Parhaat turboahdetut autot

Turboahtimesta, hybridisoinnista ja ahtimesta on tullut nykyajan autoteollisuuden uusi standardi. Pakkoinduktio on tehnyt uudemmista moottoreista pienempiä, kevyempiä ja ennen kaikkea vähemmän haitallisia ympäristölle ja pankkitilillesi.

Parhaan turboahdetun hatchbackin tittelistä kilpailevat uusi VW Golf 8 GTI ja Hyundai Veloster N. Molemmat ovat kilpailukykyisesti hinnoiteltuja, melko uusia, hauskoja ajaa ja tarjoavat myös ylivoimaisen luotettavuuden.

Parhaan turboahdetun sedanin tittelistä kilpailevat ihastuttava Volvo S60 ja vastikään julkaistu BMW 3-sarja. Volvo tarjoaa kypsemmän kokemuksen, ja BMW 3-sarja on aina ollut yksi parhaista sedaneista, joita rahalla saa.

Jos etsit upeaa turboahdettua katumaasturia, Porsche Macan on loistava kompakti katumaasturivaihtoehto, ja Audi Q8 on yksi markkinoiden halutuimmista suuremmista turboahdetuista katumaastureista. Hämmästyttäviä vaihtoehtoja on paljon, mutta nämä kaksi ovat varmasti luokkansa johtavia.

Parhaat turboahdetut hatchbackit

Viistoperäalusta on kulkenut pitkän matkan viime vuosina, etenkin mitä tulee tekniikkaan, ylellisyyteen ja mukavuuteen. Teholtaan monet uudemmat viistoperät voi ostaa yli 400 hv:n voimin, mikä riittää lähes jokaiselle autoharrastajalle.

Ja juuri julkaistu VW Golf 8 GTI juuri sitä. Tämä saksalainen viistoperälegenda maksaa 28 000 dollaria, ja se tarjoaa 2,0 litran turboahdetun nelisylinterisen rivimoottorin, jossa on 228 hv ja 258 lb-ft. GTI on pakattu modernin näköisellä ulko- ja sisustalla, ja se on hyvin varusteltu näyttämään tuoreelta tulevina vuosina.

Ja Hyundai Veloster N maksaa 33 000 dollaria, mutta N30 tarjoaa 275 hv ja 260 lb-ft. Se on myös varustettu jännittävällä automaattivaihteistolla sekä hienosti tehdyllä sisustalla ja ulkokuoreen. Velosterin luotettavuus on myös melko riippuvainen, samoin sisätilat ja tavaratila.

  Mikä on halvin sähköauto?

Jos valitset joko Golfin tai Hyundain, et tee virhettä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että Golf voisi olla parempi vaihtoehto edullisemman hinnan ja mahdollisuuden valita manuaalivaihteiston ja automaattivaihteiston välillä.

Parhaat turboahdetut sedanit

Sedanit ovat aina olleet parhaita yleiskäyttöautoja, joita rahalla saa, erityisesti BMW:n 3-sarjan kaltaiset kompaktikokoiset sedanit. 3-sarjasta on tullut melko suuri, mutta se ei silti ole yhtä suuri kuin jotkin keskikokoiset sedanit, kuten Audi A6, BMW 5-sarja tai Mercedes Benz E-Class.

3-sarjan vähittäismyyntihinta on noin 42 000 dollaria, mutta se tarjoaa suurimman osan isoveljensä, 5-sarjan, tekniikasta. 3-sarja on urheilullinen sedan, jossa on suuri valikoima moottori- ja varustevaihtoehtoja, ja lähes kaikki tarjolla olevat moottorit ovat luotettavia ja melko polttoainetehokkaita.

Volvo S60 maksaa muutaman tonnin vähemmän kuin 3-sarja, mutta ei vaikuta siltä, että tyylikäs ruotsalainen tarjoaisi yhtään vähemmän ylellisyyttä ja mukavuutta. Jos nämä yhdistetään tehokkaisiin moottoreihin ja korkeimpaan turvallisuustähtiluokitukseen, S60 vaikuttaa loistavalta vaihtoehdolta.

Audi A4 ja Mercedes C-luokka ovat myös loistavia vaihtoehtoja, mutta nämä kaksi eivät tarjoa niin paljon mukavuutta ja urheilullisuutta kuin 3-sarja. Oli miten oli, kompakti sedan on useimmille ihmisille riittävän tilava, ja suuremmat keskikokoiset ja täysikokoiset sedanit vaikuttavat hieman liian kalliilta ottaen huomioon tarjolla olevat käyttökelpoiset ominaisuudet.

