Missä Mercedeksessä on Renaultin moottori

Saattaa tuntua yllättävältä, että Mercedes, saksalainen premium-luokan luksusmerkki, käyttäisi Renaultin moottoria. Kyse ei ole siitä, että Renault tekisi huonoja moottoreita, päinvastoin, sillä Renault on kehittänyt joitakin kaikkien aikojen parhaista F1-moottoreista, mutta Renaultin brändiarvo ei ole lähelläkään Mercedestä.

Vuonna 2010 Mercedes ja Renault & Nissan allekirjoittivat kuitenkin keskinäisen sopimuksen, joka sisältää jonkin verran teknologian jakamista valmistajien välillä. Daimler osti 3,1 prosentin osuuden sekä Renaultista että Nissanista, ja Renault ja Nissan ostivat kumpikin 1,55 prosentin osuuden Daimlerista.

Kumppanuuden tuloksena kehitettiin yhdessä 1,6 litran nelisylinterinen turbomoottori, joka yhdistettiin Renaultin vaihteistoon ja jota tarjottiin Mercedes Vito -pakettiautossa. Renault toimitti myös 1,5 litran dieselmoottorin, jota käytetään edelleen joissakin A-, CLA- ja B-luokan malleissa. Lisäksi C200-mallia tarjottiin myös 1,6 litran Renault-moottorilla.

Mercedes C200

Ennen kuin C200-mallissa alettiin käyttää 1,6 litran Renault-dieselmoottoria mallivuonna 2021, C200-malliin tarjottiin aiemmin 2,1 litran moottori. C200:n uusi moottori oli suoraa seurausta siitä, että Mercedes halusi saavuttaa mahdollisimman korkeat hyötysuhdestandardit, mutta tarjota silti tarpeeksi iskukykyä ja melko kehittyneen voimanlähteen.

Renault kehitti 1957-kuutioisen 4-sylinterisen moottorin, jossa oli 160 hv ja 360 Nm vääntöä. On syytä mainita, että poistuva 2,1 litran moottori tarjosi hieman vähemmän hevosvoimia ja melko lailla samat vääntömomenttiluvut. 1,6 litran moottorin polttoaineenkulutus on myös alhaisempi, arviolta 4,2 litraa/100 km (56 MPG US).

  Missä Mercedeksessä on kolmas rivi?

C200:n manuaaliversiot pystyvät vieläkin vaikuttavampiin polttoainetaloudellisuustuloksiin verrattuna poistuvaan versioon. Näiden mallien 0-60MPH-ajat ovat jossain 8 sekunnin tuntumassa. Kaikki tämän moottorin tekniset ominaisuudet ovat melko vaikuttavia Mercedes C-luokan lähtötasolle.

On myös syytä mainita, että Mercedes ei tarjoa tätä C-luokan versiota joillakin markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa. Tämäntyyppiset moottorit vetoavat lähinnä Euroopan markkinoihin, ja hintapyyntö on jossain 41 000-47 000 dollaria vaihteistosta ja varustevaihtoehdoista riippuen.

Mercedes A-luokka, B-luokka, CLA-luokka.

Luultavasti yleisin Renault-moottori Mercedeksessä on kuitenkin 1,5 litran nelisylinterinen moottori, joka on A180-mallissa ja muissa Mercedes B- ja CLA-Class -malleissa. Tämä moottori on melko identtinen Renault Meganesta löytyvän moottorin kanssa, ainoa ero on Mercedes-vaihtoehdoissa hieman kasvanut hevosvoima.

Mercedes myy myös tila-autoa nimeltä Mercedes Citan, joka on kirjaimellisesti Renault Kangoo -merkkinen tila-auto, jonka olemassaolosta eivät monet edes tiedä, koska se ei juurikaan liity Mercedes-merkkiin. Tämä alusta on jaettu myös Dacia Dokkerin kanssa, joten periaatteessa sama tila-auto kantaa kolmea eri merkkiä.

Renault on toimittanut Mercedekselle vuodesta 2012 lähtien yli 100 000 Renault-moottoria A-, B- ja CLA-luokan malleihin. Tämäntyyppiset sopimukset ovat melko yleisiä autoteollisuudessa, koska ne takaavat kaikille mukana oleville merkeille mojovat säästöt. Varsinkin nykyään, kun autojen moottoreita pienennetään ja nelisylinterinen on markkinoiden suosituin moottori.

