Missä Mercedeksessä on 6-sylinterinen moottori?

Nykyaikaisessa Mercedes-mallistossa on 4-, 6- ja muutamia 8-sylinterisiä moottoreita. 4-sylinterisiä moottoreita tarjotaan useimmiten viistoperäisiin autoihin ja pienempiin sedaneihin, vaikka muutamissa katumaastureissa on myös 4-sylinterisiä moottorivaihtoehtoja. 6-sylinterisiä moottoreita tarjotaan yleensä keskitason sedaneihin ja katumaastureihin.

Mercedes tarjoaa kaasu- ja dieselmoottoreita 6-sylinterisiä moottoreita maailmanlaajuisesti, lukuun ottamatta dieselmoottoreita Yhdysvalloissa. Useimmissa tapauksissa nämä 6-sylinteriset kaasumoottorit ovat täydellinen välimuoto melko tehottomien 4-sylinteristen ja liian tehottomien V8-moottoreiden välillä.

Mercedes 6-sylinteriset sedanit

Jos haluat 6-sylinterisen C-luokan, sinun on mentävä AMG-osaston kautta ja valittava C43 AMG, koska Mercedes lopetti C400:n tarjoamisen. C43:n voimanlähteenä on 3,0-litrainen bensakäyttöinen BiTurbo-moottori, joka on yhdistetty 9-vaihteiseen automaattivaihteistoon. C43:n lähtöhinta on noin 56 000 dollaria.

Vuoden 2021 Mercedes E400 on Mercedeksen kaasukäyttöinen 6-sylinterinen sedan, jonka lähtötaso on noin 62 000 dollaria. Tässä mallissa on tarjolla samanlainen 6-sylinterinen moottori kuin C43:ssa, mutta tässä on apuna Mercedes EQ Boost -teknologia.

Jos haluat vielä tehokkaamman E-luokan, voit valita E53-mallin. Sen voimanlähteenä on myös 6-sylinterinen kaasu-Biturbomoottori. E53:n hinta on alkaen 74 000 dollaria, ja se tarjoaa reilut 430 hevosvoimaa ja nopean 4,4 sekunnin 0-100-ajan.

Mercedeksen S-luokan mallisto alkaa S450-sedanilla. Tämän S-luokan voimanlähteenä on 6-sylinterinen kaasumoottori, jossa on 362 hv, ja sen lähtöhinta on 94 000 dollaria. S450-mallin yläpuolella on S450 4Matic, jota tarjotaan samalla moottorikokoonpanolla, mutta johon on lisätty nelivetojärjestelmä.

  Mikä on paras Mercedes-maasturi ostettavaksi?

Mercedeksen 6-sylinteriset katumaasturit

Mercedeksen pienintä katumaasturia, GLA:ta, ei tarjota lainkaan 6-sylinterisellä moottorilla, ei edes AMG-mallistossa.

Jos haluat 6-sylinterisen GLC:n, joudut myös AMG-osaston kautta valitsemaan GLC43 AMG:n. GLC:ssä tarjottu voimakokoonpano on periaatteessa sama, jota tarjotaan C43 AMG:ssä. Ja GLC 43:n lähtöhinta on 60 000 dollaria.

Keskikokoisten luksusmaastureiden segmentissä Mercedes tarjoaa GLE:tä. Ja GLE450 4Matic on yksi kahdesta tällä hetkellä myynnissä olevasta 6-sylinterisestä GLE-mallista, jonka lähtöhinta on 62 000 dollaria. Tämä moottorikokoonpano on sama, joka on E450:ssä.

Toinen 6-sylinterinen GLE on GLE53 AMG, jonka lähtöhinta on 72 000 dollaria ja jossa on sama moottori kuin E53 AMG:ssä.

Jos haluat suurimman 6-sylinterisen Mercedes SUV:n, voit valita GLS450 4MATICin. Tämä katumaasturi alkaa 76 000 dollarista, ja siinä on sama moottorikokoonpano kuin S450:ssä. Myös ikoninen Mercedes G-luokka voidaan konfiguroida 6-sylinterisellä moottorilla Yhdysvaltojen ulkopuolella.

