Missä autoissa on sama pulttikuvio kuin Mercedeksessä

Mercedes on saksalainen luksusautomerkki, joka tunnetaan maailman maineikkaimpien luksusautojen ja katumaastureiden suunnittelusta. Merkki on ollut olemassa moottoriajoneuvojen perustamisesta lähtien, mikä tarkoittaa, että he tietävät pari asiaa siitä, miten tehdä kunnon auto. Erityinen vanteen pulttipiirre viittaa kuvitteelliseen ympyrään, joka muodostuu kaikkien korvakkeiden reikien keskipisteiden yhdistämisestä.

Kaikissa autoissa ei ole samaa pulttipohjaa, mikä tarkoittaa, että vanteiden vaihtaminen eri autojen välillä ei ole aina mahdollista. Missä autoissa on sama pulttijako kuin Mercedeksessä? Ensinnäkin useimmissa nykyaikaisissa Mercedes-henkilöautoissa käytetään tunnettua 5×112/5×4.4-pulttijakoa, joka on melko yleinen saksalaisten autojen luksussegmentissä.

Audin, BMW:n, Lamborghinin, Bentleyn, McLarenin, Minin, Seatin, Skodan ja VW:n autoissa on täsmälleen sama pulttijako, mikä tarkoittaa, että nämä merkit voivat yleensä vaihtaa renkaita keskenään. Sinun on kuitenkin aina tarkistettava, onko kyseisessä Mersussa 5×112-pulttikuvio, sillä joissakin malleissa sitä ei ole.

Muista myös tarkistaa, onko autossa, johon haluat vaihtaa vanteet, myös sama pulttijako, sillä jotkin edellä lueteltujen merkkien mallit eivät ole yhteensopivia. Lisäksi on myös merkkejä, joilla ei useimmiten ole samaa pulttijakoa, lukuun ottamatta muutamia tiettyjä malleja, joilla on.

Mikä on pulttikuvio?

Vanteen pulttikuvio viittaa kuvitteelliseen ympyrään, jonka kaikkien korvakkeiden keskipisteet muodostavat. Tämä mitta on tärkeä, jos haluat vaihtaa vanteita, sillä jos sinulla on kaksi autoa, joissa on samanlainen pulttijako, voit helposti vaihtaa vanteet keskenään. Toki on myös joitakin muita mittoja, jotka on pidettävä mielessä, mutta puhumme niistä pian.

  Mercedes GL450:n yleiset ongelmat

Nykyaikaisessa autoteollisuudessa on melko monta erilaista pulttauskuviota, mikä tarkoittaa, että kaikissa autoissa ei ole samaa pulttauskuviota. Jopa joissakin Mercedes-malleissa on erilaiset pulttikuviot, erityisesti täysin eri markkinasegmenttiin kuuluvissa malleissa. Esimerkiksi kaupallisessa Mercedes-pakettiautossa ei todennäköisesti ole samaa pulttikuviota kuin Mercedes Benz A-Class -luokassa.

Pulttipohjan kaavan ensimmäinen osa viittaa auton mukana tulevien korvakkeiden määrään. Jos kaava näyttää tältä: 5×112, se tarkoittaa, että numero 5 viittaa siihen, että autossa on viisi pultinreikää. Kaavan 112-osa viittaa halkaisijaan, joka muodostuu, jos piirretään ympyrä kaikkien viiden reiän keskipisteen läpi.

Mistä tiedän pulttipiirustukseni?

Voit selvittää autosi pulttikuvion muutamalla eri tavalla, ja yleisin ja helpoin tapa on etsiä tiedot omistajan käsikirjasta. Sinun on kuitenkin muistettava, että kaikissa omistajan käsikirjoissa ei ole näitä tietoja, joten sinun on löydettävä toinen tapa.

Toiseksi helpoin tapa selvittää pulttien malli on pyytää apua jälleenmyyjältäsi. Antamalla joitakin perustietoja autostasi, kuten vuosimalli, malli ja VIN-numero, jälleenmyyjän pitäisi pystyä välittömästi kertomaan pulttien malli. Jälleenmyyjät eivät välttämättä aina ole innokkaita auttamaan sinua tässä asiassa, koska on suhteellisen helppoa mitata autosi pulttijako itse.

