Miksi 90-luvun autot ovat niin rumia?

90-luvulla autoteollisuutta tervehdittiin monilla uusilla valmistusmenetelmillä, jotka mahdollistivat perusteellisempien suunnittelupäätösten tekemisen. Tuloksena oli monia upeasti muotoiltuja autoja, kuten Ferrari F50 tai Aston Martin DB7, mutta kaikki 90-luvun autot eivät olleet upeita.

Itse asiassa suurin osa niistä oli varsin epämiellyttävän näköisiä, ja jotkut niistä olivat jopa yksinkertaisesti kammottavia. Sanotaan, että kauneus on katsojan silmässä, ja se on totta. Joissakin näistä autoista on kuitenkin sellaisia suunnittelupäätöksiä, joita vain äiti voisi rakastaa, hyvin, hyvin hyvä ja huolehtiva äiti.

Syy siihen, miksi autot näyttivät niin huonoilta, on se, että koko autosuunnittelun eetos muuttui muutamassa vuodessa. Aerodynamiikasta tuli erittäin tärkeä huomioon otettava tekijä, ja autonvalmistajat tavallaan omaksuivat ajatuksen, jonka mukaan useimmissa tapauksissa toiminnan pitäisi seurata muotoa.

Tehokkuutta alettiin painottaa enemmän, ja siitä se vain lähti liikkeelle. On syytä sanoa, että 70-luvun autoja pidetään yleisesti kaikkein rumimpina. Eri sukupolvet suhtautuvat vanhempiin autoihin kuitenkin eri tavalla, ja kuka tietää, mitä ajattelemme 2020-luvun autoista muutaman vuosikymmenen kuluttua.

90-luvun automuotoilu – Parhaimman näköiset autot, huonoimman näköiset autot

Yksittäisen auton valitseminen ja sen nimeäminen kauniiksi tai rumaksi on melko subjektiivista, mutta jos otamme laajemman lähestymistavan ja tarkastelemme monia verkkotaulukoita ja 90-luvun autojen kauneuskilpailuja, meidän pitäisi saada kokonaiskäsitys siitä, mitä suuri yleisö pitää rumana tai yhtä kauniina kuin kuvaa.

  Mitkä turvaistuimet ovat mukavia?

On lähes mahdotonta ajatella, että Ferrari F50 ei olisi hyvännäköinen auto. Vaikka muotoilu oli parhaimmillaankin kyseenalainen, kun se julkaistiin, näyttää siltä, että F50 ikääntyi vahvasti. Aston Martin DB7, BMW 8-sarja, Lamborghini Diablo GT, BMW Z3 M Coupe, Mazda RX-7 ja Porsche 911 993 GT2 olivat 90-luvun komeimpia autoja.

Jos kuitenkin laatisimme luettelon ”rumimmista 90-luvun autoista”, meidän pitäisi harkita Subaru SVX:n, 4. sukupolven Mustangin, Lancia Ypsilonin, Suzuki X-90:n, Buick Skylarkin ja vanhan kunnon Fiat Multipla -auton lisäämistä.

1990-luvun autojen muotokieli.

Vielä 70- ja varsinkin 80-luvuilla autot olivat melko yksinkertaisen näköisiä. Se ei tarkoita, että 80-luvun autot olisivat näyttäneet huonoilta, ne olivat vain hieman tylsiä. Kiilamaiset autot olivat yleisiä kuin maito, ja joskus tuntui siltä, että autoteollisuudelta puuttui motivaatio tai infrastruktuuri futuristisempien muotoiluvaihtoehtojen tarjoamiseksi.

90-luku näytti kuitenkin muuttaneen tämän jossain määrin. Vaikka monet 90-luvun autot olivat vähintäänkin epämiellyttäviä, ne olivat ainakin hieman rohkeampia. 90-luvun autosuunnittelussa omaksuttiin vuosikymmeniä vanha kaarevuuden ja urheilullisen muotoilun käsite, joka piristi monia 90-luvun autoja ja teki niistä upean näköisiä.

Tälle aikakaudelle syntyivät Mazda Miatan kaltaiset autot, jotka olivat niin miellyttävän kaarevia, että Mazda päätti olla muuttamatta Miatan ulkonäköä vuosikymmeniin. Superautoista tuli ”superautoja”, joissa oli enemmän tehoa, paljon parempi mekaniikka ja ergonomia, jota tuettiin fiksuilla suunnittelupäätöksillä.