Mercedes 6-sylinteriset dieselmoottorit

Jos haluat 6-sylinterisen dieselmoottorin, Mercedes ei tarjoa Yhdysvalloissa 6-sylinterisiä dieselmoottoreita. Tämä johtuu lähinnä siitä, että dieselkäyttöiset autot eivät ole Yhdysvalloissa yhtä suosittuja kuin Euroopassa. Lisäksi Yhdysvalloissa dieselseokset eivät sovi Mercedeksen dieselmoottoreihin yhtä hyvin kuin eurooppalaiset seokset.

Polttoaineen hinnat ovat Yhdysvalloissa myös hieman edullisemmat, mikä on lisäsyy siihen, että Yhdysvalloissa ei tarjota dieselmoottoreita. On myös syytä uskoa, että Yhdysvaltain hallitus saattaa jopa kieltää uudet dieselautot tai ainakin säännellä niitä hieman tiukemmin.

  Miksi Mercedes on huono auto

Euroopassa on tarjolla monia erilaisia dieselmoottorilla varustettuja 4- ja 6-sylinterisiä Mercedes-moottoreita. Näitä moottoreita kutsutaan yleensä nimellä BlueTec. Ja vaikka väestön yleinen mielipide ei kannata dieselmoottoreita, Mercedesin kaltaiset valmistajat onnistuvat silti valmistamaan melko taloudellisia dieselmoottoreita.

6-sylinteriset usein kysytyt kysymykset

Mitkä ovat 6-sylinterisen moottorin edut 4-sylinteriseen verrattuna?

6-sylinterinen moottori pystyy muuttamaan enemmän polttoainetta käyttökelpoiseksi energiaksi verrattuna 4-sylinteriseen moottoriin. Näin ollen 6-sylinterinen moottori tekee aina vähemmän työtä saavuttaakseen tietyn tehon kuin 4-sylinterinen. Todellisessa maailmassa tämä tarkoittaa, että 6-sylinterinen moottori on lähes aina hiljaisempi, paljon urheilullisempi ja parempi hinaukseen ja maantieajoon.

Koska 6-sylinterinen pystyy muuttamaan enemmän polttoainetta energiaksi, se tarkoittaa myös sitä, että 6-sylinterinen kuluttaa tilanteesta riippuen enemmän polttoainetta. Jos ajat pääasiassa maanteillä, 6-sylinterinen moottori on taloudellisempi kuin 4-sylinterinen. Mutta jos ajat kaupungissa, 4-sylinterinen on yleensä taloudellisempi.

Ovatko AMG:n 6-sylinteriset moottorit ”oikeita” AMG-moottoreita?

Monet uskovat, että ”oikean” AMG-moottorin on oltava vähintään 8-sylinterinen. Tämä olisi ollut järkevää alkuaikoina, mutta nykyään kaikkien tiukkojen päästömääräysten vuoksi valmistajat välttelevät suurempia moottoreita ja suosivat pienempiä moottoreita, joissa on pakko-induktio.

AMG pystyy nykyään saamaan jopa 4-sylinterisistä moottoreista valtavat tehot, mutta monet väittävät, että nykyaikaiset ei-V8-moottorit ovat hieman elottomia ja luonnottomia. Mercedes tarjoaa samanlaista 6-sylinteristä moottoria C53AMG:ssä ja tavallisessa E450:ssä, mutta AMG-versio on jossain määrin parannettu AMG-osaston toimesta.

  Pitäisikö minun ruostesuojata Mersuni?

Poistuvatko 6-sylinteriset moottorit lähiaikoina käytöstä?

On vaikea sanoa, onko 6-sylinterisistä moottoreista luovuttu, sillä päästömääräykset muuttuvat taukoamatta. V8-moottoreiden tulevaisuus on melko synkkä, ja V10- ja V12-moottorit on jo nyt varattu vain kalliimpiin myynnissä oleviin autoihin. Kuusisylinterinen moottori on paljon taloudellisempi kuin kahdeksansylinterinen moottori.

Monet uskovat, että emme näe 6-sylinterisen loppua vielä pitkään aikaan, ja tällä hetkellä se näyttää todellakin olevan totta. Mutta muutama vuosi sitten samaa voitiin sanoa V8-moottorista, ja nykyään V8-moottori on erittäin harvinainen uudemmissa eurooppalaisissa autoissa.

Ajat muuttuvat, ja monet automerkit ovat innokkaita tutkimaan ja kehittämään uudempia kulkuvälineitä, kuten hybridisointia ja sähköistämistä. Vaikka 6-sylinterinen moottori on paremmassa asemassa V8:aan verrattuna, kukaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z