Mitä eroa on Mercedes-Benz C- ja E-luokan välillä?

E- ja C-luokan välillä on paljon eroja, joista merkittävimmät ovat hinta, koko, segmentti ja moottorivaihtoehdot. C-luokka edustaa Mercedeksen lähtötason sedania, joka kilpailee Audi A4:n tai BMW:n 3-sarjan kaltaisten autojen kanssa.

E-luokka on keskikokoinen luksussedan, ja se edustaa askelta C-luokan lähtötason yläpuolella. E-luokka on suosituin Mercedes-sedan, ja E-luokan kilpailijoina ovat Audi A6 ja BMW 5-sarja.

Molemmat näistä malleista tarjoavat kaiken, mitä voit odottaa vuoden 2021 Mercedes-mallilta. E-luokka päivitettiin vuonna 2020, ja C-luokka sai täydellisen uudelleensuunnittelun erityisesti sisätiloihin. Riippumatta siitä, kumman näistä kahdesta lopulta valitset, molemmat tarjoavat poikkeuksellisen hienosti muotoillut ulko- ja sisätilat.

Hintaero

Halvin pääsy Mercedes C-luokan omistajaksi tapahtuu C300-mallin kautta, jonka vähittäismyyntihinta on 41 000 dollaria ja joka tarjoaa 2,0-litraisen turboahdetun nelisylinterisen moottorin, joka on yhdistetty 9G TRONIC 9-vaihteiseen vaihteistoon ja jossa on noin 255 hevosvoimaa. Jos maksat 2 000 dollaria enemmän, voit valita C300 4MATIC -mallin, joka edustaa ei-AMG:n C-luokan huippumallia.

Edullisimmin Mercedes E-luokan omistajaksi pääsee E350-sedanilla, jonka hinta on 54 000 dollaria ja joka tarjoaa myös 2,0-litraisen nelisylinterisen turbomoottorin samalla vaihteistolla ja samoilla tehoilla. Jos maksat 2 000 dollaria enemmän, voit valita E350 4MATIC -mallin, mutta E-luokan mallisto ei lopu tähän.

C-luokan mallistossa ei ole yhtään 400-mallia, mutta voit käyttää 62 000 dollaria ja ostaa Mercedes E450 4MATICin. Tämän sedanin voimanlähteenä on 3,0-litrainen 6-sylinterinen rivimoottori, jota ei ole saatavilla C-luokan mallistossa. Tämä moottori tuottaa 362 hevosvoimaa, ja se edustaa ei-AMG:n E-luokan huippumallia.

  Paras Mercedes RV

Koko ja segmenttiero

Selvä ero näiden kahden mallin välillä on koko. Myös C-luokka on suunniteltu ensisijaisesti sedaniksi, ja se tarjoaa istumapaikat jopa viidelle henkilölle, mutta se ei pärjää E-luokalle sisä- tai ulkomittojen osalta.

E-luokan akseliväli on 115,7 tuumaa, ja C-luokan akseliväli on 111,8 tuumaa. Lisäksi E-luokan pituus on 193,8 tuumaa ja C-luokan 184,6 tuumaa. E-luokka on myös muutaman tuuman leveämpi ja korkeampi. Näiden ulkoisten mittojen erojen ansiosta E-luokka on huomattavasti suurempi auto.

Myös sisätilojen mitat ovat melko erilaiset, sillä E-luokassa on enemmän tuumaa enemmän pääntilaa tai jalkatilaa. E-luokassa on myös suurempi tavaratila (13,1 kuutiometriä) verrattuna C-luokan sedanin 12,6 kuutiometriin. E-luokka tuntuu isommalta, näyttää isommalta ja ajaa isommin.

Mercedes E-luokka vs. Mercedes C-luokka

Jos nämä kaksi legendaarista Mercedes-sedaania asetetaan vastakkain, voittajan valinta on vaikeaa. Yleensä E-luokka olisi aina voitolla, mutta juuri julkaistu 2022 Mercedes C-luokka tarjoaa E-luokkaa enemmän monilla eri osa-alueilla, kuten sisustuksessa ja ulkoasussa tai moottorin tehokkuudessa.

E-luokka on parempi auto, jos aiot ajaa autoa, E-luokka on myös hieman mukavampi, suurempi ja tehokkaampi. C-luokka taas tarjoaa uskomattoman korkean teknologian sisätilat, edistykselliset LED-ajovalot, edistykselliset tekoälytoiminnot ja nykyaikaisemman muotoilun.

