Missä Mercedeksessä on Sport-tila

Mercedes on tarjonnut Sport-tilan moniin malleihinsa jo lähes 15 vuoden ajan. Mutta vain uusimmissa Mercedes-malleissa on erityinen Mercedes-Benz DYNAMIC SELECT -ominaisuus, jonka avulla voit valita useiden erityisten ajotilojen välillä mielialasi mukaan.

Mercedes DYNAMIC SELECTin uusimmassa versiossa on ainakin kolme tilaa, Comfort, ECO ja Sport. Joissakin malleissa saattaa olla tarjolla jopa Individual-tila, jonka avulla voit mukauttaa asetukset täysin. Lisäksi joissakin urheilullisemmissa malleissa on Sport+-tila, joka kiristää autoa entisestään.

Nopeimmat, äärimmäisimmät, tarkoitusta varten rakennetut AMG-mallit tarjoavat erityisen Race-tilan. Tämä tila on varattu vain Mercedeksen todellisille superautoille, kuten AMG GT -sukupolvelle.

Jotkin maasturit tarjoavat myös erityisiä ajotiloja, kuten Slippery, Off-Road ja Off-Road+, riippuen kyseisestä mallista.

Comfort-tila

Comfort-tila tai kuten sitä joskus kutsutaan ”Mercedes Mode” on vakioajotila, joka tarjoaa mukavimman jousitus- ja ohjausasetelman. Lisäksi tämä tila löysää myös vaihteistoa, jotta vaihdot sujuvat saumattomasti ja polttoainetehokkuus on mahdollisimman hyvä.

Tässä tilassa Mercedes on myös hiljaisin mahdollinen, koska moottori pysyttelee alhaisemmalla kierroslukualueella. Uusimmat Mercedes-mallit tarjoavat myös upouuden ”purjehdustilan”, joka kytkee moottorin pois päältä, kun kuljettaja päästää kaasun irti yli 37MPH:n nopeuksissa.

Tämän toiminnon tarkoituksena on säästää polttoainetta entisestään käyttämällä auton liike-energiaa. Järjestelmä kytkee kytkimen uudelleen, kun auto alkaa menettää liike-energiaa tai kuljettaja koskettaa polkimia. Kun purjehdustoiminto on kytkettynä, se näkyy mittaristossa purjeveneen kuvakkeella.

  Pitäisikö minun ruostesuojata Mersuni?

Comfort-tilassa hyödynnetään myös ECO Start-Stop -järjestelmää, joka sammuttaa moottorin polttoaineen säästämiseksi jokaisella pysähdyksellä.

Sport- ja Sport+-tila

Erillinen Sport-tila on edellä mainitun Comfort-tilan täydellinen vastakohta, sillä tässä tilassa jousitus on paljon jäykempi, vaihteisto on paljon nopeampi ja se pyrkii pitämään vaihteet korkeammilla kierroslukualueilla. Ohjaus on myös reagoivampi ja paljon terävämpi, ja kaasun vaste on myös huomattavasti nopeampi.

Ohjauksesta tulee paljon raskaampi, sillä näin kuljettaja pystyy sijoittamaan auton paljon tarkemmin, ja kaikki pienetkin ohjauksen säädöt liikuttavat autoa edelleen. Pakoputkesta tulee hieman äänekkäämpi, mutta silti melko hillitty.

Sport+-tila taas on äärimmäisin suorituskykyinen ajotila useimmissa AMG-malleissa. Sport+ on enimmäkseen räätälöity nopeampaan maantieajoon, jossa turvallisuus ja vakaus ovat etusijalla ja mukavuus ja tehokkuus uhrataan.

Sport+-tilassa pakoputki on täysin auki, ECO Start Stop- ja Sailing-toiminnot ovat täysin poissa käytöstä. Tämä tila on tehty lähinnä harrastajille, mutta siitä huolimatta monet eivät ole suuria faneja joidenkin AMG-mallien aivan liian jäykästä jousitusasetuksesta, kun Sport+-tila on käytössä.