Ensinnäkin auton pulttikuvio mitataan eri tavalla riippuen siitä, onko autossa pariton vai parillinen määrä pultinreikiä. Jos autossa on parillinen määrä reikiä, sinun tarvitsee vain mitata kahden reikäkeskipisteen välinen etäisyys rinnakkain toisistaan.

  Mercedes Benz SL-luokan luotettavuus

Jos autossasi on pariton määrä reikiä, sinun on mitattava reiät vinosti, kuten tässä esimerkissä on esitetty.

Miksi autoissa on erilaiset pulttijako?

Syy siihen, miksi autoissa on erilaiset pulttipinnat, on se, että ne ovat vain kehittyneet sellaisiksi. Jotkin merkit alkoivat käyttää yhtä pulttauskuviota, kun taas toiset merkit eri puolilla maailmaa alkoivat käyttää eri pulttauskuviota. Toinen syy siihen, miksi autoissa on erilaiset pulttipinnat, on se, että joissakin autoissa tarvitaan turvallisuussyistä enemmän korvakkeita.

Puoliperävaunun tavallisessa korvakuvioinnissa on vähintään 8-12 reikää, koska se on tarpeen suuremman ja painavamman vanteen kiinnittämiseksi kunnolla. Toisaalta autossa, jossa on todella pieni vanne, ei ole tarpeeksi tilaa, jotta siihen voitaisiin asentaa niin monta korvaketta.

Lisäksi vähemmän pultinreikiä tekee valmistusprosessista helpompaa ja halvempaa. Toki se ei ehkä näytä siltä tietyn auton kohdalla, mutta jos kyseessä on merkki, joka valmistaa vuosittain satoja, ellei jopa miljoonia autoja, nämä erot ovat varmasti merkittäviä.

UKK-osio

Voinko asentaa vanteet, joissa on erilainen pulttijako?

Et voi asentaa pyöriä, joiden pulttijako on erilainen, ilman jälkimarkkinapyörien sovittimia, joilla erot voidaan kompensoida. Sinun on kuitenkin oltava erityisen varovainen käyttäessäsi näitä pyöränsovittimia, sillä niiden valmistuksen ja asennuksen on oltava koulutettujen ammattilaisten tekemä, sillä muuten ne eivät ole yhtä turvallisia kuin OEM-pyörien pitäisi olla.

  Missä Mercedeksissä on kauko-ohjattava käynnistys?

Todellisuudessa on niin, että vaikka nämä adapterit voivat olla riittävän turvallisia, sinun on parempi olla ilman niitä, koska ei yksinkertaisesti ole mitään syytä ottaa riskiä, jos se ei ole ehdottoman välttämätöntä.

Mistä tiedän, sopiiko pyörä autooni?

Ensinnäkin pulttijako on ilmeinen mitta, jonka on vastattava, paitsi jos valitset korkealaatuisia, laadukkaasti valmistettuja ja asennettuja pyöränsovittimia. Toiseksi sinun on varmistettava, että pyörän halkaisija sopii autoosi.

Sinun on myös pidettävä mielessä, että vanteen ja renkaan leveydestä ei voi tinkiä kovin paljon. Voit myös ostaa välikkeitä, joiden avulla voit asentaa leveämmät pyörät, mutta myös nämä on asennettava koulutettujen ammattilaisten toimesta.

Ovatko jälkimarkkinapyörät hyvä idea Mercedekselle?

Se riippuu itse pyörästä. On turvallista sanoa, että OEM-Mersun vanne on loogisin valinta Mercedesiin, mutta jos haluat kaunistella asioita, varmista, että valitset laadukkaan vanteen, jonka on valmistanut hyvämaineinen valmistaja ja jolla on jonkinlainen todiste aitoudesta, sillä väärennöksiä on paljon.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z