Et voi ostaa 6-sylinteristä Mercedes C-luokkaa tällä hetkellä, mutta voit valita E450:n 6-sylinteriseksi Mercedes E-luokaksi. Valitsemalla minkä tahansa näistä kahdesta varmistat, että saat täyden Mercedes Benz -kokemuksen.

  Paras Mercedes Youngtimer

Mutta jos sinulla ei ole kiire, sinun kannattaa odottaa muutama vuosi, kun Mercedes julkaisee uuden E-luokan, sillä uusi E-luokka on varmasti valtava edistysaskel nykyiseen C-luokkaan verrattuna.

FAQ-osio

Mitkä ovat kalleimmat E- ja C-luokan versiot?

Kallein E-luokkaversio on E63 AMG S -malli, joka maksaa 107 000 dollaria. E63 on varustettu 4,0-litraisella BiTurbo V8 -moottorilla, joka tuottaa 600 hevosvoimaa ja joka on yhdistetty 9-vaihteiseen AMG Speedshift -vaihteistoon. E63:n nopeus 0-100 on alle 3 sekuntia, mutta polttoainetaloudellisuudessa on puutteita.
C-luokan kallein vaihtoehto on C63 S AMG Coupe. C63 coupe maksaa 78 000 dollaria, ja myös siinä on 4,0-litrainen V8 BiTurbo -moottori, joka on yhdistetty AMG:n 9-vaihteiseen Speedshift-vaihteistoon. C63 tarjoaa 503 hevosvoimaa, nopeus 0-100 on 3,5 sekuntia, ja se kärsii myös alhaisista polttoainetaloudellisuusluvuista.

Onko C-luokka edullisempi kuin Audi A4 tai BMW 3-sarja?

Mercedes Benz C-luokan sedanin lähtöhinta on noin 41 000 dollaria, kun taas A4:n lähtöhinta on noin 39 000 dollaria. BMW:n 3-sarja on kallein, sillä se alkaa 42 000 dollarista. On turvallista sanoa, että kaikki nämä kolme ovat vertailukelpoisia, ja monet jälleenmyyjät tarjoavat mielellään alennuksia ja erikoishintoja ja -paketteja.
Audissa on myös manuaalivaihteistovaihtoehto, jota ei ole saatavilla kahteen muuhun malliin. C-luokka on näistä kolmesta autosta mukavin ajaa, ja 3-sarja on urheilullisin ja siinä on pehmein vaihteisto.
A4 sijoittuu jonnekin keskelle. Se tarjoaa hieman urheilullisemman ajotuntuman kuin Mercedes, ja se on myös hieman mukavampi kuin 3-sarja, mutta sen on määrä uudistua muutaman vuoden kuluttua. Ennen kuin uusi C-luokka tulee markkinoille, näistä kolmesta autosta edullisin on uusi BMW 3-sarja.

  Mikä on suurin Mercedes-sedan?

Onko E-luokka edullisempi verrattuna Audi A6:een tai BMW 5-sarjaan?

Keskikokoisten luksusautojen segmentissä Mercedes tarjoaa lähtötason E-luokkaa 54 000 dollarilla. Tässä versiossa ei ole 4MATIC-järjestelmää, ja 4MATIC-järjestelmän saa 2 000 dollaria kalliimmalla.
Audi A6:n lähtötason hinta on noin 55 000 dollaria, ja A6:n etuna on se, että jopa lähtötason A6:ssa on vakiona Quattro AWD -järjestelmä.
BMW 5-sarjan takavetoisen version hinta on noin 54 000 dollaria, ja jos haluat AWD-järjestelmän, joudut maksamaan muutaman tonnin lisähinnan. Kaikki nämä kolme tarjoavat poikkeuksellista mukavuutta ja ylellisyyttä, ja E-luokka on johtava jousituksen pehmeydessä ja BMW johtava ajodynamiikassa.
Näistä kolmesta edullisin on kuitenkin Audi A6, jossa mukavuus ja urheilullisuus yhdistyvät täydellisesti. A6 ei tunnu tylsältä eikä siitä puutu luonnetta, ja se on kaikin puolin paras saksalainen keskikokoinen sedan.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z