Missä autossa on paras kattoluukku?

Kattoluukut ovat älykästä tekniikkaa, joka tekee minkä tahansa auton sisätiloista vähemmän synkät ja miellyttävämmät. Riippumatta siitä, haluatko mieluummin pienemmän vai suuremman kattoluukun, avattavan vai kiinteästi paikallaan olevan, tässä artikkelissa esittelemme parhaat kattoluukut, joita nykypäivän autoihin on saatavilla.

Tesla Model 3 on auto, jossa on tällä hetkellä maailman paras kattoluukku, sillä Model 3:ssa on vakiona massiivinen kattoluukku. Jos kuitenkin haluat edullisemman auton, jossa on silti vaikuttava kattoluukku, kannattaa tutustua pienikokoiseen Ford Fiesta hatchbackiin.

Jos haluat tilavan, mutta suhteellisen kompaktin auton, jossa on ihana kattoluukku, tutustu Volvo V60:een. Hiljattain julkaistussa Hyundai Tucsonissa on suuri liukuva panoraamakattoluukku, joka on sekä massiivinen että avattava, mikä ei ole nykyään kovin yleistä massiivisten kattoluukkujen kohdalla.

Jos haluat luksusta, Ferrari GTC4 Lussossa on kaikkien myynnissä olevien luksusurheiluautojen upeimman näköinen panoraamakattoluukku, ja BMW X7:ssä on ”BMW SkyLounge” -ominaisuus, jossa massiiviseen panoraamakattoluukkuun on integroitu uskomattoman hieno valaistus.

Tesla Model 3

Kun kyse on suurista kattoluukuista, tuskin mikään muu merkki tekee sen samalla tavalla kuin Tesla. Tesla Model 3:ssa on käytännössä panoraamakattona itse katto, mutta se ei ole avattavissa. Mikään muu merkki kuin Tesla ei ole tehnyt näin suurta lasikattoa, ja jos otetaan huomioon, että se kuuluu vakiovarusteisiin, ei ole ihme, että Model 3 vie voiton.

  Parhaat turboahdetut autot

Vaikuttavan lasikaton lisäksi Model 3 on markkinoiden paras EV tällä hetkellä, koska se maksaa huomattavasti vähemmän kuin suurin osa kilpailijoista ja tarjoaa silti enemmän kuin suurin osa kilpailijoista. Tästä huolimatta voit hyödyntää Teslan Supercharger-verkostoa, joka on edelleen alan paras.

Ford Fiesta

Sinun ei tarvitse käyttää valtavia summia rahaa saadaksesi auton, jossa on suuri kattoluukku, ja Ford Fiesta on olemassa vahvistamassa tämän. Fiestassa on suuri avattava kattoluukku, joka ei ole kovin yleinen näin pienissä autoissa. Arvon kannalta Fiesta tarjoaa parhaan kattoluukun kaikista tässä luetelluista autoista.

Itse kattoluukun lisäksi Fiesta on loistava pikkuauto kaupunkiajoon. Fiesta on myös riittävän pirteä maantiellä ajamiseen, sillä tarjolla on muutama tehokas moottori. Luotettavuus on enemmän kuin kunnollinen, samoin vakiovarustelu. Tästä huolimatta peltikatosta on kuitenkin maksettava lisämaksua.

Volvo V60

Volvo on tuotemerkki, joka on tunnettu siitä, että se valmistaa johtajatason autoja, joiden turvallisuus on etusijalla. V60 on käytännöllinen, näyttää hyvältä, on täynnä ihania materiaaleja, siinä on hieno sisustus, ja se tarjoaa myös suuren ja avattavan kattoluukun. Oli Volvosta merkkinä mitä mieltä tahansa, ei voi kieltää, etteivätkö uudemmat Volvo-autot olisi mitään muuta kuin vaikuttavia.

