Missä Audissa on V10-moottori

Kaksi vuotta sitten Audi esitteli Audi R8:sta erikoisversion nimeltä R8 Decennium edition. Decennium R8 on kunnianosoitus tuolloin 10 vuotta vanhalle Audin kaikkien aikojen parhaalle moottorille ja yhdelle koko autoteollisuuden parhaista moottoreista, ikoniselle 5,2-litraiselle luonnollisesti imettävälle V10-moottorille.

R8 ei kuitenkaan ole ainoa Audi-malli, jossa on V10-moottori, sillä tämä kunnia kuuluu myös vuosien 2006/2008 Audi S6/6S:lle ja vuoden 2006 S8:lle. Kaikkia kolmea näistä pidetään nykyään yleisesti kahtena hulluimpana Audin sedanina, koska ne jakavat moottorinsa Lamborghini Gallardo/Huracanin kanssa.

Audi/Lamborghini 5,2-litraista V10-moottoria tarjotaan edelleen R8:ssa ja Huracanissa, ja monet pitävät sitä kaikkien aikojen legendaarisimpana urheiluauton moottorina. R8:n ja Huracanin lisäksi nykyään ei ole muita autoja, joissa olisi V10-moottori tehtaalta.

Autoteollisuus on siirtymässä pois suurista luontaisesti imettävistä moottoreista, joten on hyvin todennäköistä, että emme koskaan näe upouudessa autossa V10-moottoria, ei pakko- eikä luontaisesti imettävänä.

Audi R8 – Todellinen Audin superauto.

Vuonna 2006 Audi järkytti maailmaa upealla Audi R8:lla. R8:a tarjottiin aluksi joko 4,2 litran V8- tai 5,2 litran V10-moottorilla. Myöhemmissä R8-malleissa 4,2 litran moottorista luovuttiin, mikä tarkoittaa, että ainoa R8:aan saatavilla oleva moottori on V10-moottori.

Ensimmäisen sukupolven V10 R8 tarjoaa 525hv ja 391lb-ft vääntöä. Tämän ansiosta ensimmäisen sukupolven V10 R8 saavuttaa nopeuden 100 km/h paikaltaan alle 4 sekunnissa. Myöhemmin Audi uudisti R8:n vuonna 2011, ja 5,2 litran moottorin teho nousi 552 hv:hen ja vääntömomentti 400 lb-ft:iin. Tehokkain ensimmäisen sukupolven Audi R8 on vuoden 2015 R8 Competition, jossa on 570 hv:n 5,2 litran V10-moottori ja jonka nopeus 0-100 km/h on 3,2 sekuntia.

  Polttoainetaloudeltaan paras Audi

R8:n toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2015, ja se lähestyy nyt käyttöikänsä loppua. Toisen sukupolven R8:n 5,2 litran V10-moottorin teho on vähintään 532 hv, kun taas tehokkain V10-R8 tarjoaa 602 hv. R8 jää todennäköisesti historiaan yhtenä kaikkien aikojen parhaista superautoista, sillä se tasapainottaa käytettävyyden ja suorituskyvyn ihailtavasti.

Ensimmäisen sukupolven R8 on myös yksi kaikkien aikojen komeimmista autoista, ja siitä tulee todennäköisesti jonain päivänä klassikko, erityisesti V10-manuaaliversioista.

2006 Audi S6/RS6 – Keskikokoinen sedan, jossa on Lamborghini Gallardon moottori.

2000-luvun puolivälissä ja lopulla maailma oli täysin erilainen paikka verrattuna nykypäivään. BMW tarjosi M5:n V10-moottorilla ja Audi tarjosi S6/RS6:n Lamborghini-moottorilla. Näihin aikoihin kukaan ei ollut kovinkaan innostunut perheautojen Lamborghini-moottoreista, koska ympäristötietoinen aikakausi alkoi muutama vuosi sen jälkeen.

Vuoden 2006 Audi S6 tarjoaa hieman viritetyn ja hieman hienostuneemman version Gallardo V10:stä, sillä se tarjoaa ”vain” 435hv ja 398lb-ft vääntöä. Tämä moottori on yhdistetty 6-vaihteiseen automaattivaihteistoon ja Audin alan standardiin kuuluvaan Quattro- nelivetoon.