  Mikä on hiljaisin ja tasaisin auto?

Yksinkertaisuus – parasta 90-luvun autosuunnittelussa.

Kuten aiemmin mainittiin, jotkut 90-luvun autot ovat varmasti kauniita, ja on vain oikein tietää miksi. Yhteistä Mazda RX-7:n, BMW 7-sarjan, Lamborghini Diablo GT:n, BMW 8-sarjan, Acura NS-X:n, Toyota Supran ja Nissan Skyline GT-R:n kaltaisille autoille on suunnittelun yksinkertaisuus.

Yksinkertaisuus miellyttää silmää, olipa se sitten kuinka hyvännäköistä tai vähemmän hyvännäköistä tahansa. Tämä tarkoittaa sitä, että tämäntyyppiset autot vanhenevat lähes aina paremmin, varsinkin kun niitä verrataan Fiat Multipla- tai Lancia Ypsilon -mallien kaltaisiin ylityylisiin autoihin, jotka näyttävät siltä, että ne on muotoillut joku, joka ei tiennyt, milloin lopettaa suunnittelun.

Visuaalisen rykelmän puute tekee muodoista mieleenpainuvampia, ja se antaa taiteilijalle mahdollisuuden viimeistellä olennaiset asiat, jotka lähes aina säilyvät sukupolvien ajan. Vaikka 90-luku oli pääasiassa täynnä rumia autoja, jotkut 90-luvun autot olivat ja ovat edelleen lumoavan kauniita.

FAQ-osio

Mikä määritteli 90-luvun autot?

90-luvun autot olivat paljon kehittyneempiä verrattuna 80-luvun autoihin, että joskus tuntuu siltä, että 80-luvun siirtyminen 90-luvulle oli autojen historian suurin harppaus. Tekijöitä, jotka määrittelivät 90-lukua, olivat moderni kaareva muotoilu ja yksinkertaisuus, enemmän tehoa, paremmat mittasuhteet, enemmän turvavarusteita, tehokkuus ja yleinen tekninen ylivoima.

90-luvun superautot olivat usein kaksi kertaa tehokkaampia kuin 80-luvun lippulaiva-autot, mikä sysäsi koko superautoteollisuutta kohti urheilullisempia autoja. Tämä käy selväksi heti, kun katsot legendaarista McLaren F1:tä, sillä tämä upea superauto on edelleen yksi nopeimmista autoista, ja todennäköisesti pysyy sellaisena loputtomiin.

  Millaisella autolla Columbo ajoi

Mikä aikakausi tarjosi kaikkien aikojen komeimmat autot?

On äärimmäisen vaikeaa eristää vain yhtä vuosikymmentä autojen suunnitteluhistoriasta ja kruunata se ylivertaiseksi, mutta näyttää siltä, että 1960-luvun autot ovat, kuten nuoret ehkä sanoisivat – rakennettu toisin. Aston Martin DB5:n ja Ferrari 250 GTO:n kaltaiset autot ovat arvoltaan pilviä korkeammalla, ja se johtuu ennen kaikkea niiden ulkonäöstä.

Jokaisella vuosikymmenellä oli kohokohtia ja suoraan sanottuna järjettömän rumia autoja, mutta näyttää siltä, että 1960-luku oli hieman yhtenäisempi ja itsevarmemman näköinen. Kun otetaan huomioon, että autojen suunnittelutekniikka parani harppauksin seuraavina vuosikymmeninä, mutta ne tuskin pääsivät silti lähellekään 60-lukua, se vahvistaa entisestään sitä, miksi 60-lukua pidetään usein autojen suunnittelun huippuna.

Millainen on autojen muotoilun tulevaisuus?

Näyttää siltä, että nyt autoteollisuus elää aikaa, jota voi kuvailla vain vallankumoukseksi. Sähköautoista on tulossa yhä suositumpia, ja autojen suunnittelussa korostetaan aerodynamiikkaa enemmän kuin koskaan tehokkuuden ja hiljaisuuden parantamiseksi.

Sellaisenaan odotamme varmasti tyylikkään näköisiä autoja, joissa on paljon kaaria, sillä ne ovat tehokkaan autosuunnittelun eturintamassa. Jotkin merkit ovat ottamassa käyttöön täysin uuden muotoilukielen, joten on vaikea arvioida, mitä tulevaisuudessa on luvassa. Varmaa on vain se, että teknologia tasoittaa tietä jännittävämmälle muotoilulle, ainakin teoriassa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z