Onko Peugeot 1007 hyvä auto?

Peugeot 1007

Peugeot 1007 on pieni kolmiovinen kaupunkiauto, joka esiteltiin ensimmäisen kerran mallivuonna 2004 ja joka lopetettiin lopullisesti vain 5 vuotta myöhemmin vuonna 2009. Syy siihen, miksi Peugeot 1007 hylättiin niin nopeasti, on se, että se ei myynyt läheskään niin hyvin kuin Peugeot toivoi, eikä se tuottanut Peugeotille rahaa. Onko Peugeot 1007 siis hyvä auto?

Peugeot 1007 on varmasti mielenkiintoinen auto, mutta se ei ole maailman paras auto. Ensinnäkin suoramyynti osoitti, että 1007:n ostaminen ei kiinnostanut kovinkaan montaa ihmistä. Tarjolla olevat moottorit ovat melko heikkoja ja ei-jännittäviä, mikä on suurin piirtein koko 1007:n teema. Se on auto, joka näyttää tylsältä, ajaa tylsästi ja tuntuu tylsältä.

Muotoilusta puheen ollen, Peugeot tekee nykyään hyvännäköisiä autoja, mutta näin ei ollut 2000-luvulla, kun 1007 tuli markkinoille. Sisätilat ovat yhtä innostamattomat, mutta ne tarjoavat kaiken sen, mitä siltä voi odottaa. Luotettavuus on rypäs, mikä tarkoittaa, että moni asia voi mennä pieleen, mutta lähinnä huonosti huolletuissa yksilöissä.

Arvoltaan Peugeot 1007:n voi ostaa uskomattoman halvalla, mikä on järkevää, koska tämä auto ei ole oikein kenenkään suosiossa. Käytännöllisyys on hyvä istumapaikkojen ja näkyvyyden osalta, mutta tavaratila kaipaisi lisätilaa.

Peugeot 1007 – Voimansiirtojärjestelmä

Peugeot 1007:ssä on tarjolla kaksi bensiinimoottoria ja yksi dieselmoottori. Alkutason 1,4 litran 4-sylinterinen moottori tuottaa valtavat 74 hv, mutta saat myös 1,4 litran 16v-vaihtoehdon, jossa on 88 hv. 1007-mallin huipputason bensiinimoottori on 1,6 litran 4-sylinterinen moottori, jossa on 109 hv ja jonka olisi pitänyt olla 1007-mallin lähtötason moottori.

  Peugeot ei käynnisty - syyt ja niiden korjaaminen

Dieselmoottoreista ainoa mahdollinen on 1.4 HDi 4-sylinterinen, jossa on vain vaivaiset 68 hv ja 118 hv vääntöä. 109-hevosvoimainen 1007 saavuttaa 100 km/h nopeuden noin 11 sekunnissa, mikä on 5 sekuntia nopeampi kuin dieselvaihtoehto. Kaikissa autoissa on FWD, 5-vaihteinen manuaalivaihteisto tai 2-Tronic-automaatti.

Kulutusnopeus on dieselvaihtoehdossa jopa 50MPG, kun taas bensiinivaihtoehdoissa se on parhaimmillaan 40MPG. Kaiken kaikkiaan 1007:n voimansiirto ei ole kovin innostava.

Peugeot 1007 – muotoilu ja ajaminen

Kuten vanha sanonta kuuluu: ”Kauneus on katsojan silmässä”, ja johtopäätösten tekeminen muotoilusta on täysin jokaisen oma asia, mutta kuulostaa yllättävältä, kun joku kutsuu 1007:ää houkuttelevan näköiseksi autoksi. Todellisuudessa 1007 näyttää niin tylsältä kuin vain voi olla, kun taas sisätilat ovat melko samanlaiset, mutta ergonomisesti hyvä paikka.

Ajotuntuma 1007:n ajossa on vankka, mikä tarkoittaa, että auto hallitsee painonsa kohtuullisen hyvin. Tämä johtuu osittain siitä, että autoa ei voi edes työntää tarpeeksi sen heikkojen moottoreiden takia. Kaiken kaikkiaan 1007 ajaa hyvin, eikä se ole mitenkään jännittävä.