Vuoden 2008 Audi RS6 oli ja on edelleen kaikkien aikojen hulluin Audi RS6, koska siinä on sama 5,2 litran V10-moottori, mutta 571 hv ja 479 lb-ft vääntöä. Monet asiantuntijat väittävät, että Audi jopa pohdiskeli ajatusta 650 hv:n RS6:n valmistamisesta jo vuonna 2008, ja tämä selvisi myöhemmin, koska pieni ECU-viritys pystyy nostamaan RS6:n tehon jopa 650 hv:iin.

  Mikä on paras väri Audille?

Nämä kaksi Audin sedania ovat nyt ikonisia, sillä ne edustavat aikakautta, jolloin autoharrastajat pystyivät yhdistämään Lamborghini V10:n perheautoon.

2006 Audi A8 – Täysikokoinen luksuslimusiini Lamborghinin moottorilla.

Vuoden 2006 Audi S8 käyttää myös muunnelmaa 5,2-litraisesta Lamborghini V10 -moottorista, mutta S8:sta löytynyt versio oli hieman viritetty verrattuna RS6:n versioon. Vuoden 2006 S8:n teho on 450 hv ja vääntömomentti 398 lb-ft. Tämä moottori on jokseenkin identtinen vuoden 2006 S6:ssa käytetyn moottorin kanssa.

Tämä on ensimmäinen ja ainoa kerta, kun täysikokoisessa luksussedanissa käytettiin yli 8-sylinteristä moottoria. Kaikissa seuraavissa S8-malleissa käytetään 8-sylinterisiä moottoreita, ja uusimmassa Audi S8:ssa on 4,0 litran turboahdettu V8, jossa on 563 hv.

Kaiken kaikkiaan 5.2L S8 on ikoninen auto, mutta sen saa nykyään suhteellisen edulliseen hintaan. Se ei kuitenkaan ole kaikkein suosituin auto, sillä sen ylläpito maksaa paljon rahaa, aivan kuten S6:n ja RS6:n ylläpito tuolta aikakaudelta.

UKK-osio

Mitä eroa on Lamborghini V10:n ja Audi V10:n välillä?

Aivan ensimmäinen Lamborghini Gallardo esiteltiin mallivuodeksi 2003, ja siinä käytettiin 5,0 litran V10-moottoria, jossa oli noin 493 hv. Lamborghini päivitti moottorin myöhemmin 5,2 litran moottoriksi, ja tämä on sama moottori, joka löytyy S6/RS6:sta ja S8:sta tuolta aikakaudelta.

Ilmeisten tehoerojen lisäksi Lamborghinin V10-moottori on paljon aggressiivisempi, eikä se ole yhtä hienostunut kuin Audin sedaneissa käytetty V10-moottori. Audi yritti tehdä V10-moottorista jokapäiväiseen ajoon sopivamman, mikä tarkoitti, että moottorin piti olla hiljaisempi eikä niin aggressiivinen.

  Audi A3 Luotettavuus

Miksi Audi käytti V10-moottoria perhesedanissa?

Nykypäivän näkökulmasta tuntuu naurettavalta, että perhesedanissa on 5,2 litran V10 Lamborghini -moottori, mutta 2000-luvun alku oli täysin erilainen aikakausi, sillä polttoaineen hinnat ja yleinen ympäristösuuntaus olivat hyvin erilaisia.

He tekivät sen, koska he pystyivät siihen, ja koska myös tuon aikakauden M5:ssä käytetään luonnollisesti imettävää V10-moottoria. Silloin tuntui naurettavalta, että suorituskykyisessä autossa oli nelisylinterinen moottori, mutta nykyään se on enemmän tai vähemmän normi.

Onko Audi V10 kadonnut lopullisesti?

Audi V10 on todennäköisesti poissa, eikä ole merkkejä siitä, että se koskaan palaisi. Tämä johtuu siitä, että nykyiset päästö-, tehokkuus- ja äänimääräykset eivät yksinkertaisesti salli tällaisia moottoreita. R8:n V10 on joillekin dinosaurus, mutta meille autoharrastajille se edustaa suorituskykyisten autojen kulta-aikaa.

Audi kertoi hiljattain, että uudesta R8:sta tulee täyssähköinen superauto, mikä on täysin järkevää, kun otetaan huomioon, että autoteollisuus on hitaasti siirtymässä pois suurista moottoreista yleensä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z