaa, aiheutat myös vuotoja. Muista lopuksi tarkistaa ohjauspyöränesteesi halkeamien ja vaurioiden varalta, sillä tämä on usein yleisin syyllinen toistuviin ohjaustehostinjärjestelmän vuotoihin.

Kaiken kaikkiaan parasta, mitä voit tehdä, on viedä autosi kokeneeseen korjaamoon, koska näiden ongelmien huomiotta jättäminen voi aiheuttaa ohjaustehostimesi toiminnan täydellisen loppumisen. Tätä et halua, koska se voi aiheuttaa kaikenlaisia lisäongelmia ja vaikeuttaa samalla auton ajamista.

Ohjaustehostimen letkut ja tiivisteet ovat kuluneet.

Monet tekijät vaikuttavat siihen, miten hyvin ohjaustehostimesi toimii. Ohjaustehostinjärjestelmä kestää yleensä korkeaa painetta, lämpötilan vaihteluita, kaikenlaisia ulkoisia tekijöitä, kuten kosteutta, kuumuutta, kylmyyttä, korroosiota ja jopa normaalia käyttöä.

Tämä tarkoittaa, että letkut ja tiivisteet kuluvat ajan myötä ja aiheuttavat ohjaustehostimen vuotoja. Oli miten oli, useimmat ohjaustehostinjärjestelmät on tehty kestämään pitkään. Yleensä ohjaustehostinjärjestelmästä ei kannata huolehtia vähintään 60 000 kilometriin, jos kaikki toimii niin kuin pitääkin.

  Parhaat sedanit pitkille kuljettajille

Käytät väärää ohjaustehostimen nesteseosta.

Kaikki ohjaustehostinjärjestelmät eivät ole samanlaisia, mikä tarkoittaa, että kaikki eivät käytä samantyyppistä voiteluainetta. Jotkut niistä käyttävät silikonipohjaisia nesteitä, kun taas toiset ovat riippuvaisia synteettisistä automaattivaihteistonesteistä.
Oikeanlainen seos on olennaisen tärkeää, jos haluat, että voimansiirtojärjestelmäsi toimii asianmukaisesti. Ohjaustehostimen pumppu on riippuvainen itse nesteestä, joten jos käytät väärän tyyppistä nestettä, voit aiheuttaa paljon enemmän ongelmia pitkällä aikavälillä. Väärä seos voi myös aiheuttaa korroosiota, jota et halua autoosi.

Viallinen ohjaustehostimen pumppu

Jos ohjaustehostimen nestetasoja ei ole täytetty asianmukaisesti, ne voivat aiheuttaa paljon tuhoa ohjaustehostinjärjestelmässä. Tarkemmin sanottuna, jos nestemäärät ovat alhaiset, ohjaustehostimen pumpun on todennäköisesti työskenneltävä paljon kovemmin pitääkseen nesteen kiertämässä järjestelmässä.

Jos siis täytät ohjaustehostimen nestettä ja vuodot jatkuvat, se tarkoittaa usein, että ohjaustehostimen pumppu on syyllinen. Muista kuunnella vinkuvia ääniä, kun käännät ohjauspyörää, sillä tämä on yleinen oire viallisesta ohjauspyörän pumpusta.

Ohjaustehostinsäiliön ylitäyttö.

Tämä syy on melko itsestään selvä, koska järjestelmä on suunniteltu toimimaan tietyllä määrällä ohjaustehostinnestettä. Jos täytät säiliön liian täyteen, lisäät todennäköisesti kaikkien letkujen ja tiivisteiden kulumista, koska niiden on kestettävä paljon enemmän nestettä kuin niiden muuten pitäisi.

Tämä voidaan korjata helposti yksinkertaisesti tarkistamalla säiliö kahdesti ja varmistamalla, että nestemäärät ovat riittävällä tasolla.

  Mikä on paras auto pitkälle automatkalle?

Ohjaustehostimen säiliö on haljennut tai vaurioitunut.

Ohjaustehostimen säiliö on altis kaikenlaisille ulkoisille tekijöille, kuten korkeille lämpötiloille, lialle, kiveniskemille, jäälle ja niin edelleen. Tämä tarkoittaa, että itse säiliö voi vaurioitua melko helposti, ja jos näin todella on, se aiheuttaa varmasti ohjaustehostinjärjestelmän vuotoja.

Säiliö on suunniteltu siten, että siihen on kiinnitetty kaksi letkua, joita kutsutaan lähetysletkuksi ja paluuletkuksi. Nämä ovat kaksi yleisintä vuotokohtaa, koska itse säiliö on yleensä valmistettu kestävistä materiaaleista, kuten alumiinista.

FAQ-osio

Kuinka paljon ohjaustehostimen vuodon korjaaminen maksaa?

Se riippuu siitä, mitä pitää vaihtaa/korjata, mutta keskimäärin kustannukset ovat 50-200 dollaria. Jos sinun on vaihdettava letkut, sinun pitäisi odottaa noin 80-150 dollaria, työ mukaan lukien. Toinen tärkeä tekijä on se, missä vuoto sijaitsee.

Jos vuodon löytäminen vaatii huomattavaa työtä, kuten erilaisten läheisten osien poistamista, tällaiset korjaustyöt voivat maksaa paljon enemmän kuin 200 dollaria. Joka tapauksessa on parempi korjata ongelma kuin odottaa, että koko ohjaustehostinjärjestelmä kuolee.

Voiko autolla ajaa, jos ohjaustehostin vuotaa?

Teknisesti voit ajaa autoa, jossa on ohjaustehostinjärjestelmän vuoto. Voit jopa ajaa autoa ilman ohjaustehostinjärjestelmää yleensä, mutta kumpaakaan näistä ei pitäisi tehdä. Koska ohjaustehostinjärjestelmä perustuu useisiin letkuihin, pumppuun ja säiliöön, jotta se toimisi tarkoitetulla tavalla, jos ajat autolla, vaarana on, että aiheutat kaikenlaisia lisäongelmia.

  Mikä on paras auto vanhemmille kuljettajille?

Koskaan ei ole hyvä idea olla tietämättä, onko ohjaustehostimesi menettämässä toimintakykynsä vai ei, varsinkin kun ei ole mitään keinoa, miten voit kunnolla arvioida, milloin järjestelmä on menossa epäkuntoon.

Miten korjata ohjaustehostimen vuoto?

Useimmat vuodot johtuvat kuluneista komponenteista, mikä tarkoittaa, että voit korjata ongelman yksinkertaisesti vaihtamalla letkun, tiivisteen tai paineventtiilin. Ohjaustehostimen korjaaminen voi kuitenkin joskus olla paljon vaikeampaa, mikä tarkoittaa, että sinun kannattaa viedä autosi kokeneelle mekaanikolle.

Jos tiivisteet ovat rikki, se voi usein tarkoittaa, että sinun on vaihdettava kaikki, ja tämäntyyppiset korjaustyöt vaativat paljon taitoa ja tarkkuutta, varsinkin jos haluat korjata ongelman lopullisesti.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z