Renault- ja Nissan-moottoreiden luotettavuus

Mercedes-Benz on merkki, joka tunnetaan ensiluokkaisesta rakentamisen laadusta, poikkeuksellisista luksusajoneuvoista ja yleisestä monimutkaisuuden lisääntymisestä Renaultin tai Nissanin kaltaisiin merkkeihin verrattuna. Tämä tarkoittaa sitä, että Mercedes lähestyy uutta mallia kehittäessään eri tavalla kuin Renault ja Nissan, jotka keskittyvät saatavuuteen.

  Kumpi on arvokkaampi, Mercedes vai BMW?

Suosituin moottori, jota käytetään näiden merkkien välillä, on edellä mainittu 1,5 dCi-nelisylinterinen moottori. Tällä moottorilla oli joitakin ongelmia tuotannon alkuvaiheessa, mutta Renault varmisti, että kaikki nämä ongelmat selvitettiin melko varhaisessa vaiheessa tuotantoa.

Tästä syystä tämä moottori on niin yleinen kuin se on. Vaikka saattaa tuntua siltä, että Renaultin moottori Mercedeksessä on resepti katastrofiin, tosiasiat ovat rauhoittavasti Renaultin puolella, sillä nämä moottorit ovat erittäin luotettavia, tehokkaita ja tehokkaita.

Joidenkin raporttien mukaan nämä moottorit ovat myös melko öljynjanoisia, mutta muuten tämän moottorin myöhemmät versiot ovat vain parantuneet ja parantuneet, ja harvoin on raportoitu mistään erityisistä ongelmista.

UKK-osio

Kannattaako Renault-moottorilla varustettu Mercedes ostaa?

Kun ostat C-luokkaa tai mitä tahansa muuta Mercedes-mallia, jossa on Renaultin moottori, sinun ei kannata keskittyä auton ”Renaultin moottori” -osaan. Valtaosa ihmisistä omistaa näitä autoja tietämättä koskaan, että moottori ei ole Mercedeksen kehittämä.

Ja se on koko tarinan hopeareunus. Ihmiset eivät vain tajua, koska ei ole mitään syytä epäillä. Monissa nykyaikaisissa Mercedes-malleissa on 4-sylinterisiä moottoreita, jotka poikkeavat hieman näistä malleista tarjotuista moottoreista. Joten kyllä, jos haluat lähtötason Mercedeksen näillä moottoreilla, se kannattaa.

Tarjoaako Mercedes moottoreita muille valmistajille?

Kuten aiemmin mainittiin, nämä autonvalmistajien yhteisyritykset ovat melko yleisiä, ja Mercedes on jo jonkin aikaa tarjonnut Aston Martinille uskomatonta 4,0 litran AMG BiTurbo V8 -moottoria. Aston Martin Vantage, DB11 ja hiljattain julkaistu Aston Martin DBX käyttävät kaikki edellä mainittua AMG V8-moottoria.

  Mitä eroa on Mercedes-Benz C- ja E-luokan välillä?

Audi, Porsche, Bentley ja Lamborghini käyttävät kaikki saman V8-moottorin eri versioita. Audi RS6/RS7/RSQ8, Bentley Benteyga/Continental, Porsche Panamera/Cayenne ja Lamborghini Urus käyttävät kaikki samaa 4,0 litran V8-moottoria eri viritysvaiheissa.

Kaikki autonvalmistajat tekevät tätä nykyään, Chevy tekee niin, GM tekee niin, VAG tekee niin, Toyota tekee niin. Se on helppo kustannussäästötoimenpide, josta useimmat ihmiset eivät koskaan tule tietoisiksi.

Mikä on paras Mercedes-moottori, jota on koskaan tarjottu toiselle valmistajalle?

Kuten aiemmin on nähty, tämäntyyppiset yritykset ovat yleisiä aloittelevien autojen markkinoilla, mutta myös autoteollisuuden korkeimmalla tasolla. Täydellinen esimerkki tästä on ikoninen AMG 6.0L twin-turbo V12-moottori, jonka Mercedes tarjoaa eksoottiseen Pagani Huayra -hyperautoon.

Mercedes tarjosi aiemmin tämän moottorin muunnelmaa vanhempiin S600 Mercedes -malleihin, ja näitä malleja voi nyt ostaa vain 30 000 dollarilla. Vertailun vuoksi mainittakoon, että ”tavallinen” Huayra maksaa vähintään miljoona dollaria.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z