Peugeot 1007 – Luotettavuus ja yleisiä ongelmia

1007:n luotettavuudesta 1007 ei ole tunnettu, mutta hyvin hoidetut yksilöt ovat paljon parempia kuin useimmat 1007-mallit markkinoilla. Todellisuudessa nämä ovat niin halpoja, että tuskin kukaan huoltaa niitä kunnolla. Tämä johtaa moniin ongelmiin, jotka piirtävät luotettavuuskuvan, joka ei vastaa 100-prosenttisesti tosiasioita, mutta ei myöskään paljon muuta.

  Onko Peugeot Rifter hyvä auto?

Yleisimmät ongelmat liittyvät moottoriin, tarkemmin sanottuna MAF-anturiin, katalysaattoriin ja suureen öljynkulutukseen. 2-tronic-vaihteiston tiedetään kieltäytyvän vaihtamasta ja ylikuumenevan, kun taas myös etuvakaajat voivat pettää. Auto kärsii myös lukuisista sähköongelmista, joista suurin osa ei vaikuta yleiseen ajettavuuteen.

Peugeot 1007 – Arvo ja käytännöllisyys

Arvoltaan Peugeot 1007 on niin halpa kuin autoja nykyään vain voi saada, sillä harva haaveilee ostavansa kompaktin 15 vuotta vanhan kolmiovisen Peugeot MPV:n, jossa on liukuovet. Voit siis ostaa sellaisen todella edullisesti, mutta muista tarkistaa auton yleinen luotettavuus.

Käytännöllisyys on melko kohtuullista yleisen istumatilan ja luotettavuuden osalta, mutta 1007:n viiden oven ja tavaratilan puute eivät ole mitään kehuttavaa.

UKK-osio

Aikooko Peugeot tuoda 1007:n takaisin?

On erittäin epätodennäköistä, että Peugeot aikoo koskaan tuoda 1007:n takaisin, koska se ei saavuttanut Peugeotin myyntitavoitteita, ei lähelläkään. Joidenkin lähteiden mukaan Peugeot menetti 1007:llä melkoisesti rahaa ja 1007 on yksi Peugeotin suurimmista epäonnistumisista 2000-luvulla. Kun otetaan huomioon, että Peugeot julkaisi 2000-luvulla melko monta floppia, tämä on suuri ongelma.

Emme voi sanoa mitään varmaa, mutta on enemmän kuin järkevää ajatella, että Peugeot ei aio tuoda 1007:ää takaisin.

Kuinka turvallinen Peugeot 1007 on?

Yksi 1007:n oikein tehty osa-alue on sen turvallisuus, mikä tarkoittaa, että 1007 sai viisi tähteä viidestä EURO NCAP:lta, joka on arvostetuin eurooppalainen törmäystestiorganisaatio. Auto ei pärjännyt kovinkaan hyvin jalankulkijoiden turvallisuuden osalta, mutta aikuisten matkustajien turvallisuus on selkeä 5/5.

  Peugeot Rifterin yleiset ongelmat

Lasten matkustajien turvallisuus on jossain keskellä, mikä tarkoittaa, että 1007:n tulos on tässä suhteessa hyvä, mutta ei mikään liian hyvä.

Voiko Peugeot 1007:n sisätiloja vaihtaa?

Yksi 1007:n ”siisteimmistä” puolista on mahdollisuus helposti vaihtaa, yhdistellä ja sovittaa, käyttää vaihdettavia sisustuskappaleita, joita voi muuttaa sen mukaan, miten käytät autoa ja mitä pidät paremman näköisenä. Tällaista ei usein näe autoteollisuudessa, mutta Peugeot teki 1007:stä tässä suhteessa paljon mielenkiintoisemman.

Kaiken kaikkiaan 1007 on todella omituinen auto, mutta se ei saa yhteyttä useimpiin ihmisiin, minkä vuoksi se ei luultavasti koskaan onnistunut myymään niin hyvin kuin Peugeot aikoi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z