Luotettavuus on loistava ja samoin polttoainetehokkuus. V60 ei kuitenkaan ole kovinkaan hauska ajettava, varsinkin kun sitä vertaa joihinkin saksalaisiin kilpailijoihinsa. Lisäksi Volvo jää edelleen saksalaisia jälkeen AWD:n osalta.

  Myynkö autoni vai pidänkö sen?

Ferrari GTC4 Lusso

Melkein jokaisessa tämän listan autossa on suuri panoraamalasikatto, mutta GTC4 Lusson lisäksi missään muussa autossa ei ole näin suurta lasipaneelia ilman jonkinlaista tukiraudoitusta keskellä. Tämä tarkoittaa, että Lusso tarjoaa suurimman yksittäisen lasipaneelin kaikista tämän listan autoista.

On kuitenkin syytä sanoa, että GTC4 Lusson paneeli maksaa 32 000 dollaria, mikä tekee siitä tämän listan kalleimman panoraamakaton.

BMW X7

BMW X7 on täysikokoinen 7-paikkainen luksusmaasturi, jossa yhdistyvät ylellisyys ja mukavuus sekä urheilullisuus ja teknologia. Mikään tämän listan auto ei tarjoa yhtä edistyksellistä kattoluukkua kuin X7:ssä. Integroidun ympäristön valaistuksen ansiosta X7:n ”SkyLounge”-kuomu näyttää leuanvetävän siistiltä.
Itse kattoluukun lisäksi X7 on loistava katumaasturi. Kaikista tällä hetkellä markkinoilla olevista 7-paikkaisista katumaastureista X7 on yksi parhaista.

FAQ-osio

Missä autossa on kallein kattoluukku?

Vaikka Ferrari veloittaa sinulta 32 000 dollaria lasikatosta, se ei ole lähelläkään nykyisten automarkkinoiden kalleinta kattoluukkuvaihtoehtoa. Tämä kunnia kuuluu monen miljoonan dollarin Bugatti Chiron -hyperautolle, jonka saa 150 dollarin ”SkyView”-panoraamalasikatolla, joka kuulostaa järjettömältä.

Se kuulostaa absurdilta, koska lasipaneelit eivät ole kovin suuria eivätkä vaikuttavia. Niitä ei voi avata, ja ne koostuvat kahdesta pienemmästä kattolasipaneelista. Ne näyttävät hienoilta, mutta eivät 150 000 dollarin arvoisilta.

Mitä eroa on kattoluukun ja panoraamakaton välillä?

Aurinko- ja panoraamakaton välillä ei sinänsä ole eroja, mutta ihmiset kokevat ne eri tavalla riippuen heidän näkökulmastaan. On syytä mainita, että aivan ensimmäiset kattoluukut eivät edes olleet lasia, mutta tämäntyyppiset kattoluukut ovat jo kauan sitten unohtuneet.

  Mikä on mukavin auto senioreille?

Useimmissa nykyaikaisissa autoissa on joko pienempi lasipaneeli, joka voidaan avata jossakin muodossa, suurempi lasipaneeli, joka voidaan avata osittain, tai massiivinen lasipaneeli, jota ei yleensä voi avata. Kuukatto on myös aivan sama asia, mutta ihmisillä on tapana uskoa, että nämä kaikki ovat eri asioita.

Pitäisikö minun ostaa auto, jossa on kattoluukku?

Se riippuu siitä, mitä arvostat autossa eniten. Jos arvostat suorituskykyä, sinun on parempi olla ilman kattoluukkua, koska kattoluukku nostaa auton painopisteen ja heikentää samalla auton rakenteellista kestävyyttä, jos kattoluukkua ei ole tuettu riittävästi.

Jos suorituskyky ei kuitenkaan ole sinulle niin tärkeä, kattoluukulla varustettu auto tekee sisätiloista paljon valoisamman tuntuiset. Jos tähän yhdistetään lisätuuletus ja hieman paremman näköinen auto, kattoluukku on erittäin hyvä vaihtoehto.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z