  Paras auto uusille vanhemmille

Parhaat turboahdetut katumaasturit

Katumaastureista on hiljalleen tulossa markkinoiden suosituimpia autoja, ja katumaasturimarkkinat ovat nopeasti täyttymässä joukosta uusia katumaasturimerkkejä ja -malleja. Autonvalmistajat, jotka ovat vannoneet kehittävänsä vain urheiluautoja, ovat myös viime aikoina liittyneet SUV-markkinoille, koska markkinat ovat niin suositut.

Jotkin merkit, kuten Ford, harkitsevat jopa sedan-markkinoista luopumista kokonaan, koska myynti ei ole yhtä vakuuttavaa verrattuna maastureihin. Mercedes, Audi, BMW ja monet muut merkit ovat viime aikoina paljastaneet lähes nelinkertaisen määrän uudempia katumaastureita verrattuna uudempiin sedan-malleihin.

Ja näin kilpailluilla markkinoilla Porsche Macan näyttää erottuvan edukseen premium-merkkinsä, hämmästyttävän rakennuslaatunsa ja Porschen luotettavuutensa ansiosta. 53 000 dollarin hintalappu on tosiaan kova, mutta 50 000 dollarin hintainen upouusi Porsche ei muutama vuosi sitten ollut aito mahdollisuus.

Audi Q8 on 2010-luvun lopun ja 2020-luvun alun ehdoton katumaasturi. BMW X6 oli tämän segmentin edelläkävijä, ja myöhemmin Mercedes seurasi perässä GLE Coupella, mutta kumpikaan näistä kahdesta ei ole yhtä suosittu kuin Q8. Jos siihen yhdistetään hämmästyttävä tekniikka ja moottorit, 70 000 dollaria ei ehkä tunnukaan enää niin kohtuuttomalta.

UKK-osio

Onko turbomoottori edullisempi omistaa?

Turboahdettu moottori tarvitsee vähemmän polttoainetta, mutta se vaatii enemmän huoltoa. Turboahdettu moottori on yleensä myös halvempi vakuuttaa verrattuna vastaavalla teholla varustettuun imumoottoriin, mutta se kuluttaa enemmän öljyä.

Loppujen lopuksi lähes kaikki uudemmat autot ovat todellakin turboahdettuja. Tämä tarkoittaa sitä, että koko teollisuus on hitaasti ottamassa käyttöön pakkoinduktiota, mikä tarkoittaa sitä, että kehitystaso ja tuotannon yleinen kehittyneisyys vievät alaa eteenpäin, ja se myös laskee samalla hintaa.

  Kannattaako hybridiakku vaihtaa?

Ovatko turboahdetut autot nopeampia?

Turboahtimia ei ole suunniteltu ensisijaisesti kiihtyvyyden ja huippunopeuden parantamiseen, mutta vaikutukset viittaavat varmasti siihen suuntaan. Mercedeksen 2,0-litrainen nelisylinterinen turbomoottori tarjoaa yli 400 hv, ja jotkut muutaman vuoden takaiset 5,0-litraiset V8-luokan imumoottorit tarjoavat vastaavan tehon.

Mercedeksen neliturbomoottori on kuitenkin paljon kevyempi ja pienempi, ja sen polttoainetehokkuus on myös parempi. Joten kyllä, turboahdetut autot ovat todellakin nopeampia verrattuna imumoottoriin. Turbomoottorin huipputeho ulottuu tuhansiin hevosvoimiin, ja juuri julkaistu 830 hv Ferrari 812 C on maailman tehokkain N/A-auto.

Ovatko turboahdetut moottorit luotettavampia?

Turboahdettujen moottoreiden alkuaikoina luotettavuus kärsi. Mutta muutaman vuosikymmenen kehitystyön jälkeen näyttää siltä, että jotkut valtavirran valmistajat todellakin tarjoavat luotettavia turbomoottoreita. Olipa asia miten tahansa, imusarjan moottori on todennäköisesti luotettavampi yksinkertaisemman rakenteensa vuoksi.

Luotettavuuden marginaalinen lisääntyminen ei kuitenkaan ole tärkeämpää kuin kaikki muut turbomoottorin tarjoamat edut. Ja juuri siksi turbomoottorista on hitaasti tulossa 2020-luvun oletusmoottori. Ja ennen kuin sähkö- ja hybridiautot alkavat vallata alaa, turboahdin on kuningas.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z