Individual- ja Race-tila

Individual-tila-asetus on kaikista vaikuttavin, koska sen avulla voit valita kaikki ajokokemuksen eri osa-alueet. Voit valita urheilullisemman kaasuvasteen ja vaihteiston, mutta mukavat jousitus- ja ohjausasetukset.

Tämä on erittäin hyödyllistä, koska monissa Mercedes AMG -malleissa, kuten menneessä E63-mallissa, oli uskomattoman jäykkä jousitus, joka tavallaan pilaa päivittäisen ajettavuuden tavalliseen E-Luokkaan verrattuna. Voit myös avata pakoputken aina halutessasi tai tehdä siitä hiljaisemman.

  Mitkä ovat parhaat renkaat Mercedes ML350 -autoon?

Erityinen Race-tila on käytettävissä vain Mercedes AMG GT -autojen kanssa, sillä nämä autot ovat tarkoitukseen suunniteltuja superautoja. Huippumalli AMG GT Black Series tarjoaa peräti 720 hv ja on täysin rata-ajoon säädetty. Niinpä Mercedes päätti, että erityinen ratatila on välttämätön, jotta voit hyödyntää auton dynaamisia ominaisuuksia täysin.

FAQ-osio

Mitkä Mercedes-mallit tarjoavat nimetyn Off-Road-tilan?

Kaikissa Mercedes-maastureissa on joko jonkinlainen maastotila tai ne on jo valmiiksi säädetty lievää maastokäyttöä varten. Mutta isommat katumaasturit, GLE ja GLS, tarjoavat myös Bouncing-tilan, joka käytännössä muuttaa Mercedes-maasturisi hienoksi lowrideriksi.

Tämän ominaisuuden tarkoituksena on irrottaa auto, jos päädyt syvään hiekkaan tai lumeen, mutta Mercedes tietää, että tätä ominaisuutta käytetään todennäköisesti Instagram- tai Tik-Tok-esittelytarkoituksiin. Jopa Maybach GLS tarjoaa tämän toiminnon, ja myönnettäköön, että kukaan ei lähde krominhohtoisen Maybachin kanssa off-roadingiin.

Mikä automerkki tarjoaa parhaiten konfiguroitavissa olevan ajotilan?

Konfiguroitavasta ajotilasta on tullut vakio kaikissa saksalaisissa premium-luokan luksusautoissa. Sekä BMW että Audi ovat myös tarjonneet tätä toimintoa jo jonkin aikaa, mutta BMW tarjoaa eniten säädettävyyttä kaikissa ajokokemuksen osa-alueissa.

BMW:ssä voit säätää kaikkia tavanomaisia parametreja, kuten kaasun vastetta, jousituksen jäykkyyttä, ohjauksen painoa ja tarkkuutta, vaihteiston nopeuksia jne. BMW:n etumatka on kuitenkin siinä, että myös jarrutuntumaa voi säätää. Lisäksi monissa BMW-malleissa on useita vaihteiston säätötasoja.

  Mitkä Mersut ovat etuvetoisia?

Tekeekö Sport-tila autosta turvallisemman nopeasti ajettaessa?

Se tavallaan tekee, ja tavallaan ei tee. Kun otat Sport-tilan käyttöön, Mersusi tarjoaa dynaamisemmat ominaisuudet, mikä tarkoittaa, että koko voimansiirto reagoi herkemmin syötteisiisi, ja voit tehdä pienempiä ohjauksen säätöjä. Jotkin mallit muuttuvat myös matalammiksi, mikä alentaa painopistettä ja parantaa käsittelyominaisuuksia.

Mutta on myös syytä mainita, että myös ajonvakautusjärjestelmää löysätään Sport-tilassa ja erityisesti Sport+-tilassa. Tämä tarkoittaa, että auto ei reagoi yhtä nopeasti kuin mukavuustilassa, jos se havaitsee auton menettävän pitoa.
Tämä on näin, koska autoharrastajat nauttivat leikkisämmästä autosta, mutta se tarkoittaa myös sitä, että auto ei ole yhtä vakaa, koska ajonvakautusta rajoitetaan.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z